Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul explică ce reguli legale există sau sunt propuse cu privire la vaccinarea angajaților, testarea, telemunca și ce riscuri juridice (discriminare, concediere) pot apărea pentru companie.
Pe măsură ce incidența cazurilor de COVID-19 crește, în special în marile orașe se pune tot mai mult problema dacă statul va ajunge să restricționeze accesul la muncă celor care nu se vaccinează (prin lege, evident). De asemenea, discuția subsidiară și care nu se poartă de ieri, de azi, e referitoare la firmele care aproape că impun angajaților să se vaccineze. În contextul în care clienții anumitor business-uri au deja accesul restricționat în unele locații, de ce nu și angajații? O scurtă sinteză a situației actuale, din perspectivă legală, privitoare la vaccinarea salariaților, în cele ce urmează: Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască legile, normele fiscale și deciziile instanțelor privind TVA-ul la investițiile la care s-a renunțat, pentru a asigura că firma respectă regulile și pentru a o apăra în cazul inspecțiilor fiscale.
Una dintre tendințele desprinse din controalele recente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este legată de abandonul de investiții și dreptul de a deduce TVA-ul, au atras atenția specialiștii NNDKP. În aceste situații, firmele pot avea surprize vizavi de felul în care autoritățile interpretează legislația fiscală. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil cu înțelegerea și asigurarea respectării noilor legi și reglementări, iar articolul discută o directivă europeană importantă și obligațiile legale ce decurg din ea pentru companii.
Prevederile care urmează să vină, în curând, prin proiectul de lege ce transpune în legislația autohtonă obligațiile din directiva europeană privind avertizorii de integritate, așa-numiții “whistleblowers”, se vor suprapune cu o serie de datorii pe care angajatorii le au deja, fiind utilă realizarea unui audit în cazul procedurilor interne, pentru a descoperi cum se poate face o uniformizare a tuturor obligațiilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de legile și reglementările care stabilesc cum pot fi acordate și folosite tichetele și voucherele, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Potrivit legislației în vigoare, salariații pot primi o serie de beneficii extrasalariale, printre care și bilete de valoare, adică tichete de masă, de creșă, culturale, tichete cadou sau vouchere de vacanță. În luna octombrie, valoarea unor dintre ele, respectiv a tichetelor de masă, de creșă și a tichetelor culturale pentru evenimentele speciale, s-a majorat. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile privind plata contribuțiilor pentru angajați și gestionează posibilele acțiuni legale sau controale din partea autorităților, cum ar fi ANAF.
Companiile au obligația, potrivit legislației fiscale, de a reține la sursă și de a vira la stat, printre altele, contribuția de asigurări sociale (CAS), în cotă de 25%, precum și contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), în cuantum de 10%. În cazul în care nu-și îndeplinesc această obligație, salariatul are la îndemână, potrivit specialiștilor, opțiunea de a face o sesizare la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care este îndreptățită să verifice modul în care angajatorul și-a îndeplinit obligația de raportare și de virare la stat pentru respectivele contribuții și, după caz, să demareze executarea silită. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă legile noi legate de plata salariilor și evită amenzile și consecințele legale.
În contextul în care, din 20 octombrie, Codul muncii va prevede o amendă pentru întârzierea plății salariilor cu mai mult de o lună, este bine ca angajatorii să păstreze orice dovadă a acestor achitări pe care să le poată prezenta în cazul unor controale ale inspectorilor de muncă. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască legislația în vigoare (OUG 110/2021 și Ordinul 920/2021) pentru a asigura că modul în care angajatorul acordă aceste zile libere respectă întocmai legea, evitând astfel posibile amenzi sau litigii.
După cum s-a stabilit acum câteva zile, în cazul în care cursurile școlare se suspendă, părinții copiilor în vârstă de până la 12 ani sau 26 de ani, în cazul celor cu handicap, pot beneficia, din nou, de zile libere plătite pentru supravegherea acestora. Acum, printr-un ordin oficializat vineri, Ministerul Muncii a stabilit și modelele actelor prin care părinții pot solicita aceste zile libere de la angajator, respectiv modelul cererii și al declarației pe propria răspundere, ceea ce permite deja solicitarea liberelor. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă legile noi despre facturarea electronică (OUG 120/2021) pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită amenzi, atât în relațiile cu statul (B2G), cât și cu alte companii (B2B).
Sistemul de facturare electronică pregătit de autorități este opțional pentru contribuabili, adică atât în relația firmelor cu statul, cât și în relația dintre firme. Așa reiese din ordonanța de urgență care reglementează sistemul e-Factura în România, informația fiind confirmată de specialiști. Citește articolul
Departamentul juridic trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind impozitele și protecția datelor. Atacurile cibernetice pot duce la încălcări ale legii (ex: evaziune fiscală involuntară, nerespectarea GDPR), iar articolul explică aceste riscuri și nevoia de conformitate.
La fiecare 39 de secunde, undeva, pe net, se petrece un atac informatic. În fiecare zi, mai bine de 30.000 de site-uri sunt sparte, în condițiile în care lockdownul a crescut cu peste 600% rata de cybercrime. Iar atacul poate veni de acolo de unde te aștepți mai puțin. De exemplu, cinci din cele șapte milioane de bulgari aflați în baza de date a Fiscului din țara vecină s-au trezit în 2019 cu datele furate după un atac al hackerilor. Serviciul de Taxe și Impozite Tulcea a fost blocat vreme de două zile din cauza unui atac informatic, iar, în timpul perioadei de declarare a impozitelor din 2018, Fiscul american (IRS) a primit 234 de rapoarte despre posibile furturi de date, în creștere cu 29% față de numărul celor primite în același interval cu un an înainte. Deși considerat poate de mulți ca anost, domeniul fiscal este o sursă de date interesante, vulnerabil la atacurile informatice. Citește articolul
Pentru a înțelege și respecta legile muncii, evitând amenzi și probleme legale legate de cum sunt angajați și plătiți oamenii.
Recenta modificare a Codului muncii, respectiv definirea și incriminarea muncii subdeclarate și modificarea perioadei în care angajatorul trebuie să compenseze munca suplimentară prin ore libere plătite de la 60 de zile la 90 de zile, poate da naștere unor confuzii atunci când ne raportăm la anumite situații. În ce măsură prestarea muncii peste program e sancționată drept muncă subdeclarată, de pildă, este una dintre întrebările pe care le vedem deja ridicate în practică. De aceea, o comparație a regimurilor muncii nedeclarate, subdeclarate și muncii suplimentare este utilă: Citește articolul