avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 772 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

Black Friday și Codul penal sau cum să-ți înșeli clienții că e superofertă

Acest departament este direct responsabil pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv cele referitoare la protecția consumatorilor și la modul corect de afișare a prețurilor și reducerilor. Articolul oferă detalii despre sancțiuni și riscuri legale.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Noiembrie 2021 | 1721 | Timp de citire: 3 min.

Reducerile de Black Friday seamănă destul de mult, dacă ne uităm în urmă câțiva ani: sunt comercianți care, deși atenționați an de an că procedează nu doar neconcurențial, dar și contrar normelor stabilite pentru protecția consumatorilor, continuă să prezinte reduceri care sunt înșelătoare pe platformele de achiziții online sau la raft. Recenta amendă aplicată de Protecția Consumatorului unui mare comerciant din România ne demonstrează un lucru: că e datoria noastră, de fapt, în calitate de consumatori, să fim atenți să nu fim înșelați de vânzător. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Ce soluții au firmele pentru a face față numărului tot mai mare de raportări obligatorii către stat

Acest departament este direct responsabil pentru înțelegerea și asigurarea respectării tuturor noilor legi și reguli de raportare, pentru a evita amenzi și probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 1842 | Timp de citire: 7 min.

Așa cum scriam zilele trecute, în ultimii ani sesizăm o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Pentru a se conforma, companiile trebuie să aloce resurse financiare și umane adecvate. Însă ce se poate face efectiv? În esență, specialiștii indică trei mari soluții - fie dezvoltarea unui departament intern specializat, fie automatizarea, fie externalizarea (sau o versiune hibridă). Fiecare opțiune vine cu propriile avantaje și dezavantaje și trebuie luate în calcul mai multe aspecte pentru a lua decizia potrivită. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Integrarea în muncă a persoanelor cu dizabilități: Ce trebuie să știe angajatorii

Acest departament trebuie să înțeleagă și să asigure respectarea tuturor legilor legate de angajarea persoanelor cu dizabilități, de la contracte la concedieri și eventuale sancțiuni.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
10 Noiembrie 2021 | 2 | 4194 | Timp de citire: 4 min.

Integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii reprezintă un proces esențial pentru dezvoltarea profesională și perfecționarea abilităților și calificărilor acestei categorii sociale, dar și pentru garantarea egalității de șanse, sporirea incluziunii sociale și asigurarea unui trai decent pe termen lung. În legislația din România există prevederi speciale privind angajarea persoanelor cu handicap, dar și o obligație pentru firmele și instituțiile cu mai mulți angajați de a avea în schema de personal și astfel de lucrători, cu dizabilități, trebuind altfel să plătească o contribuție specială. Din 2019, firmele au putut inclusiv să ceară un mic ajutor financiar de la stat pentru angajații cu dizabilități.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Finanțări, ajutoare de stat, mecanisme pentru datorii și alte măsuri de sprijin acordate pentru PFA-uri în această perioadă

Oferă informații despre noile legi și reguli privind sprijinul financiar de la stat și obligațiile fiscale, ajutând la asigurarea că activitatea este conformă cu legislația în vigoare.

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
9 Noiembrie 2021 | 2310 | Timp de citire: 4 min.

Acordate în principal în contextul pandemic, al stării de alertă, dar nu numai, persoanele fizice autorizate (PFA) pot beneficia în egală măsură cu firmele de unele măsuri și mecanisme date/prelungite de stat în ultimul an: în relația cu autoritățile, ajutoare de stat, dar și măsuri în relația cu proprii angajați, dacă au contracte de muncă încheiate în calitate de angajatori. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Farmaciile vor putea oferi noi servicii, printre care și vaccinarea antigripală sau testarea nivelului glicemiei

Trebuie să știe ce legi și reguli noi apar, mai ales cele care schimbă modul în care pot oferi servicii sau care impun noi obligații, pentru a se asigura că respectă legea.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 2378 | Timp de citire: 1 min.

Serviciile farmaceutice de care poate beneficia orice cetățean au fost extinse, odată cu oficializarea recentă a nomenclatorului acestora, urmând să fie posibile, printre altele, vaccinarea antigripală sau măsurarea mai multor parametri ori funcții vitale în farmacii. Pentru ca măsura să fie pe deplin aplicabilă, autoritățile trebuie să elaboreze mai multe acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În pofida ajutoarelor date de stat, firmele au nevoie și de modificarea mai rapidă a legislației privind insolvența

Articolul explică legile actuale și viitoare legate de cum o firmă poate să-și rezolve problemele financiare mari sau să evite falimentul. Este important pentru a ști cum să acționeze legal și ce schimbări legislative sunt așteptate.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 1399 | Timp de citire: 5 min.

Cu toate măsurile de ajutor oferite de stat pentru mediul de afaceri în contextul pandemiei, în 2020 s-a înregistrat o scădere semnificativă a numărului de dosare de insolvență înregistrate, comparativ cu 2019. Ar fi însă incomplet să ne uităm doar la această parte a situației și să nu privim lucrurile și în perspectivă: numărul companiilor în stare de insolvență iminentă este cel mai ridicat, potrivit unor specialiști. Cum măsurile de ajutor ale statului nu vor putea fi oferite la nesfârșit, ne rămâne să ne uităm la unele modificări ale legislației insolvenței care vor ajuta mediul de afaceri - dar să vină în timp util. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În 2022, firmele mari vor avea timp să întocmească dosarul prețurilor de transfer până pe 25 iunie

Se ocupă de respectarea tuturor legilor și regulilor în companie. Știind că un termen important pentru documente fiscale, cum ar fi dosarul prețurilor de transfer și declarațiile de impozit, a fost prelungit, îi ajută să se asigure că firma respectă legea și evită amenzile.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 1952 | Timp de citire: 1 min.

Firmele mari trebuie să întocmească dosarul prețurilor de transfer până la termenul legal pentru declararea anuală a impozitului pe profit, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). În contextul în care în 2022 acest termen de declarare va fi mutat provizoriu pe 25 iunie, rezultă că marile firme vor avea, automat, mai mult timp să întocmească dosarul prețurilor de transfer. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Procedura de acordare a eșalonării simplificate permanente, oficializată

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulamentele, inclusiv cele fiscale. Articolul explică exact cum se poate amâna legal plata unor taxe conform noilor reglementări, ajutându-i să evite problemele legale.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 3371 | Timp de citire: 5 min.

În condițiile în care eșalonarea simplificată la plată a devenit, începând cu data de 1 octombrie 2021, o opțiune permanentă pentru datornicii la Fisc, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a stabilit procedura pentru aplicarea acesteia printr-un ordin publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Totodată, prin acest ordin s-au stabilit, printre altele, și modelele formularelor care se pot folosi în procedură. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Toate orele suplimentare muncite după 5 octombrie se pot recompensa timp de 90 de zile

Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli și implicațiile legale ale OUG 117/2021 privind compensarea orelor suplimentare, inclusiv riscurile de neconstituționalitate semnalate, pentru a asigura respectarea legii și a evita problemele juridice.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Noiembrie 2021 | 1 | 11253 | Timp de citire: 4 min.

2021 a adus o modificare în privința termenului-limită privind recompensarea orelor suplimentare, de la 60 la 90 de zile. Totuși, acest nou termen de 90 de zile se aplică doar orelor suplimentare care au fost prestate după data de 5 octombrie, când a fost oficializată OUG 117/2021, care a majorat acest termen din Codul muncii, nu și celor acumulate anterior acestei date. Citește articolul

ACCES PREMIUM
e-Factura

UPDATE Oficial: Facturarea electronică va fi disponibilă pentru companii prin SPV. Cum va funcționa sistemul

Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reglementări privind facturarea electronică pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 4559 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele fizice și juridice care vor opta pentru folosirea sistemului de facturare electronică al statului (e-Factura) vor trebui să aibă cont în Spațiul Privat Virtual (SPV) pentru a-l accesa efectiv, conform unui ordin publicat aseară în Monitorul Oficial de Ministerul Finanțelor. e-Factura va avea două mari componente, facturile emise în relația cu statul (B2G) și cele emise în relația cu partenerii de afaceri (B2B), însă momentan numai prima va fi operațională. Citește articolul