avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 832 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 11 - 17 octombrie 2021

Este important să știe ce legi noi apar și când trebuie respectate anumite termene legale sau fiscale pentru a se asigura că firma este în regulă.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
11 Octombrie 2021 | 1428 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și profesioniștii. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Coronavirus

Vaccinații și vindecații pot circula inclusiv în timpul carantinei zonale în baza certificatului verde

Acest departament trebuie să știe exact legile și regulile despre cum pot circula oamenii în pandemie, ce acte le trebuie și ce amenzi pot primi, ca să se asigure că firma respectă legea și își informează corect angajații despre obligațiile lor.

Anca Cernat în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2021 | 3391 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile creșterii, din ultima vreme, a incidenței cazurilor de coronavirus la mia de locuitori pe fondul pandemiei, restricțiile de circulație impuse în starea de alertă s-au înăsprit treptat, iar anumite localități au intrat deja în carantină. Astfel, persoanele vaccinate împotriva COVID-19 cu schema completă de vaccinare, dar și cele care au trecut prin boală, s-au vindecat și se află în perioada dintre a 15-a și a 180-a zi de la momentul confirmării infectării pot circula, în localitățile pentru care s-a instituit carantina zonală, doar în baza certificatului verde, fără a fi necesare ale documente în acest sens, potrivit unui HG oficializat la începutul lunii trecute. În schimb, persoanele nevaccinate trebuie să aibă asupra lor, în momentul în care circulă într-o localitate carantinată, fie o declarație pe proprie răspundere, care să ateste motivul pentru care se află în respectiva localitate, fie adeverința de la angajator sau legitimația de serviciu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

16 întrebări și răspunsuri despre acordarea zilelor libere plătite pentru părinți: De la documentele cerute până la limita de zile

Pentru a înțelege și a aplica corect legile referitoare la zilele libere plătite pentru părinți, evitând amenzi și probleme legale legate de cum sunt gestionate aceste solicitări.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 Octombrie 2021 | 11 | 11784 | Timp de citire: 6 min.

Posibilitatea ca salariații-părinți să ceară zile libere plătite de angajator atunci când se suspendă cursurile școlilor și grădinițelor este, din nou, disponibilă, ca urmare a oficializării recente a OUG 110/2021. Pentru a aduna toate informațiile într-un loc, am realizat o sinteză a celor mai importante lucruri de știut despre această măsură. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Salariul minim diferențiat în funcție de studii și vechime în sistemul privat dispare, dar problemele și discuțiile rămân

Acest departament trebuie să înțeleagă legile și regulile privind salariile, în special salariul minim și cum se aplică acesta, pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Octombrie 2021 | 19843 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care, din ianuarie 2022, nu mai avem un salariu minim diferențiat pentru studii superioare, nivelul acestuia fiind ajuns din urmă de valoarea salariului minim general aplicabil, nu putem să nu ne gândim la ce impact are asta în practică și la faptul că o diferențiere în funcție de studii ar merita, totuși, să existe. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Documentele de care ai nevoie dacă te deplasezi în timpul carantinei de noapte

Acest departament trebuie să înțeleagă detaliile legii (HG 1.015/2021) și să se asigure că firma și angajații respectă toate regulile privind carantina de noapte și deplasările, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2021 | 2 | 5513 | Timp de citire: 2 min.

Carantina de noapte a fost instituită în multe localități din România ca urmare a numărului ridicat de îmbolnăviri cu virusul SARS-CoV-2. Astfel, în intervalul 20:00 - 05:00, cei care vor ieși din case trebuie să aibă asupra lor anumite documente pentru a nu risca să fie amendați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale angajatori: De la munca „la gri” și până la munca „la negru”, ce amenzi pot aplica la acest moment inspectorii

Ajută la înțelegerea exactă a ce înseamnă munca 'la negru' și 'la gri' conform legii, pentru a asigura că firma respectă toate regulile și evită amenzile sau alte probleme legale.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 3733 | Timp de citire: 5 min.

Acum că în Codul muncii a intrat și conceptul de muncă la gri, cu sancțiunea aferentă, am putea considera că legea acoperă cam toate situațiile de muncă prestată, în sens larg, „pe lângă contract”. Per total, amenzile nu pot depăși 200.000 de lei per angajator, dar aici vorbim doar de riscurile ce țin de legislația muncii. În discuție mai intră și taxele salariale pe care le impune din urmă Fiscul, precum și dobânzile aferente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zilele de odihnă în plus în funcție de vechime: În ce documente de muncă trebuie să fie prezente

Acest departament se asigură că toate procedurile legate de acordarea concediilor respectă legile muncii și că firma evită problemele legale sau amenzile.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 23354 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii prevede că numărul minim de zile de concediu de odihnă anual este de 20 de zile lucrătoare, însă marea majoritate a angajatorilor din sectorul privat acordă 21 de zile. Într-o încercare de a face competiție sectorului public există unele companii în care numărul de zile de odihnă este mai mare decât 20 sau 21, în funcție de vechimea salariatului în firmă sau în muncă. Pentru a nu crea disensiuni sau discriminări între salariați, aceste zile suplimentare de concediu de odihnă trebuie acordate în funcție de o serie de criterii obiective pe care toți salariații să le cunoască. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecția fiscală: Lipsa motivării ANAF în rapoartele de control poate duce la anularea lor

Acest departament asigură respectarea legilor. Articolul le arată care sunt drepturile companiei în timpul controalelor fiscale și cum să conteste legal deciziile Fiscului atunci când acestea nu sunt explicate corect, ajutând la evitarea problemelor legale și la menținerea conformității.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 5589 | Timp de citire: 3 min.

Motivarea unui raport de inspecție fiscală este esențială, în conformitate cu prevederile legislației fiscale, iar, în lipsa acesteia, respectivul act administrativ fiscal poate fi anulat, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă contribuabilul trebuie să precizeze clar acest lucru în cadrul contestației fiscale, pentru a aduce situația la cunoștința Fiscului, care nu poate acționa decât în limitele sesizării care i-a fost înaintată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concedierea pentru necorespundere profesională: Parcurgerea planului de îmbunătățire a performanței, esențial pentru validarea deciziei în instanță

Acest departament se asigură că toate acțiunile companiei, în special cele legate de concedieri, respectă legile în vigoare și evită litigii. Articolul explică exact ce cer instanțele pentru a valida o concediere pentru necorespundere profesională și cum să respecte aceste cerințe, pentru a proteja compania legal.

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 7986 | Timp de citire: 3 min.

O decizie de concediere a unui salariat pentru necorespundere profesională poate fi luată ca urmare a unei evaluări nesatisfăcătoare a activității acestuia, în cazul în care salariatul contestă concedierea în instanța, practica arată că judecătorii tind să anuleze o astfel de decizie, dacă angajatorul nu arată că a făcut tot ce i-a stat în putere pentru a sprijini salariatul să devină potrivit pentru postul respectiv. O modalitate prin care angajatorul poate demonstra acest lucru este ca, după evaluarea nesatisfăcătoare, să fie implementat un plan de îmbunătățire a performanței salariatului, potrivit specialiștilor NNDKP. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Coronavirus

Starea de alertă a fost prelungită până pe 8 noiembrie, iar restricțiile rămân aceleași

Acest departament trebuie să știe ce reguli legale sunt valabile pentru a se asigura că firma respectă totul și nu încalcă nicio prevedere.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 Octombrie 2021 | 1 | 3648 | Timp de citire: 1 min.

Starea de alertă a fost prelungită cu încă 30 de zile, până pe 8 noiembrie 2021, conform unui act normativ oficializat aseară. Conform autorităților, restricțiile actuale rămân aceleași, cel puțin momentan. Citește articolul