Acest departament trebuie să identifice riscurile la care se expune firma dacă nu respectă legea bacșișului și să pună la punct metode interne pentru a preveni problemele legale, financiare și de reputație.
Situația angajatorilor din sectorul HoReCa care, deși colectează și fiscalizează bacșișul conform legii, omit sau refuză să distribuie aceste sume către salariați ridică semne de întrebare nu doar din punct de vedere fiscal, ci și, în mod esențial, din perspectiva raporturilor de muncă. Practic, profitând de rolul pe care îl oferă legea angajatorului în mecanismul de fiscalizare a bacșișului, acesta decide să nu-și satisfacă obligația legală de a remite banii angajaților. În materialul de față ne propunem să abordăm prima dintre cele două perspective importante ale problemei: cea de dreptul muncii. Citește articolul
Este important ca acest departament să știe cum se desfășoară un control neanunțat pentru a identifica riscurile financiare și operaționale și pentru a se asigura că sistemele de control intern ale companiei sunt suficient de robuste pentru a preveni problemele ce pot apărea la o inspecție fiscală.
Controlul inopinat este unul dintre tipurile de verificări ce pot fi derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) fără a anunța în avans contribuabilii. Important de precizat: controlul inopinat împarte cu inspecția fiscală o bună parte dintre regulile acesteia din urmă. Citește articolul
Pentru că trebuie să identifice și să evalueze potențialele riscuri financiare și legale la care este expusă compania din cauza cererilor angajaților. O astfel de decizie ajută la înțelegerea expunerii și la implementarea unor controale interne eficiente.
Printr-o decizie dată luna trecută și publicată recent în Monitorul Oficial, Înalta Curte clarifică faptul că principiul nediscriminării nu poate anula efectele prescripției dreptului material la acțiune, stabilind o linie clară și predictibilă în jurisprudență pentru litigiile salariale ale personalului plătit din fonduri publice. Mai mulți grefieri și magistrați au cerut acordarea retroactivă a unor drepturi salariale pe baza unei valori de referință majorate, drepturi recunoscute anterior unor colegi din aceeași familie ocupațională prin hotărâri judecătorești sau decizii administrative. Citește articolul
Amenzile mari pentru nerespectarea regulilor de transport reprezintă un risc financiar semnificativ pentru companie. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să stabilească măsuri pentru a le preveni, asigurând că operațiunile se desfășoară corect.
Pentru a reduce cazurile în care transportatorii nu respectă limitele legale de încărcare a camioanelor, Ministerul Transporturilor propune, printr-un proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică, sancționarea mai dură a șoferilor care refuză să permită cântărirea sau măsurarea dimensiunilor vehiculului ori care se sustrag sau obstrucționează controlul. În cazul sustragerii de la control, șoferii vor risca amenzi de cinci ori mai mari decât cele actuale. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și gestionarea riscurilor la care este expusă compania. Întârzierile la rambursarea TVA pot crea riscuri financiare semnificative (lipsa de bani, nevoi de împrumuturi), iar acest departament trebuie să știe cum să le prevină sau să le gestioneze.
Întârzierea rambursărilor de TVA, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este una dintre problemele cu care o parte dintre contribuabili încă trebuie să se confrunte în practică, chiar și după ani de zile de la schimbarea regulilor. Soluția la îndemână pentru aceste situații este chemarea în judecată a ANAF, spun specialiștii, dacă întârzierea este nejustificată. Dificil este că întârzierile se traduc în probleme cu fluxul de numerar pentru cei lipsiți de sumele cuvenite. Citește articolul
Acest departament este interesat de astfel de decizii pentru a identifica posibile riscuri legale sau financiare care ar putea apărea dacă firma nu aplică corect aceste reguli privind drepturile angajaților și vechimea în muncă.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit în martie că perioada în care un polițist a fost pus la dispoziție trebuie recunoscută ca fiind desfășurată în condiții speciale, dacă anterior acestei perioade și-a desfășurat activitatea în astfel de condiții. Decizia, publicată chiar azi în Monitorul Oficial, a fost pronunțată ca urmare a unei sesizări din partea Tribunalului Bistrița-Năsăud, care a solicitat clarificarea acestei chestiuni legale, având în vedere impactul asupra drepturilor de pensionare ale polițistului. Citește articolul
Articolul atrage atenția asupra unor necorelări în legislație care pot crea riscuri legale sau operaționale pentru companie, ajutând la identificarea și gestionarea acestora.
Odată cu intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor, în toamna anului trecut, beneficiarii pensiei de invaliditate pot cumula acest drept cu orice tip de venit profesional, inclusiv cu salariile. Doi avocați specializați în dreptul muncii și securității sociale ne-au explicat cum se aplică, în concret, acest nou regim juridic al pensiei de invaliditate: dacă angajarea este posibilă în orice formă și în ce condiții, dacă există un plafon de venituri care poate afecta pensia, precum și ce riscuri apar atunci când nu sunt respectate recomandările medicale sau limitările prevăzute în decizia asupra capacității de muncă. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să evalueze riscurile financiare și legale potențiale care pot apărea în urma unui control fiscal. Înțelegerea procedurilor ajută la implementarea de măsuri interne pentru a preveni problemele și a asigura respectarea regulilor.
Contribuabilii supuși (sau care ar putea fi supuși) inspecției fiscale trebuie să cunoască o serie de informații importante inclusiv cu privire la terminarea verificărilor inspectorilor. De exemplu, este vorba despre dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat, raportul de inspecție și decizia de impunere. Citește articolul
Avertizează asupra pericolelor legale și financiare care pot apărea din decizii incorecte de reorganizare și concediere, ajutând la construirea unor reguli interne mai bune.
În dinamica relațiilor de muncă, puține situații pot fi mai derutante și mai dureroase pentru un salariat decât aceea în care, la scurt timp după o promovare mult-așteptată, primește vestea concedierii. Nu pentru o abatere, nu pentru incompetență, ci pentru că însuși postul în care tocmai a fost numit... s-a desființat. Cazul de față scoate la lumină o practică ce tensionează până la eliminare principiul bunei-credințe: Citește articolul
Monitorizează riscurile financiare și legale ale companiei. Respectarea termenelor fiscale și a legilor ajută la evitarea amenzilor sau a altor probleme, reducând astfel riscurile pentru afacere.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul