Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind protecția datelor personale (GDPR), că evită amenzile și că înțelege obligațiile legale în cazul unor incidente de securitate a datelor.
Volumul de date personale pe care angajatorii ajung să le prelucreze pentru fiecare dintre angajații lor pare că este într-o continuă creștere, o arată o analiză sumară a celor mai recente modificări legislative aduse raporturilor de muncă, anul trecut. Printre acestea, inclusiv date ce privesc sănătatea unor apropiați ai angajaților, de exemplu. Ca atare, pierderea sau furtul unor dosare de personal poate însemna și o problemă mare de prelucrare a datelor personale. Un exemplu recent din practica autorității române de profil (ANSPDC): Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legile în vigoare. Modificările privind cât timp trebuie păstrate anumite documente sunt esențiale pentru a evita problemele legale și pentru a fi în conformitate cu noile reglementări.
După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul
Echipa de juriști trebuie să știe exact cum poate comunica legal cu autoritățile fiscale în timpul controalelor sau contestațiilor, pentru a asigura că toate procedurile sunt respectate și valide din punct de vedere legal.
După ce autoritățile fiscale au sesizat anumite probleme la comunicarea cu firmele exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV), Guvernul a introdus prin OUG noi modalități de transmitere a cererilor și documentelor, însă numai atunci când vine vorba de controale fiscale sau contestații fiscale. Astfel, firmele și PFA-urile pot comunica cu autoritățile, în acele situații, atât prin SPV, cât și prin poșta electronică, poșta clasică sau depunerea la registratură. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și termenele legate de declararea bunurilor, pentru a nu primi amenzi și a fi în regulă cu autoritățile.
Ca o regulă generală, firmele care dobândesc o clădire, un teren sau un mijloc de transport au obligația legală de a declara bunurile, la organele fiscale locale competente, în termen de cel mult 30 zile calendaristice de la data dobândirii acestora și datorează impozit pe bunurile respective începând cu data de 1 ianuarie a anului următor. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile modificări legislative, termenele impuse și amenzile legate de eliberarea documentelor pentru angajați și înregistrarea în Revisal, în cazul companiilor aflate în insolvență sau lichidare. Este esențial să înțeleagă obligațiile legale și să se asigure că firma respectă regulile pentru a evita sancțiunile.
Administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispoziție maximum 60 de zile calendaristice să elibereze adeverințele de vechime angajaților, în cazul insolvenței, falimentului sau lichidării angajatorului, după ce Codul muncii va fi modificat, din 14 ianuarie, printr-o lege recent apărută.
Trebuie să știe exact ce spune legea despre bacșiș, cum se aplică sancțiunile și cine face controalele, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită problemele legale.
Amenda de la 2.000 la 4.000 de lei din Legea bacșișului este dată pentru nerespectarea întregii reglementări - asta poate să însemne că nu se plătește impozitul de 10%, că nu se evidențiază corect pe bon sau că nu există o notă de plată separată, care să arate într-un anume fel, ori poate să însemne că în barul sau restaurantul respectiv nu se aplică legea deloc și angajații încasează bacșișul ca-ntotdeauna. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli și procedurile legate de controalele fiscale și deciziile provizorii de plată a taxelor, pentru a se asigura că firma respectă legea și își apără drepturile în fața autorităților.
Regulile pentru emiterea deciziilor provizorii de impunere și transformarea lor în titluri executorii au fost modificate recent prin ordonanță de urgență și sunt valabile inclusiv pentru inspecțiile fiscale aflate deja în derulare. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile privind impozitele pe mașini și alte vehicule, mai ales când vine vorba de contracte de leasing sau schimbări de proprietate, pentru a evita amenzi sau complicații legale.
Ne propunem, prin prezentul articol, să expunem o serie de aspecte importante pentru companii referitoare la modalitatea de stabilire a impozitului local pe mijloacele de transport, facilitățile fiscale aferente, termenele de plată și alte chestiuni relevante din Codul fiscal. În 2023, firmele trebuie să achite impozitul la autoritățile locale dacă dețineau vehicule la finele anului trecut. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile legate de proprietatea și utilizarea mașinilor, evitând amenzi sau alte probleme legale. Articolul explică exact când o mașină nu mai poate fi folosită legal pe drumurile publice și ce obligații trebuie îndeplinite.
În anumite situații, respectiv atunci când, la cumpărarea unei mașini, noul proprietar nu o trece pe numele lui în termenul legal sau când mașinii îi expiră inspecția tehnică periodică (ITP), potrivit Codului rutier actual, înmatricularea acesteia se suspendă. Cei interesați să afle situația înmatriculării unei mașini o pot face foarte ușor online, fără să fie nevoiți să meargă la autorități. Citește articolul
Informațiile despre condițiile de creditare mai stricte și tendințele pieței imobiliare pot avea implicații pentru contracte (închirieri, vânzări), renegocieri sau potențiale litigii legate de proprietăți și finanțare.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul