Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și reglementările privind taxele și contribuțiile pentru angajații part-time, inclusiv cerințele legate de declarații, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Declarațiile pe propria răspundere ce vor trebui date în următoarea perioadă pentru a evita suprataxarea la contractele part-time nu trebuie cerute de angajatori tuturor angajaților cu normă parțială pe care îi au. Însă responsabilitatea acestor declarații, adică să le strângă, să le păstreze și să le folosească în mod concret este pusă exclusiv în sarcina angajatorilor, pentru că dacă nu le au, vor plăti taxe mai mari. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile în vigoare legate de drepturile angajaților și de modul în care sunt acordate beneficiile, cum ar fi tichetele de masă, pentru a evita amenzi sau procese.
Deși tichetele de masă pot face parte din pachetul salarial acordat unui angajat, ele nu fac parte și nu se scad din salariul de bază, așa cum este stipulat în contractul individual de muncă. Tichetele de masă sunt beneficii extrasalariale, adică se dau în afara salariului de bază trecut în contract. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă exact cum se aplică legea în privința orelor suplimentare și a lucrului în sărbătorile legale, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită amenzi sau probleme legale.
Codul muncii reglementează distinct munca suplimentară și zilele de sărbătoare legală, stabilind pentru fiecare situație drepturile de care beneficiază salariații și obligațiile angajatorului care solicită salariaților să presteze în afara programului normal de lucru sau, pentru nu poate întrerupe activitatea, în zilele de sărbătoare legală. În ce măsură însă pot fi cumulate sporurile pentru munca suplimentară și pentru munca în zilele libere? Citește articolul
Trebuie să verifice dacă societatea îndeplinește toate condițiile legale specificate în program pentru a participa și a primi finanțarea, asigurând conformitatea.
În contextul în care înscrierile în programul Femeia manager au început joi, este important de clarificat ce fel de întreprinderi mici și mijlocii (IMM) sunt eligibile pentru a cere finanțarea de până la 200.000 de lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă detaliile și interpretările legale privind excepțiile de la suprataxarea contractelor part-time, pentru a se asigura că firma respectă legislația în vigoare și evită riscurile de amenzi sau probleme legale.
Angajatorii care lucrează la acest moment cu salariați part-time au tabloul complet al reglementării privind taxarea la nivelul salariului minim (așa-zisa măsură de suprataxare din OG nr. 16/2022). Dacă situația celor cu mai multe contracte deja le dă bătăi de cap celor care se ocupă de salarizare, la celelalte excepții de la suprataxare lucrurile ar trebui să stea - în teorie - mai simplu. De la fiecare tip de lucrător din categoriile special nominalizate în ordonanță angajatorii vor cere documente justificative - în ordonanță nu se precizează că ele trebuie aduse lunar - dar e necesară oarecare atenție în fiecare caz în parte, în special la studenți și pensionari, dar și la persoanele cu dizabilități și dreptul la un program redus de muncă. Cert e că documentele justificative vor trebui păstrate în firmă suficient cât să se poată face dovada aplicării corecte a OG 16 și peste cinci ani. Citește articolul
Pentru a se asigura că beneficiile acordate angajaților respectă legile fiscale în vigoare și că firma nu încalcă nicio regulă, evitând astfel amenzi sau alte probleme legale.
Din ianuarie 2023, anumite beneficii acordate de angajator salariaților săi vor avea un tratament fiscal preferențial numai dacă, în total, nu depășesc un plafon lunar de 33% din salariul de bază, conform OG 16/2022. În acest context, a apărut nedumerirea dacă plafonul nou de 33% vizează fiecare beneficiu în parte sau dacă vizează totalul beneficiilor acordate lunar. Citește articolul
Este vital pentru a se asigura că respectă toate legile și regulile noi privind acordarea creditelor, protecția clienților și prevenirea problemelor legale.
Consumatorii ar putea, în viitorul apropiat, să primească mai multe informații decât în prezent de la bănci și instituții financiar nonbancare (IFN), în situația în care vor dori să acceseze un credit. Acest deziderat aparține Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care dorește să reglementeze obligația de a informa suplimentar consumatorii înainte de a accesa un credit pentru ca aceștia să înțeleagă pe deplin responsabilitățile ce vin cu un astfel de contract. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum trebuie respectate legile referitoare la plata contribuțiilor sociale pentru angajații cu contracte part-time, mai ales când aceștia lucrează pentru mai mulți angajatori, pentru a evita amenzi sau probleme legale. De asemenea, îi interesează riscurile legate de declarațiile false ale angajaților și cum să se asigure că firma respectă toate regulile.
Situația celor cu mai multe contracte part-time care, cumulate, depășesc sau nu un salariu minim pe economie ca sumă a veniturilor e reglementată în mod special printr-un ordin al ministrului finanțelor ce a apărut zilele trecute în Monitor. Doar că, așa cum se întâmplă deseori, reglementarea în sine nu răspunde la toate problemele existente în practică. Dincolo de asta, angajatorii ar trebui să le explice foarte bine lucrătorilor part-time care sunt consecințele falsului în declarații. Citește articolul
Echipa juridică trebuie să știe exact ce informații pot fi cerute legal de la candidați sau de la foști angajatori ai acestora, pentru a se asigura că procesul de recrutare respectă legea și pentru a evita probleme legale.
La orice încetare a unui contract individual de muncă (CIM), angajatorul este obligat să elibereze fostului salariat un extras din Revisal din care să reiasă vechimea în muncă, salariul, activitatea desfășurată și durata ei, precum și temeiul legal care a stat la încetarea CIM-ului. Totuși, în eventualitatea în care un alt angajator cere unui candidat o copie după acest extras pentru probarea vechimii în muncă/specialitate, datele referitoare la temeiul de încetare a contractului (indiferent că vorbim de demisie, acordul părților sau concediere, chiar și disciplinară) pot fi cenzurate, deoarece aceste informații nu sunt esențiale pentru verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale, așa cum este prevăzută ea de Codul muncii. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt interpretate și aplicate legile referitoare la semnătura electronică și la obligațiile fiscale speciale, pentru a se asigura că firma respectă toate normele legale și evită riscurile.
Nici ordonanța care a introdus suprataxarea la contractele part-time sub minimul pe economie, nici ordinul care reglementează aplicarea uneia dintre excepțiile de la suprataxare nu prevede în ce măsură declarațiile cu privire la existența altor contracte date de salariații part-time pot fi semnate și transmise electronic sau trebuie depuse în mod obligatoriu, fizic, cu semnătură olografă. Așa că ne rămâne doar să ne uităm în Codul muncii pentru a încerca să răspundem la această dilemă: Citește articolul