Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate schimbările legislative, mai ales cele care privesc accesul autorităților la datele financiare ale companiei. Astfel, se asigură că firma respectă toate legile și este pregătită pentru orice eventuală verificare sau investigație.
Parchetele de pe lângă curțile de apel și tribunale vor căpăta, în curând, acces direct la registrul cu conturile bancare ale contribuabililor, pe care-l ține Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei legi noi. În prezent, aceste entități n-au acces direct la registru, ci pot obține informații din el numai prin intermediul parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ). Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască exact legile referitoare la salariul minim pe economie, inclusiv diferențierile pe sectoare și regulile speciale, pentru a se asigura că firma respectă toate normele și evită sancțiunile legale.
În data de 7 iunie este celebrată Ziua mondială a salariului minim pe economie. Salariul minim pe economie reprezintă valoarea cea mai mică a salariului orar, zilnic sau lunar pe care legea țării respective permite angajatorilor să-l acorde unui salariat. În contextul în care, de la 1 iunie, au apărut o serie de modificări pe piața muncii din România în legătură cu salariul minim brut pe țară, reluăm cele mai importante informații. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor privind telemunca, de valabilitatea acordurilor cu angajații și de riscurile legale legate de furnizarea echipamentelor, având în vedere discuția despre deciziile Curții Constituționale și necesitatea acordurilor scrise.
Utilizarea propriilor echipamente de lucru de către salariat este permisă de Legea telemuncii, iar discuția legată de aceste echipamente comportă cel puțin două fațete: cea privind obligațiile de sănătate și securitate în muncă ce revin angajatorului și cea privind îndeplinirea sarcinilor de către telesalariat. Dacă se convine ca echipamentele sau o parte dintre ele să fie dintre cele proprii, ale telesalariatului, acordul scris e necesar. Citește articolul
Acest departament este interesat de deciziile judecătorești care clarifică modul corect de aplicare a legilor, în special cele legate de termenele de prescripție pentru amenzi fiscale. Informația ajută la asigurarea conformității legale a companiei și la evitarea sancțiunilor aplicate incorect.
O practică abuzivă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), despre care specialiștii avertizau recent, a fost confirmată de instanțele judecătorești. Concret, judecătorii au stabilit că neîndeplinirea obligației de declarare și plată a unui impozit se prescrie în șase luni de la termenul-limită, fiind vorba de o contravenție instantanee, astfel că, după expirarea celor șase luni, amenda nu se mai poate aplica. Asta în condițiile în care ANAF consideră că este o contravenție continuă pentru care poate aplica amenzi chiar și după mai mulți ani. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul explică exact ce legi trebuie respectate ca un contract de muncă să fie valabil, mai ales în legătură cu actul de identitate al angajatului. Ajută la evitarea amenzilor și problemelor legale.
Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul
Se vorbește despre cum legile din România (în special cea a Băncii Naționale) nu sunt aliniate cu cerințele europene, ceea ce e important pentru a ne asigura că operăm legal și conform.
România este singurul stat european, dintre cele șapte care s-au angajat juridic să adopte moneda euro, care nu mai îndeplinește niciun criteriu de convergență. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de informațiile despre drepturile de proprietate intelectuală legate de NFT-uri, cum trebuie redactate contractele pentru vânzarea sau utilizarea lor și ce reguli de conformitate (de exemplu, cele legate de spălarea banilor) trebuie respectate.
Creșterea exponențială a pieței de jetoane nefungibile, așa zisele „NFT-uri” sau „non-fungible tokens”, în 2021, a surprins investitorii neconvenționali și antreprenorii nu numai prin număr, dar și prin utilitățile practice ale acestora, devenind un activ tot mai atractiv. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile legale și de conformitate legate de practicile comerciale incorecte, cum este cazul manipulării prețurilor la energie, și de posibilele investigații ANRE.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile legale, amenzile posibile și cerințele de conformitate legate de documentele expirate, atât pentru companie, cât și pentru angajați, pentru a asigura respectarea legilor.
Persoanele ce dețin acte personale expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă, încheiată în 8 martie 2022, au beneficiat de prelungirea automată a valabilității acestora cu 90 de zile și trebuie să le preschimbe până la sfârșitul acestei zile. Astfel, de mâine, actele cu valabilitatea prelungită automat nu vor mai putea fi folosite, de pildă, la încheierea unor contracte de muncă sau pentru contractarea unor împrumuturi bancare, în cazul actelor de identitate, în timp ce conducerea unei mașini cu permisul auto expirat va putea aduce șoferilor amenzi de peste o mie de lei. Cu toate astea, potrivit autorităților, sunt circa 250.000 de posesori de acte de identitate expirate ce n-au solicitat până acum preschimbarea lor. Citește articolul
Ei trebuie să știe ce zice legea despre munca de acasă și munca hibrid, ca să se asigure că firma respectă toate regulile și contractele sunt corecte, mai ales când vin controale.
De la caz la caz și de la angajat la angajat, în funcție de necesitățile angajatorului, dar și de acordul cu angajații sau reprezentații lor, telemunca poate să însemne și un regim 50% - 50%, și un regim preponderent sau exclusiv de lucru de acasă (sau din altă parte), și perioade când angajatul stă mai mult pe la birou decât în afara lui, și ziua de muncă împărțită între activitate la birou și activitate din alt loc. Legea telemuncii le permite, cu alte cuvinte, angajatorului și salariatului să convină orice formulă doresc și îi avantajează. Citește articolul