Articolul evidențiază riscuri majore pentru companie, cum ar fi problemele legate de munca la negru, exploatarea angajaților străini sau lipsa forței de muncă calificate, care pot afecta reputația și stabilitatea afacerii.
În contextul procesului de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), piața muncii din țara noastră și politicile sociale au făcut obiectul unui raport al OCDE, publicat recent. Raportul reprezintă o analiză complexă și lucidă a realităților socio-economice naționale, oferind o perspectivă comparativă cu cele mai dezvoltate state ale lumii. Citește articolul
Înțelegerea modului în care se gestionează și se împart bunurile personale ale acționarilor sau ale persoanelor cheie din companie poate ajuta la evaluarea riscurilor financiare sau legale care pot afecta stabilitatea afacerii.
În eventualitatea unui partaj, cei doi foști parteneri devin, de multe ori, adversari concentrați pe satisfacerea propriilor interese materiale. Tocmai pentru a preîntâmpina astfel de conflicte, trebuie înțelese regimurile matrimoniale pe care legea română le pune la dispoziție, de la comunitatea legală de bunuri, la separația de bunuri sau flexibila comunitate convențională. Citește articolul
Informațiile din articol ajută la identificarea și gestionarea riscurilor la care se expune compania, atât financiare cât și cele legate de conformitate, asigurându-se că firma evită amenzi sau probleme din cauza nerespectării noilor reguli fiscale și a celor privind AI.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Orice modificare legislativă majoră, în special cele fiscale și cele care afectează forța de muncă (cum ar fi grevele), poate introduce noi riscuri pentru companie sau poate schimba nivelul riscurilor existente, necesitând o reevaluare și ajustare a strategiilor de control intern și de management al riscului.
În perioada 21 - 27 iulie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Are ca scop identificarea și gestionarea tuturor riscurilor care pot afecta firma, inclusiv cele legate de posibile amenzi sau probleme cu autoritățile fiscale din cauza prețurilor de trasfer între companiile din grup.
După ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început recent să se intereseze, într-un mod neobișnuit, de cheltuielile firmelor cu serviciile intragrup, specialiștii atenționează că este timpul pentru analize interne și evaluări de riscuri. Citește articolul
Articolul arată cum legile neclare sau adoptate incorect pot duce la riscuri legale și probleme de imagine. Departamentul de management al riscului trebuie să știe despre astfel de situații pentru a identifica și preveni potențialele amenințări la adresa stabilității și reputației companiei.
Propunerea legislativă de modificare a legii privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, adoptată recent de Parlament, a fost contestata de șeful statului la Curtea Constituțională a României (CCR). Președintele a sesizat instanța cu privire la trei presupuse motive de neconstituționalitate ale proiectului de act normativ. Măsura în discuție vizează, în special, exercitarea fără drept a funcțiilor clericale și monahale, situație pentru care este propusă aplicarea prevederilor Codului penal. Citește articolul
Acest departament este interesat de instrumente precum acordurile de preț în avans care pot ajuta la reducerea riscurilor fiscale și la asigurarea unei mai bune predictibilități în relația cu autoritățile fiscale.
Regulile privind acordurile de prețuri în avans (APA) sunt adaptate pentru a permite inclusiv acoperirea tranzacțiilor din trecut, conform unei ordonanțe oficializate recent, în condițiile în care APA-urile acopereau, anterior, doar tranzacțiile viitoare. În același timp, sunt și unele modificări la procedura amiabilă (MAP). Citește articolul
Acest departament analizează potențialele pericole pentru companie. Articolul arată cum anumite acțiuni pot duce la riscuri legale grave, cum ar fi pierderea bunurilor, și subliniază importanța respectării legilor pentru a evita astfel de situații neplăcute.
Printr-o decizie luată pe 1 iulie și publicată recent în Monitorul Oficial, Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat neconstituțională o prevedere din Ordonanța asociațiilor și fundațiilor în materia preluării bunurilor în cazul dizolvării acestora pe motivul necomunicării datelor de identificare a beneficiarilor reali. Actualmente, ordonanța tratează în mod identic această situație cu cele în care asociația/fundația e dizolvată ca urmare a unor activități ilicite, de pildă. Citește articolul
Modificarea legii introduce condiții noi și o declarație pe propria răspundere ca justificare. Acest departament este interesat de cum sunt stabilite controalele pentru a preveni abuzurile și cum sunt gestionate riscurile legate de cheltuieli și beneficii, chiar dacă e vorba de bani publici.
Deputații și senatorii care dețin o locuință în București sau județul Ilfov nu vor mai putea primi bani pentru chirie, potrivit unei legi ce se va aplica începând de duminică. Această limitare se aplică și în cazul în care soțul ori soția unui parlamentar deține o locuință în București sau județul Ilfov. Citește articolul
Auditului intern este o parte esențială a modului în care o firmă își verifică propriile procese și se protejează de riscuri. Acest departament este direct interesat ca funcția de audit să existe și să funcționeze corect.
Firmele auditate financiar au primit zilele trecute solicitări prin e-mail, de la Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS), ce funcționează în subordinea Ministerului Finanțelor, pentru a dovedi implementarea funcției de audit intern, atenționează specialiștii de la NOA. Citește articolul