Ajută la înțelegerea și respectarea legilor privind concedierile, pentru a evita procesele în instanță și amenzile. Echipa juridică trebuie să se asigure că toate procedurile sunt conforme cu legislația muncii.
Concedierea în baza art. 65 din Codul muncii este adesea tratată cu superficialitate și generează numeroase conflicte de muncă unde angajatorul nu iese în câștig la final. În cazul desființărilor de posturi, este trecută cu vederea uneori chiar ordinea în care trebuie să se desfășoare lucrurile. Mai exact, angajaților li se pune în față decizia de concediere și faptul că se produce ca urmare a desființării postului, dar fără ca desființarea să se fi produs încă. Chiar dacă nu e vorba neapărat de un temei fictiv, ordinea acțiunilor chiar contează în eventualitatea unui conflict. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă legile și reglementările privind șomajul pentru a se asigura că firma respectă toate normele legale la încheierea raporturilor de muncă și pentru a cunoaște drepturile foștilor angajați.
După cum s-a stabilit în toamna lui 2022, modul de calcul al indemnizației de șomaj a fost schimbat, ceea ce a adus o valoare mai mare a acesteia. În plus, pentru că se calculează în funcție de indicatorul social de referință (ISR), iar acesta va crește, începând din martie, cu aproape 14%, indemnizația de șomaj se va majora automat tot de atunci. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă și să aplice corect legile privind insolvența, mai ales când vine vorba de responsabilitatea conducerii, pentru a se asigura că toate etapele legale sunt respectate.
Pentru a putea considera procedura insolvenței închisă, conform prevederilor din Legea insolvenței, e necesară soluționarea definitivă a acțiunii de atragere a răspunderii pentru intrarea în insolvență, potrivit Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ). Citește articolul
Acest departament veghează la respectarea tuturor legilor și regulilor despre concediile de odihnă, pentru a se asigura că firma acționează corect și evită orice problemă legală.
Concediul anual de odihnă rămâne în continuare o „discuție deschisă”, chiar dacă dispozițiile legale, naționale, europene și internaționale sunt clare în această privință, dar neclaritățile apar, în principal, din lipsa coroborării prevederilor incidente. Discuția de azi pleacă de la o situație semnalată public ce se referă la condiționarea efectuării concediului, salariatul fiind obligat să-și găsească, printre colegi, un înlocuitor cât lipsește. Cu această ocazie reamintim că dreptul la concediu de odihnă anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renunțări sau limitări. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate legile. Chiar dacă departamentul financiar face calculele, este important ca juridicul să fie informat despre noile reguli fiscale (cum este acest ordin de ministru), pentru a verifica dacă procedurile interne sunt conforme cu legea.
Indicele prețurilor de consum, ce este folosit în cazul plăților anticipate în contul impozitului pe profitul anual, este mai mare în 2023 decât în anul precedent, conform unui ordin de ministru apărut miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli legale privind inspecțiile fiscale pentru a asigura că firma respectă legea și își apără drepturile în timpul controalelor.
De câteva săptămâni, regulile de procedură pentru inspecția fiscală au fost modificate semnificativ, una dintre ele fiind că acest tip de control trebuie să se deruleze în principal la sediul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, numai în anumite situații justificate se mai poate derula inspecția la sediul firmei vizate, dar, cel puțin în prezent, nu se știe ce motive pot fi invocate pentru un asemenea demers. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legale privind inspecțiile fiscale și drepturile companiei în timpul acestor controale, pentru a se asigura că firma respectă legea și își apără interesele.
Printr-o ordonanță recentă, Guvernul a operat modificări însemnate la regulile verificării documentare (supranumită desk audit). Însă specialiștii atrag atenția că unele dintre problemele semnalate în spațiul public, vizavi de acest tip de control, rămân în continuare nerezolvate. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact cum funcționează legea când vine vorba de neplata taxelor locale, pentru a se asigura că firma respectă regulile și pentru a ști cum să acționeze în cazul în care este vizată de o astfel de procedură, inclusiv cum să se apere legal.
Ca o regulă generală, organul fiscal local poate aplica o procedură de executare silită în situația în care o firmă nu îşi plăteşte, în termenul stabilit de lege, obligaţiile fiscale datorate bugetului local al unei unități administrativ-teritoriale. Astfel, executarea silită poate fi definită ca fiind acea procedură prin intermediul căreia creditorul îl constrânge pe debitorul său, care nu-și îndeplinește de bunăvoie obligațiile decurgând dintr-un titlu de creanță, de a și le aduce la îndeplinire în mod silit. Citește articolul
Oferă informații despre obligațiile legale și termenele de conformare privind indemnizațiile de pandemie, ajutând la evitarea problemelor cu legea și cu autoritățile fiscale.
În anul 2022, persoanele fizice au putut încasa de la stat indemnizații de pandemie, în baza legislației introduse temporar în contextul crizei coronavirusului. Aceste indemnizații încasate anul trecut trebuie declarate prin formularul 212 și trebuie achitate la stat taxele aferente până la 25 mai 2023. Citește articolul
Pentru acest departament este esențial să cunoască toate modificările legislative (Codul muncii, Codul fiscal) legate de drepturile angajaților și de obligațiile angajatorilor, inclusiv cele referitoare la deducerile fiscale, tipurile de concedii, programele de lucru flexibile și beneficiile extrasalariale. Este responsabil să asigure că firma respectă legea și să evite eventualele amenzi sau litigii.
Companiile îi pot sprijini pe angajații părinți în diverse moduri: de la beneficii extrasalariale, zile libere în plus și până la programe flexibile de muncă. Nu întotdeauna, angajatorii scot bani din buzunar pentru acești angajați, ci uneori doar se asigură de aplicarea corectă a legii pentru ca angajații părinți să beneficieze de drepturile ce le sunt recunoscute. În 2023, avem și câteva repere noi, inclusiv din perspectivă fiscală. Citește articolul