avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 881 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Raport NOYB: sistemul „Pay or Okay” nu salvează presa online, dar compromite drepturile consumatorilor

Acest departament evaluează riscurile la care se expune compania, iar o practică ce încalcă regulile de protecție a datelor poate duce la amenzi mari, probleme de imagine sau chiar procese.

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Iulie 2025 | 490 | Timp de citire: 3 min.

În forma actuală, sistemul „Pay or Okay” avantajează predominant marile platforme digitale și furnizorii de publicitate programatică, nu publicațiile online în sine. În realitate, editorii câștigă foarte puțin, iar beneficiul principal este menținerea unor rate extrem de mari de consimțământ artificial, ce permite companiilor din ecosistemul publicitar digital să continue să extragă valoare economică din datele personale ale utilizatorilor europeni. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Premieră în România: Strategie națională pentru combaterea bolilor cardiovasculare și cerebrovasculare

Sănătatea precară a angajaților poate crește riscurile operaționale (ex: absenteism, scăderea productivității, costuri medicale). Înțelegerea unei strategii naționale de sănătate ajută la identificarea și gestionarea acestor riscuri legate de resursele umane.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
25 Iulie 2025 | 1462 | Timp de citire: 2 min.

România are de-acum, în premieră, o Strategie Națională pentru Combaterea Bolilor Cardiovasculare și Cerebrovasculare, introdusă printr-o hotărâre de Guvern apărută recent. Ministerul Sănătății spune despre strategia stabilită pentru perioada 2025-2030 că "marchează un pas major în reforma sistemului sanitar românesc". Citește articolul

ACCES GRATUIT

Călătorești în UE? Ce bunuri poți transporta legal și în ce cantități

Departamentul de management al riscului este preocupat de orice situație care ar putea aduce probleme companiei, inclusiv riscurile legale sau financiare care pot apărea dacă angajații nu respectă regulile vamale (ex: nedeclararea numerarului). Ei vor să se asigure că există controale pentru a preveni astfel de incidente.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
25 Iulie 2025 | 1493 | Timp de citire: 2 min.

Deși libertatea de circulație a mărfurilor este un principiu de bază în Uniunea Europeană, Comisia Europeană a impus reguli și limite clare pentru transportul bunurilor de consum, atât între statele membre, cât și la intrarea sau ieșirea din spațiul comunitar. Nerespectarea acestor norme poate atrage consecințe serioase, de la confiscarea bunurilor și amenzi, până la urmărire penală, în anumite situații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concedierea pentru desființarea postului atunci când sarcinile sunt alocate altor angajați

Acest departament evaluează și gestionează riscurile asociate cu desființarea posturilor, cum ar fi riscurile legale, financiare și de reputație, asigurându-se că se iau măsuri de prevenție pentru a evita problemele.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Iulie 2025 | 36861 | Timp de citire: 3 min.

Pentru ca desființarea unui loc de muncă să fie legală, aceasta trebuie să fie efectivă și să aibă o cauză reală și serioasă, fără a fi necesar ca angajatorul să dovedească eficiența economică a măsurii. În practică, nu e exclus ca desființarea să se producă în contextul atribuirii sarcinilor postului desființat altor angajați, fără împovărarea acestora însă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fișa postului și standardele globale: de ce un IT-ist nu poate fi și electrician în același contract de muncă

Ajută la înțelegerea riscurilor legale și operaționale care apar dacă nu sunt definite corect responsabilitățile angajaților și cum se pot evita aceste riscuri.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Iulie 2025 | 1 | 975 | Timp de citire: 4 min.

În dinamica pieței muncii, eficiența pare adesea să justifice polivalența. Un salariat care „știe să facă de toate” poate părea un atu incontestabil pentru orice companie. Totuși, când această polivalență depășește granițele formale ale unei singure meserii, intrăm într-o zonă complexă, cu implicații juridice deloc neglijabile.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce drepturi au utilizatorii la instalarea serviciilor de telefonie fixă, internet sau televiziune, potrivit ANCOM

Acest departament este interesat de riscurile la care se expune compania dacă nu respectă termenele contractuale sau dacă nu comunică transparent cu clienții, deoarece acest lucru poate duce la reclamații, amenzi din partea autorităților sau o reputație proastă.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
24 Iulie 2025 | 2666 | Timp de citire: 2 min.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a făcut, recent, o informare publică privind drepturile pe care consumatorii le au atunci când vine vorba de instalarea serviciilor de telefonie, internet sau televiziune. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulile controalelor fiscale în 2025

Verificarea documentară: Regulile controlului care se face exclusiv de la distanță

Acest departament se ocupă cu identificarea și gestionarea riscurilor la care este expusă compania. Articolul detaliază cum ANAF-ul calculează riscul fiscal și cum selectează companiile pentru verificare. Înțelegerea acestui mecanism de risc al Fiscului ajută la implementarea de controale interne mai bune pentru a minimiza șansele de a fi supus unei verificări și a reduce riscurile financiare.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Iulie 2025 | 9860 | Timp de citire: 4 min.

Verificarea documentară este singurul tip de control pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl pot derula numai de la distanță, bazându-se pe informațiile pe care le dețin despre contribuabili. Iată care sunt principalele reguli ale așa-numitului desk audit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clauza de neconcurență și implicațiile sale pentru angajatori si angajați

Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Clauza de neconcurență este un instrument important pentru a proteja interesele companiei împotriva foștilor angajați care ar putea oferi informații confidențiale concurenței sau ar putea prelua clienți, contribuind astfel la securitatea afacerii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Iulie 2025 | 1910 | Timp de citire: 3 min.

Clauza de neconcurență este un instrument util pentru angajatori, dar eficacitatea sa depinde în mare măsură de buna-credință a salariatului și de formularea extrem de precisă și de specifică a clauzei. Legea prevede o serie de condiții și limitări ale utilizării acestei clauze, care constituie un punct important de pornire pentru părți, dar complexitatea efectelor acestei clauze nu ar trebui subestimată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Sancțiunile pentru e-TVA se aplică de la 1 august și pentru cei ce folosesc sistemul de TVA la încasare, după ce se aplică deja pentru ceilalți de la 1 iulie

Acest departament este interesat de riscurile financiare și operaționale. Informațiile despre sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor e-TVA și despre indicatorii de risc fiscal îi ajută să identifice și să prevină potențiale probleme pentru companie.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Iulie 2025 | 14591 | Timp de citire: 2 min.

Sancțiunile aferente sistemului e-TVA, cel care generează deconturi precompletate de TVA, au devenit aplicabile la 1 iulie 2025 pentru majoritatea contribuabililor. Acum, la 1 august 2025, acestea devin aplicabile inclusiv pentru cei ce aplică sistemul de TVA la încasare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Deranjul pe care-l generează adesea concediile de odihnă ale angajaților arată managementul defectuos din companii

Identifică neregulile legale și organizaționale, cum ar fi neplata orelor suplimentare sau suprasolicitarea angajaților, ca surse de risc major pentru companie (amenzi, procese, afectarea reputației), ajutând la implementarea controalelor pentru a evita aceste probleme.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Iulie 2025 | 13390 | Timp de citire: 4 min.

Auzim nu de puține ori de situația în care un salariat intră în concediul de odihnă la care are dreptul anual, iar sarcinile sale sunt integral preluate, adesea informal și sub presiunea continuității activității, de către colegii rămași. Deși pare o simplă exprimare a „spiritului de echipă”, pentru cei rămași preluarea unor sarcini suplimentare, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, înseamnă un volum uriaș de muncă în plus. Când devine asta o problemă?  Citește articolul