avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 738 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

UPDATE E oficial: În anumite situații, la emiterea duplicatului cardului de sănătate, în cazul pierderii sau deteriorării lui, nu se va mai plăti taxa de livrare

Acest departament este interesat de modificările legislative și de procedura corectă pentru emiterea și înlocuirea cardurilor de sănătate, pentru a asigura respectarea legii și a informa corect angajații sau conducerea.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 August 2022 | 1 | 4921 | Timp de citire: 1 min.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) va putea stabili de-acum ca, după ce se emite un card de sănătate duplicat, acesta să fie direcționat către sediul casei de asigurări de sănătate unde este luat în evidenţă asiguratul ce a cerut înlocuirea celui pierdut, furat sau distrus, taxa pentru distribuția cardului fiind astfel eliminată, potrivit unui ordin oficializat aseară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Tot ce trebuie să știi despre insolvența personală și procedurile pe care le poți accesa în funcție de datorii

Ajută la înțelegerea legilor și a pașilor legali de urmat în situațiile de faliment personal, utilă pentru a respecta regulile și a gestiona propriile creanțe ale companiei.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
12 August 2022 | 2 | 15700 | Timp de citire: 7 min.

Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice se aplică din 1 august 2017. Potrivit acesteia, există trei proceduri diferite de insolvență pe care persoanele fizice le pot accesa: prima, bazată pe un plan de rambursare a datoriilor, a doua presupune lichidarea de active, iar cea de-a treia este o procedură simplificată. Dintre acestea, doar prima este o procedură care nu implică instanța de judecată. În contextul în care cei de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) le recomandă celor care se văd profund îndatorați să apeleze la consilierea în vedea intrării într-o astfel de procedură, am sintetizat azi tot ce trebuie să știi despre falimentul persoanelor fizice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum se pot atesta acum administratorii de bloc, după ce obținerea certificatului de calificare profesională a devenit obligatorie

Departamentul de Juridic ar fi interesat pentru că articolul explică ce reguli și legi trebuie respectate de o persoană pentru a fi administrator de bloc, ajutând compania să nu aibă probleme legale și să se asigure că activitățile sunt în conformitate cu legislația.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 August 2022 | 3 | 8220 | Timp de citire: 2 min.

Din acest an, pentru a putea fi atestați ca atare, cei ce vor să fie administratori de bloc trebuie să dețină, pe lângă cazierul judiciar și cel fiscal, și un certificat de calificare profesională, potrivit actualei legi a asociațiilor de proprietari. Pentru a putea obține un certificat de calificare profesională în domeniu, cei interesați să devină administratori de bloc trebuie să urmeze un curs în acest sens, organizat, de principiu, de o firmă ce are ca obiect de activitate formarea profesională a adulților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Aspecte privind concedierile disciplinare pe care le-am aflat din decizii ale instanțelor

Acest departament trebuie să se asigure că toate procesele de disciplinare și sancționare a angajaților sunt făcute conform legii, pentru a evita amenzi, litigii sau anularea deciziilor în instanță.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
12 August 2022 | 3789 | Timp de citire: 4 min.

În practică, departe de textele de lege, angajatorii se folosesc adesea de concedierile disciplinare pentru a se debarasa de anumiți angajați, deși concedierea disciplinară este o „soluție” extremă pentru abateri grave ori repetate pentru care o altă sancțiune nu ar fi suficientă. O fac fără să deruleze procedura prealabilă, sub false pretexte și ca să acopere ceea ce nu pot face, de fapt: să desfacă un contract cu acordul celeilalte părți, neavând acel acord. Am sintetizat, mai jos, câteva dintre discuțiile purtate în ultime vreme în materia desfacerii disciplinare a contractelor de muncă: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Formalități și termene de respectat în cazul concedierilor

Acest departament are nevoie să cunoască în detaliu toate prevederile legale și procedurile corecte legate de concedieri pentru a se asigura că firma respectă legea și evită procesele în instanță.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
11 August 2022 | 2696 | Timp de citire: 4 min.

Concedierea salariatului poate interveni pentru mai multe motive, iar angajatorii trebuie să fie atenți la condițiile, formalitățile și termenele impuse de legiuitor acolo unde e cazul. Astfel, orice angajator aflat în situația unei concedieri trebuie să știe: dacă în decizie trebuie cuprinse anumite chestiuni, astfel încât să nu-i fie anulată în instanță, care e termenul în care trebuie emisă decizia, când și cum trebuie comunicată angajatului, ce trebuie transmis în Revisal și documentul ce trebuie eliberat obligatoriu angajatului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Banii de la stat NU se dau în avans, ci firmele fac cheltuielile eligibile și ulterior cer decontarea lor

Pentru a înțelege regulile și obligațiile legale care vin odată cu acceptarea grantului, cum ar fi condițiile din acordul de finanțare și respectarea Ordinului ministerial.

Alexandru Boiciuc în Finanțări
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 August 2022 | 8298 | Timp de citire: 2 min.

După o pauză de câțiva ani, programul Start-up Nation a fost reactivat de autorități, acesta permițând firmelor recent înființate să ceară până la 200.000 de lei fonduri nerambursabile. Totuși, solicitații trebuie să fie conștienți că banii de la stat nu se acordă în avans. După acceptarea în program, firmele fac cheltuielile eligibile din fonduri proprii și ulterior cer decontarea lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Avocatul Poporului explică justețea constituțională a OG 16, care a modificat Codul fiscal: Măsurile ar fi legale, echitabile și nediscriminatorii

Acest departament trebuie să înțeleagă interpretările legale privind valabilitatea, constituționalitatea și aplicabilitatea Ordonanței de Urgență 16, precum și implicațiile modificărilor fiscale introduse prin ordonanțe guvernamentale.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
11 August 2022 | 1 | 2197 | Timp de citire: 4 min.

Într-un răspuns colectiv formulat de Avocatul Poporului ca urmare a sesizărilor primite în privința OG nr. 16/2022, cea care a modificat (și va modifica și de la 1 ianuarie) în mod semnificativ Codul fiscal, Avocatul explică de ce măsura suprataxării contractelor part-time nu este nici discriminatorie, de ce nu afectează justa așezare a sarcinii fiscale, de ce Codul fiscal poate fi modificat (oricând!) prin ordonanțe, fie ele simple, fie de urgență, dar și că, în definitiv, OG 16 nu este nimic altceva decât opțiunea legiuitorului actual. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noul mecanism de rambursare a TVA-ului e îngreunat de una dintre excepții, spun specialiștii, și ar fi necesare ajustări

Se ocupă cu înțelegerea și respectarea legilor. Articolul explică o regulă nouă pentru recuperarea TVA-ului și problemele care pot apărea din cauza interpretării legii, fiind esențial pentru a asigura că firma respectă toate cerințele.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 August 2022 | 2270 | Timp de citire: 2 min.

Noul mecanism de rambursare a TVA-ului, cel prin care returnarea taxei se face, de obicei, cu control ulterior, este îngreunat de una dintre excepțiile sale, sunt de părere specialiștii. Este vorba de situația în care se găsesc neconcordanțe semnificative între informațiile din anumite declarații depuse de contribuabil și partenerii săi de afaceri și Fiscul consideră că există riscul unei rambursări necuvenite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Chiar dacă remunerațiile administratorilor de firme sunt sub salariul minim nu trebuie taxate la nivelul acestuia

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind plata și taxarea administratorilor, pentru a evita amenzi sau probleme legale. Articolul clarifică o reglementare importantă.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
11 August 2022 | 1 | 9637 | Timp de citire: 2 min.

Banii primiți de administratorii de firme se taxează similar salariilor, potrivit Codului fiscal. Aceștia lucrează pentru societate în baza unui contract de mandat, unde le sunt trasate drepturile și obligațiile. Chiar dacă vorbim de un venit asimilat salariului, din perspectivă fiscală, nu vorbim de un contract similar celui de muncă. Oricât ar fi indemnizația administratorului, problema suprataxării regimului de muncă part-time de la 1 august nu se poate pune în acest caz. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce caracteristici trebuie sa aibă mașina cu care vrei să faci transport alternativ și care sunt regulile pentru tine, ca șofer

Pentru că prezintă cerințele legale și regulile pe care firmele și șoferii trebuie să le respecte pentru a face transport alternativ, ajutând departamentul să se asigure că totul este în conformitate cu legea.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 August 2022 | 5 | 29658 | Timp de citire: 2 min.

Șoferii care vor să colaboreze cu aplicații de transport alternativ, de pildă, Uber sau Bolt, trebuie să îndeplinească o serie de condiții, potrivit legislației din domeniu. În plus, și mașinile folosite pentru transport alternativ de persoane trebuie să aibă anumite caracteristici, printre care, cel mult nouă locuri. Citește articolul