Acest departament evaluează riscurile la care se expune compania, iar o practică ce încalcă regulile de protecție a datelor poate duce la amenzi mari, probleme de imagine sau chiar procese.
În forma actuală, sistemul „Pay or Okay” avantajează predominant marile platforme digitale și furnizorii de publicitate programatică, nu publicațiile online în sine. În realitate, editorii câștigă foarte puțin, iar beneficiul principal este menținerea unor rate extrem de mari de consimțământ artificial, ce permite companiilor din ecosistemul publicitar digital să continue să extragă valoare economică din datele personale ale utilizatorilor europeni. Citește articolul
Sănătatea precară a angajaților poate crește riscurile operaționale (ex: absenteism, scăderea productivității, costuri medicale). Înțelegerea unei strategii naționale de sănătate ajută la identificarea și gestionarea acestor riscuri legate de resursele umane.
România are de-acum, în premieră, o Strategie Națională pentru Combaterea Bolilor Cardiovasculare și Cerebrovasculare, introdusă printr-o hotărâre de Guvern apărută recent. Ministerul Sănătății spune despre strategia stabilită pentru perioada 2025-2030 că "marchează un pas major în reforma sistemului sanitar românesc". Citește articolul
Departamentul de management al riscului este preocupat de orice situație care ar putea aduce probleme companiei, inclusiv riscurile legale sau financiare care pot apărea dacă angajații nu respectă regulile vamale (ex: nedeclararea numerarului). Ei vor să se asigure că există controale pentru a preveni astfel de incidente.
Deși libertatea de circulație a mărfurilor este un principiu de bază în Uniunea Europeană, Comisia Europeană a impus reguli și limite clare pentru transportul bunurilor de consum, atât între statele membre, cât și la intrarea sau ieșirea din spațiul comunitar. Nerespectarea acestor norme poate atrage consecințe serioase, de la confiscarea bunurilor și amenzi, până la urmărire penală, în anumite situații. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile asociate cu desființarea posturilor, cum ar fi riscurile legale, financiare și de reputație, asigurându-se că se iau măsuri de prevenție pentru a evita problemele.
Pentru ca desființarea unui loc de muncă să fie legală, aceasta trebuie să fie efectivă și să aibă o cauză reală și serioasă, fără a fi necesar ca angajatorul să dovedească eficiența economică a măsurii. În practică, nu e exclus ca desființarea să se producă în contextul atribuirii sarcinilor postului desființat altor angajați, fără împovărarea acestora însă. Citește articolul
Ajută la înțelegerea riscurilor legale și operaționale care apar dacă nu sunt definite corect responsabilitățile angajaților și cum se pot evita aceste riscuri.
În dinamica pieței muncii, eficiența pare adesea să justifice polivalența. Un salariat care „știe să facă de toate” poate părea un atu incontestabil pentru orice companie. Totuși, când această polivalență depășește granițele formale ale unei singure meserii, intrăm într-o zonă complexă, cu implicații juridice deloc neglijabile. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile la care se expune compania dacă nu respectă termenele contractuale sau dacă nu comunică transparent cu clienții, deoarece acest lucru poate duce la reclamații, amenzi din partea autorităților sau o reputație proastă.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a făcut, recent, o informare publică privind drepturile pe care consumatorii le au atunci când vine vorba de instalarea serviciilor de telefonie, internet sau televiziune. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și gestionarea riscurilor la care este expusă compania. Articolul detaliază cum ANAF-ul calculează riscul fiscal și cum selectează companiile pentru verificare. Înțelegerea acestui mecanism de risc al Fiscului ajută la implementarea de controale interne mai bune pentru a minimiza șansele de a fi supus unei verificări și a reduce riscurile financiare.
Verificarea documentară este singurul tip de control pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl pot derula numai de la distanță, bazându-se pe informațiile pe care le dețin despre contribuabili. Iată care sunt principalele reguli ale așa-numitului desk audit. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Clauza de neconcurență este un instrument important pentru a proteja interesele companiei împotriva foștilor angajați care ar putea oferi informații confidențiale concurenței sau ar putea prelua clienți, contribuind astfel la securitatea afacerii.
Clauza de neconcurență este un instrument util pentru angajatori, dar eficacitatea sa depinde în mare măsură de buna-credință a salariatului și de formularea extrem de precisă și de specifică a clauzei. Legea prevede o serie de condiții și limitări ale utilizării acestei clauze, care constituie un punct important de pornire pentru părți, dar complexitatea efectelor acestei clauze nu ar trebui subestimată. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare și operaționale. Informațiile despre sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor e-TVA și despre indicatorii de risc fiscal îi ajută să identifice și să prevină potențiale probleme pentru companie.
Sancțiunile aferente sistemului e-TVA, cel care generează deconturi precompletate de TVA, au devenit aplicabile la 1 iulie 2025 pentru majoritatea contribuabililor. Acum, la 1 august 2025, acestea devin aplicabile inclusiv pentru cei ce aplică sistemul de TVA la încasare. Citește articolul
Identifică neregulile legale și organizaționale, cum ar fi neplata orelor suplimentare sau suprasolicitarea angajaților, ca surse de risc major pentru companie (amenzi, procese, afectarea reputației), ajutând la implementarea controalelor pentru a evita aceste probleme.
Auzim nu de puține ori de situația în care un salariat intră în concediul de odihnă la care are dreptul anual, iar sarcinile sale sunt integral preluate, adesea informal și sub presiunea continuității activității, de către colegii rămași. Deși pare o simplă exprimare a „spiritului de echipă”, pentru cei rămași preluarea unor sarcini suplimentare, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, înseamnă un volum uriaș de muncă în plus. Când devine asta o problemă? Citește articolul