Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat de modul în care ANAF verifică respectarea legilor și a regulilor, pentru a se asigura că firma respectă totul și pentru a ști cum să acționeze în cazul unei verificări sau a unui eventual proces.
Când vine vorba despre inspecțiile fiscale, specialiștii au identificat, în ultima perioadă, că, în practică, inspectorii fiscali verifică, în mod recurent, anumite aspecte printre care se numără tichetele cadou, dosarul prețurilor de transfer, plățile fragmentate de dividende, dar și conectarea caselor de marcat la sistemul Fiscului. Astfel, trecem în continuare în revistă ce anume verifică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul inspecțiilor efectuate în ultima vreme, dar și modul în care autoritățile fac analiza de risc fiscal pentru întocmirea unei liste de contribuabili care ar trebui verificați, precum și care ar fi recomandările practice ce se pot dovedi utile în cadrul pregătirii unei inspecții fiscale de către companii. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de respectarea legilor privind protecția consumatorilor, a regulilor de stabilire a prețurilor, garanțiilor și retururilor, pentru a se asigura că firma evită amenzi și probleme legale.
Comercianții profită de neatenția consumatorilor și de entuziasmul creat de reducerile anunțate de Black Friday. Anul acesta, mai mult ca anii precedenți, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a amendat mai multe magazine mari care ofereau reduceri înșelătoare cumpărătorilor din online și nu numai. În acest context, ANPC a înființat o „divizie” specială de control, care se concentrează pe reducerile de Black Friday, dar și o adresă specială de e-mail la care consumatorii pot trimite reclamații și orice dovezi consideră necesare pentru a arăta neregulile constatate. Citește articolul
Acest departament este responsabil să se asigure că firma respectă toate legile și noile cerințe de raportare fiscală, precum facturarea electronică și SAF-T.
Numărul de raportări obligatorii către stat (în special către Fisc), pe care trebuie să le rezolve firmele, este într-o creștere constantă, așa cum reiese din schimbările legislative din ultimii ani. Vestea bună este că, odată cu digitalizarea activității Fiscului, firmele pot spera în viitor la eliminarea mai multor raportări clasice. Însă rămâne de văzut cât de repede va fi posibil acest lucru și cât de extinsă va fi debirocratizarea, spun specialiștii. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile reguli fiscale și procedurile de comunicare cu autoritățile, cum să gestioneze controalele și eventualele contestații, inclusiv aspectele de etică și drepturile omului din rapoartele nefinanciare.
Firmelor care trec de la 1 ianuarie 2022 în categoria marilor contribuabili li se vor aplica unele reguli noi ce țin de organul fiscal cale le administrează, derularea inspecțiilor fiscale și gestionarea contestațiilor fiscale. Citește articolul
Pentru a înțelege noile reglementări și condițiile legale ale programului Rabla pentru electrocasnice, precum și clarificările privind utilizarea voucherelor.
O serie de modificări au fost aduse programului Rabla pentru electrocasnice, printr-un ordin al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), fiind introduse două noi clase pentru televizoare și o prevedere clară privind caracterul nominal și netransmisibil al voucherelor utilizate în program. Citește articolul
Monitorizează modificările legislative legate de costurile serviciilor juridice sau conexe, cum ar fi traducerile și interpretarea, pentru a asigura conformitatea și a previziona cheltuielile în caz de litigii sau alte demersuri legale.
Ministerul Justiției propune ca, din ianuarie 2022, interpreții și traducătorii autorizați folosiți de marile instituții publice din domeniul justiției să primească mai mulți bani pe baza contractelor civile pentru prestări de servicii încheiate. Citește articolul
Articolul explică modul în care instanțele europene interpretează conceptele de „timp de lucru” și „gărzi”, fiind esențial pentru a asigura că firma respectă legile în vigoare și evită problemele legale.
O perioadă de gardă în regim de permanență nu constituie în integralitatea sa timp de lucru decât dacă constrângerile impuse lucrătorului afectează în mod semnificativ posibilitatea sa de a gestiona în această perioadă timpul său liber, a subliniat de mai multe ori Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), în aplicarea dreptului european. Într-o speță recent soluționată, CJUE îi explică instanței irlandeze care a solicitat lămuririle cum ar trebui să aprecieze într-o situație privind gărzile în regim de permanență dacă lucrătorul chiar face subiectul unei constrângeri semnificative în timpul său liber din cauza condițiilor legale ori contractuale impuse de regimul de permanență. Citește articolul
Ghid privind respectarea legilor și a cerințelor legale pentru a accesa subvențiile și a evita amenzile sau obligațiile de rambursare, asigurând conformitatea companiei.
Contribuția pentru fondul de handicap, ce trebuie plătită lunar de angajatorii cu peste 50 de salariați care nu angajează un anumit număr minim de persoane cu handicap, este o povara financiară pentru multe dintre companiile românești. Însă puțini angajatori știu că dacă angajează persoane cu dizabilități scapă de această plata financiară și primesc și o subvenție de la stat timp de un an. Citește articolul
Articolul explică noile legi și reglementări privind finanțarea participativă (crowdfunding), inclusiv cine are autoritate (ASF), cum se obțin licențe și ce amenzi există pentru nerespectare. Este important pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Începând de miercuri, regulamentul european privind finanțarea participativă a afacerilor (crowdfunding) se aplică direct în toate statele membre UE, deci și în România. Totuși, pentru ca mecanismul să fie cu adevărat funcțional la noi, autoritățile trebuie să vină cu norme de aplicare, însă acestea sunt departe de oficializare. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu respectarea legilor și obținerea autorizațiilor necesare pentru construcții, iar articolul descrie o situație de nerespectare a acestora și sancțiuni din partea autorităților.
În văzul tuturor, o firmă din Pitești, care a primit autorizație pentru construcția unei case, a ridicat, în schimb, un bloc de locuințe. Citește articolul