Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor legate de conformitatea fiscală și de procesele de raportare. Înțelegerea acestor schimbări permite departamentului să se asigure că firma este pregătită și că minimizează orice risc financiar sau operațional.
O simplificare radicală a declarației 394 se află în analiză în prezent la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), cu precizarea că, cel puțin momentan, nu este posibilă eliminarea formularului. Simplificarea este dorită în contextul în care sistemul e-Factura a fost extins, de la 1 ianuarie 2025, pentru a acoperi și facturile din relația B2C. Citește articolul
Articolul detaliază modul în care companiile trebuie să gestioneze riscurile legate de tehnologie și comunicații (IT&C), inclusiv cele provenite de la parteneri externi. Acest departament se ocupă cu identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor care ar putea afecta funcționarea normală a companiei, esențială fiind reziliența digitală.
Băncile, asigurătorii și firmele de investiții, printre alte entități ce activează în domeniul financiar, capătă noi obligații de securitate cibernetică, începând din 17 ianuarie 2025, conform unui regulament european aplicabil direct în toate statele UE, ce este supranumit „DORA”. Citește articolul
Articolul identifică riscuri majore legate de nerespectarea legii telemuncii, cum ar fi amenzile sau litigiile, oferind informații utile pentru a preveni astfel de situații și a asigura buna funcționare a companiei.
În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul
Modificările fiscale pot introduce noi riscuri pentru companie (de exemplu, riscul de neconformitate sau amenzi). Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să se asigure că există controale interne adecvate pentru a le gestiona, cum ar fi revizuirea procedurilor de calcul și plată a impozitului pe dividende.
Pe de o parte, pentru veniturile din dividende, firma care le plătește trebuie să declare și să achite impozitul la Fisc. Pe de altă parte, persoana fizică ce încasează dividende poate fi obligată personal, în anumite condiții, la declararea și plata la Fisc a contribuției la sănătate (CASS). Iată ce este de știut în 2025 despre taxarea veniturilor din dividende. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice aspect care implică riscuri pentru companie. Articolul detaliază cerințele legale și fiscale, iar managementul riscului se asigură că procedurile interne sunt corecte și că se respectă toate regulile, pentru a evita eventualele amenzi sau probleme legale.
Tichetele de creșă sunt bilete de valoare acordate lunar angajaților, având scopul de a acoperi parțial sau integral taxele de creșă sau servicii de educație timpurie antepreșcolară. Acestea sunt disponibile doar în format electronic, pot fi utilizate exclusiv pentru achitarea taxelor la creșa copilului, iar, din octombrie 2024, plafonul de acordare al acestora este de 660 lei lunar. Citește articolul
Acest departament analizează ce riscuri pot apărea (de exemplu, amenzi sau probleme legale) dacă angajarea muncitorilor străini nu se face conform noilor norme.
Pentru anul 2025, România va avea un contingent de 100.000 de lucrători străini nou-admiși pe piața forței de muncă, ca răspuns la deficitul major de forță de muncă generat de emigrarea masivă și tendințele demografice negative. Guvernul a adoptat azi hotărârea ce prevede, practic, același contingent ca anul precedent. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare și de reputație asociate cu nerespectarea legilor muncii și de mecanismele legale, cum ar fi "Legea prevenirii", pentru a gestiona și reduce aceste riscuri.
Angajatorii care au locuri de muncă vacante și recrutează șomeri, ucenici sau stagiari pot fi sancționați cu amenzi semnificative dacă nu respectă anumite obligații prevăzute de legislația specifică. Totuși, în cazul unor abateri, Legea prevenirii oferă posibilitatea de a evita sancțiunile financiare, cu condiția respectării anumitor cerințe. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor financiare și fiscale legate de statutul de microîntreprindere și la asigurarea că firma respectă regulile pentru a evita problemele legale sau penalitățile.
Deoarece regulile impozitului pe veniturile microîntreprinderii au fost modificate recent, cu aplicabilitate chiar de la 1 ianuarie 2025, prezentăm astăzi ce condiții trebuiau îndeplinite, la 31 decembrie 2024, pentru ca o persoană juridică să poată aplica în 2025 acest regim de impozitare. Citește articolul
Pentru a evalua și diminua riscurile legate de nerespectarea noilor obligații de raportare către autoritățile fiscale.
Raportarea DAC7 este formularul prin care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) ajunge în posesia informațiilor despre activitatea comercianților și prestatorilor de pe marketplace-uri și alte tipuri de platforme online. Formularul se depune anual, iar cel pentru activitatea din 2024 trebuie transmis până la 31 ianuarie 2025. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile condiții pentru indemnizația de doctor (legate de contribuții măsurabile), deoarece acestea reprezintă mecanisme de control intern pentru a asigura că banii sunt plătiți justificat. De asemenea, verificarea tezelor de plagiat este o măsură de reducere a riscurilor.
În cursul anului trecut, Ministerul Educației (ME) a adus câteva modificări modului de desfășurare a studiilor de doctorat, condițiilor de acordare a indemnizației de doctor, dar și metodologiei ce permite deținătorului să conducă lucrări de doctorat. Citește articolul