Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă noile legi și reglementări privind facturarea electronică și că toate operațiunile sunt în conformitate cu cerințele legale.
Sistemul național de facturare electronică este funcțional, în relația firmelor cu statul (domeniul achizițiilor publice - B2G), începând din 11 noiembrie 2021, conform unui anunț de acum puțin timp al Ministerului Finanțelor. Acesta va fi funcțional în perioada următoare și în relația dintre firme (B2B), iar până în 2023 urmează să devină obligatoriu pentru toată lumea. Inițial se stabilise prin OUG că sistemul e-Factura urma să fie operaționalizat până pe 6 noiembrie 2021, însă termenul a fost ratat de autorități. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul explică ce obligații legale și fiscale au companiile (și persoanele fizice) atunci când lucrează cu influenceri, mai ales când plata se face cu produse sau servicii, ajutând la evitarea problemelor și amenzilor cu statul.
Dacă ideea obținerii unor bani pentru că promovezi un produs sau serviciu poate să te ducă mai ușor cu gândul că statul ar putea să vrea să plătești taxe pentru banii respectivi, e posibil să nu fie la fel de clar și pentru obținerea de bunuri sau de servicii pentru a le promova. Când ar trebui să-și pună un influencer problema că statul vrea ca el să fiscalizeze, adică să plătească impozit și pentru produsele și serviciile pe care le primește de la diverși, în decursul unui an? Despre acest aspect, dar și despre ce ar însemna să fii prudent, în fața legii fiscale române, când vine vorba de astfel de venituri de la companii, în materialul de azi: Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și modificări ale Codului Rutier, mai ales cele legate de modul în care se pot constata contravențiile și aplica amenzi folosind dovezi video. Este esențial pentru a asigura că toate operațiunile companiei sunt în conformitate cu legea.
Inclusiv videoclipurile făcute de șoferi cu camerele de bord sau înregistrările camerelor autorităților locale ar putea fi folosite, pe viitor, pentru a constata contravenții rutiere și a aplica amenzi. Măsura este cuprinsă într-un proiect de lege înregistrat recent la Senat. Citește articolul
Departamentul Juridic se asigură că firma respectă toate legile și regulile, iar transmiterea corectă și la timp a fișierului SAF-T este o obligație legală importantă.
Fișierul standard de control fiscal (pe scurt, SAF-T) urmează să fie depus la autorități la mai multe termene, în principal în funcție de perioada folosită de contribuabil la TVA, conform unor norme recent oficializate. Astfel, dincolo de transmiterea lunară/trimestrială, va exista inclusiv o depunere anuală, dar și posibilitatea de a trimite declarația la cererea expresă a Fiscului. Citește articolul
Acest departament este interesat de deciziile instanțelor de judecată (precedente legale) care stabilesc cum trebuie interpretate legile și regulamentele interne în cazuri de abateri disciplinare și declarații false, ajutând la asigurarea conformității companiei cu legislația în vigoare.
Având în vedere că mecanismul acordării liberelor plătite pentru părinți este aplicabil și în prezent, o decizie în primă instanță recent pronunțată privind acordarea nelegală a acestor libere merită adusă în discuție: concret, atât anul trecut, cât și anul acesta, părinților care au vrut libere plătite li s-a cerut să declare pe propria răspundere că celălalt părinte nu ar avea cum să stea acasă cu copiii, fiind lipsit de venituri, de pildă; un angajator căruia i-au fost refuzate decontările pe motiv că salariata pentru care le cere a mințit în declarații, neavând dreptul la liberele plătite, a decis apoi să sancționeze salariata, iar instanța i-a dat dreptate pe fond. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să analizeze și să interpreteze cadrul legislativ complex și condițiile de eligibilitate pentru a asigura conformitatea companiei cu reglementările fiscale și legale atunci când aplică aceste facilități.
Facilitățile fiscale pentru cercetare-dezvoltare sunt oferite de mai multe țări și pot constitui un avantaj competitiv în atragerea de investiții în proiecte ce implică activități de cercetare-dezvoltare și în dezvoltarea accelerată a societăților care întreprind astfel de activități. Citește articolul
Se ocupă de legile și regulile pe care trebuie să le respecte firma. Articolul explică o modalitate legală (cesiunea de creanțe fiscale) prin care o firmă poate transfera drepturile de a primi bani înapoi de la ANAF, respectând anumite proceduri legale și contractuale.
O firmă poate recupera bani de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pe lângă modul clasic, care presupune formularea unei cereri de restituire sau de compensare, și printr-o cesiune de creanțe. Aceasta se poate aplica, conform legii, în orice situație în care firmele au de recuperat bani de la Fisc, cu condiția ca respectivele sume să apară înscrise într-o decizie de restituire. Astfel, cu toate că un contribuabil care alege cesiunea de creanțe se poate lovi și de anumite obstacole, procedura efectivă este una relativ simplă, spun specialiștii. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile decizii ale guvernelor, cum ar fi cerința unui certificat sanitar valabil pentru acces, deoarece acestea pot influența reglementările și conformitatea companiilor, mai ales dacă operează internațional sau dacă astfel de măsuri ar putea fi implementate și local.
Germania a raportat miercuri cel mai mare număr de infectări zilnice cu SARS-CoV-2 de la izbucnirea pandemiei, aproape 40.000 de teste pozitive. Citește articolul
Articolul vorbește despre nerespectarea regulilor și a legilor (lipsa autorizațiilor de siguranță, folosirea ilegală de echipamente), ceea ce atrage amenzi și probleme legale pentru companie.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Este esențial pentru a asigura că toate contractele de muncă și aranjamentele de personal (precum detașarea sau munca temporară) sunt în deplină conformitate cu legislația muncii și pentru a preveni litigii sau amenzi.
O speță unde reclamanta avea scopul reintegrării în postul desființat și de unde fusese concediată ca urmare a desființării ne aduce în față o situație care merită luată în considerare din mai multe motive, unde angajatorul nu i-a prezentat angajatei sale ce tip de contract încheie de fapt. Citește articolul