Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să știe despre noile legi și reguli fiscale, pentru a se asigura că firma respectă tot ce e cerut de lege în privința taxei pe valoarea adăugată (TVA) și a recuperării datoriilor neîncasate de la clienți persoane fizice.
De la 1 ianuarie 2021, comercianții și prestatorii de servicii pot reduce baza de impozitare a TVA-ului atunci când au facturi neîncasate, de la persoanele fizice, de cel puțin 12 luni. Însă, având în vedere acel termen minim de 12 luni, specialiștii atrag atenția că facilitatea devine efectiv disponibilă abia la începutul anului 2022. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă obligațiile legale ale companiei în situațiile de subcontractare și riscurile de a fi implicată în procese legate de neplata salariilor de către subcontractanți.
Deși anunțată inițial și aflată în dezbatere, modificarea Codului muncii în privința restanțelor salariale datorate de contractantul principal din raportul de prestări servicii nu a fost adoptată prin OUG nr. 117/2021. În faza de proiect a ordonanței regăseam definirea lanțului de subcontractare și aspectele referitoare la răspunderea pentru neplata salariilor. Chiar și în lipsa acestora, avem însă răspunsul la întrebare în prevederile mai generale, ale Codului civil. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce legi noi au apărut sau s-au modificat, mai ales cele legate de codul muncii și sancțiuni, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită amenzile mari.
Printre modificările aduce recent Codului muncii se numără și sancționarea firmelor care folosesc contractele de muncă cu timp parțial ca formă de a scăpa de plata unor taxe mai mari pentru salariile angajaților. Citește articolul
Departamentul trebuie să se asigure că firma respectă toate regulile fiscale și cerințele de raportare, cum ar fi cele legate de pierderile de stocuri și de raportarea SAF-T, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Managementul stocurilor reprezintă o activitate complexă din perspectivă operațională și depinde de numeroase aspecte precum specificul activității, gradul de perisabilitate a produselor sau reglementările legale aplicabile modului de comercializare. În plus, agenții economici trebuie să știe care sunt aspectele fiscale de luat în calcul atunci când gestionează stocurile pe care le dețin și ce reguli și restricții se aplică din perspectiva deductibilității cheltuielilor. Nu în ultimul rând, trebuie să țină cont de noutățile aduse de raportarea SAF-T în această zonă. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să cunoască noile legi și ordine guvernamentale pentru a se asigura că firma respectă toate normele și pentru a oferi sfaturi corecte celorlalte departamente.
De aseară, masca a redevenit obligatorie în toate spațiile publice deschise, însă numai dacă incidența locală trece de 6 la mia de locuitori, conform unui ordin ministerial publicat în Monitorul Oficial. Citește articolul
Se ocupă cu interpretarea legilor muncii și asigurarea că firma respectă toate reglementările legale legate de programul de lucru al angajaților și suspendarea contractelor, cum sunt măsurile descrise în articol.
Pe fondul creșterii numărului de infectări cu SARS-CoV-2, prin Ordonanță de urgență, a fost reintrodus șomajul tehnic decontat pentru salariații angajatorilor care au activitatea afectată, fiind posibilă inclusiv aplicarea și aplicarea măsurii Kurzarbeit, în condițiile legii. Această sintagmă, „în condițiile legii”, ridică o serie de întrebări atunci când analizăm compatibilitatea celor două măsuri, dar și a modului în care vor fi aplicate la nivelul fiecărui angajator. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă toate regulile și legile noi pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale și pentru a oferi sfaturi corecte celorlalți angajați.
După cum a fost stabilit spre sfârșitul lunii septembrie, carantina de noapte se impune în zilele de vineri și cele ale weekend-ului în toate localitățile în care incidența cazurilor de COVID-19 trece de 6 la mia de locuitori, iar acolo unde incidența depășește 7,5 la mie, carantina de noapte este impusă și în timpul săptămânii. Restricția nu se aplică celor vaccinați împotriva COVID-19, astfel că aceștia se pot deplasa și pe perioada carantinei de noapte, fără să respecte reguli speciale. În schimb, pentru a se deplasa pe perioada carantinei de noapte, cei nevaccinați trebuie să prezinte o declarație pe propria răspundere sau o adeverință de la muncă, altfel riscă amenzi de până la 2.500 de lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, deciziile Curții Constituționale și proiectele de lege care afectează drepturile și obligațiile angajaților, cum ar fi plata stimulentului de inserție și posibilitatea executării silite a indemnizației de creștere a copilului, pentru a asigura conformitatea companiei.
În prezent, stimulentul de inserție primit de părintele care se întoarce la locul de muncă înainte de vârsta de șase luni a copilului, respectiv un an pentru cel cu dizabilități, este de 1.500 lei pe lună. La trecerea prin Parlament a OUG 26/2021, act normativ ce a schimbat condițiile acordării stimulentului de inserție în luna mai a acestui an, deputații au decis să majoreze perioada, de la șase luni până la un an, în care părinții pot primi stimulentul de inserție de 1.500 lei. Citește articolul
Pentru a înțelege exact noile legi, definiții și sancțiuni legate de transportul și exploatarea lemnului, asigurându-se că firma respectă regulile și evită probleme legale.
Definirea exactă a transportului ilegal de materiale lemnoase, amenzi mult mai dure pentru mai multe categorii de fapte prevăzute de regimul contravențiilor silvice și introducerea unor noi sancțiuni sunt conținute de o ordonanță de urgență recent apărută în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile și reglementările noi, mai ales cele care privesc angajații și obligațiile legale ale companiei. Articolul explică o ordonanță de urgență cu detalii despre drepturile familiilor personalului medical decedat din cauza COVID-19, ceea ce este crucial pentru conformitatea legală.
Printr-o ordonanță apărută ieri, autoritățile clarifică anumite aspecte și fac astfel aplicabilă măsura recunoașterii meritelor celor ce participă la acțiuni medicale împotriva COVID-19, ce a apărut în mai 2020. În acest mod este clarificată inclusiv procedura pentru obținerea ajutorului suplimentar de deces și a pensiei de urmaș în cazul decesului unui cadrul medical în acest context. Citește articolul