Modificările referitoare la autoritățile vamale pot influența procesele de import/export, costurile și termenele de livrare din lanțul de aprovizionare.
Printre proiectele incluse în programul legislativ din 2024 al Guvernului se numără și unul pentru modificarea Codului fiscal. De asemenea, urmează să vedem modificări la criteriile de mărime pentru întreprinderi, la prevenirea spălării banilor și la cooperarea autorităților vamale din UE. Toate aceste proiecte trebuie inițiate în curând de Ministerul Finanțelor (MF), aprobate de Executiv în primăvară și în vară și apoi trimise Parlamentului. Citește articolul
Trebuie să știe ce tipuri de produse importate sunt afectate de aceste reguli de carbon și cum pot fi afectați furnizorii sau rutele de transport în lanțul de aprovizionare.
Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM) a intrat în vigoare de la 1 octombrie 2023, iar prima raportare pentru trimestrul IV din 2023 a avut ca termen data de 31 ianuarie 2024. Pe ultima sută de metri, Comisia Europeană a venit cu o amânare de 30 de zile, pentru companiile care au întâmpinat dificultăți (tehnice) la întocmirea și depunerea raportării și nu au reușit să se încadreze în termenul prevăzut. Citește articolul
Companiile de logistică se bazează pe șoferi. Modificările care duc la pierderea permisului de conducere la nivel european afectează direct operațiunile, rutele de transport și disponibilitatea personalului, fiind crucial să fie la curent.
Șoferii care vor încălca grav regulile circulației rutiere (de pildă, viteză excesivă sau șofatul sub influența alcoolului) și sunt sancționați într-o țară membră a Uniunii Europene (UE) cu suspendarea, restricționarea sau retragerea permisului auto nu vor mai putea conduce în niciuna dintre țările comunitare, potrivit unui proiect de directivă aflat pe masa legislativului european. Acum, de cele mai multe ori, dacă unui șofer îi este suspendat permisul auto într-o țară europeană, sancțiunea se aplică doar în respectiva țară, nu și în alte țări UE. Citește articolul
Pentru companiile care au șoferi sau flote de mașini, departamentul de Logistică are nevoie să verifice istoricul sancțiunilor rutiere pentru a se asigura că șoferii sunt responsabili și pentru a gestiona riscurile operaționale legate de transport.
Cei interesați să obțină un certificat de cazier judiciar ori istoricul sancțiunilor rutiere primite de-a lungul timpului pot face asta din fața calculatorului, fără să mai fie nevoiți să se deplaseze la autorități, prin HUB-ul de servicii gestionat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), care este, de fapt, o platformă electronică. În plus, prin aceeași platformă se pot face programări pentru obținerea pașaportului. De altfel, potrivit MAI, HUB-ul de servicii a fost accesat de peste 4,5 milioane de ori în doar un an de funcționare. Citește articolul
Cei de la logistică și lanțul de aprovizionare gestionează transportul și importul/exportul mărfurilor, iar aceste modificări ale procedurilor vamale și ale cerințelor de garanție pot afecta direct livrările, costurile și planificarea operațiunilor.
O procedură specială de suspendare a actelor administrative prin care se aplică taxe la import sau la export a fost introdusă în Codul vamal, aceasta fiind aplicabilă din 6 februarie 2024, după ce Autoritatea Vamală Română (AVR) a oficializat normele necesare. Practic, solicitările contribuabililor care se consideră vătămați prin aceste acte sunt depuse direct la AVR, nu la instanțele de contencios administrativ, însă datoria vamală trebuie garantată integral, nu parțial. Citește articolul
Volumul redus al exporturilor către Germania, în special în sectoare cheie precum cel auto, afectează direct planificarea transporturilor, gestionarea stocurilor și costurile operaționale ale lanțului de aprovizionare.
Declinul economiei – și mai ales al industriei Germaniei este o veste deosebit de proastă pentru România. În special, este îngrijorătoare reducerea exporturilor, unul dintre motoare de creștere a economiei germane. Exporturi mai mici înseamnă comenzi mai puține. Iar comenzi mai puține în Germania înseamnă și comenzi mai puține pentru România – a cărei industrie e legată în bună măsură de cea germană. Iar prognoza pentru 2024 nu e deloc optimistă. Citește articolul
Pentru a înțelege impactul negativ al programului de lucru neregulat și al condițiilor dificile de muncă asupra eficienței operaționale și a capacității de livrare, în special la o companie de curierat.
Angajatorul, mare companie de curierat, încalcă dispozițiile legale referitoare la timpul de lucru și repausul săptămânal, amăgindu-și angajații cu bonusuri mici și mari. Un angajat își propune să facă o sesizare pe neregulile de la locul de muncă, adunate deja pe parcursul a doi ani de muncă, dar colegii îl avertizează cu privire la relațiile angajatorului cu inspectoratul teritorial de muncă. Angajatul dorește să-și păstreze locul de muncă, dar să lucreze în condiții normale, în acord cu legea și ne întreabă ce e de făcut. Citește articolul
Companiile cu flote mari de vehicule (pentru transport sau livrări) vor folosi aceste date pentru a urmări istoricul și starea mașinilor, optimizând întreținerea și operațiunile.
Din toamna acestui an, vânzătorul unei mașini va trebui să transmită cumpărătorului acesteia un certificat emis de Registrul Auto Român (RAR), în care să apară mai multe informații despre respectiva mașină, extrase dintr-un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România. Pentru ca măsurile să fie aplicabile, Ministerul Transporturilor a stabilit acum, printr-un ordin publicat joi în Monitorul Oficial, atât informațiile ce vor fi introduse în registrul electronic al istoricului vehiculelor, cât și modelul certificatului ce va fi emis de RAR celor interesați să-și vândă mașina. Citește articolul
Pentru companiile care se ocupă cu transportul, depozitarea și distribuția de produse alimentare sau tichete electronice, oferă informații despre cum sunt organizate programele guvernamentale și potențiale oportunități de afaceri în acest domeniu.
Persoanele singure sau familiile cu venituri reduse vor beneficia și în următorii patru ani de ajutor bănesc de la stat pentru cumpărarea de alimente, sub forma unor tichete sociale pe suport electronic, potrivit OUG 115/2023, care conține mai multe măsuri fiscal-bugetare. În plus, persoanele defavorizate vor beneficia și de pachete cu produse alimentare. Acum, printr-o hotărâre apărută joi, Guvernul a stabilit regulile oficiale de acordare, modalitatea şi frecvenţa măsurilor de sprijin. Pentru 2024, valoarea ajutorului pentru mese calde rămâne la 250 de lei, urmând să se reducă la jumătate în următorii trei ani. Citește articolul
Pentru a înțelege și a se adapta la noul sistem vamal de export (AES-RO), care influențează direct operațiunile de logistică și transport internațional al mărfurilor.
În cursul lunii februarie 2024, contribuabilii ar trebui să știe că se derulează înscrierile în programul-pilot al Fiscului de monitorizare pe orizontală, dar și că parlamentarii revin la lucru și ar putea să adopte proiecte importante pentru mediul de afaceri. Totodată, apare o obligație nouă ce vizează mașinile de închiriat și încep înscrierile pentru programul Construct Plus. Iată principalele chestiuni de interes: Citește articolul