Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Riscul seismic al clădirilor și implicațiile legale ale nerespectării noilor reglementări reprezintă riscuri importante pentru activitatea firmei.
Proprietarii clădirilor cu risc seismic ridicat se numără printre categoriile de contribuabili cele mai afectate de modificări legislative a căror aplicare a debutat anul trecut și, evident, continuă și în 2025. În cele ce urmează, prezentăm o trecere în revistă a acestor schimbări. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice riscurile ca firma să nu respecte termenele de portare și să ajungă să plătească despăgubiri, și să pună la punct sisteme care să prevină aceste situații.
Autoritățile au stabilit o serie de obligații privind portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet, una dintre ele stabilind că portarea se face în cel mult o zi lucrătoare, în caz contrar, clienții având dreptul de a primi despăgubiri din partea operatorilor. Apoi, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a stabilit regulile de acordare a despăgubirilor în cazul abonaților afectați de nerespectarea obligațiilor legate de portarea numerelor de telefon, dar și sumele pe care le pot primi aceștia. Citește articolul
Articolul discută despre cum pot apărea riscuri atunci când se folosesc tehnologii noi, cum ar fi utilizarea necorespunzătoare a datelor angajaților sau supravegherea excesivă, și cum compania a reușit să evite aceste probleme prin măsuri de control și discuții.
Evoluția tehnologică rapidă din ultimele decenii a adus cu sine noi oportunități, dar și provocări în gestionarea resurselor umane. Sistemele de management bazate pe inteligență artificială promit eficiență sporită, însă, utilizate necontrolat, pot genera riscuri psihosociale semnificative, inclusiv în materie de prelucrări excesive de date personale. Într-un raport publicat anul trecut, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) a explorat unele dintre aceste riscuri, oferind celor interesați un studiu de caz din Suedia, care evidențiază rolul esențial al participării lucrătorilor în prevenirea acestor riscuri. Citește articolul
Acest departament este responsabil să identifice și să prevină riscurile legale sau financiare, asigurându-se că toate procedurile privind beneficiile sunt corecte și bine documentate.
Pe lângă tichetele de masă, angajatorii pot alege și opțiunea de a furniza hrană direct la locul de muncă. Deși această variantă presupune avantaje fiscale pentru angajatori, ea este limitată la angajații care desfășoară activități în cadrul sediului firmei, excluzându-i pe cei care lucrează de la distanță, în regim de telemuncă. Citește articolul
Amenzile și sancțiunile rutiere, în special cele aplicate direct firmelor (Clasa a V-a), reprezintă riscuri financiare și operaționale. Acest departament analizează aceste riscuri și propune măsuri pentru a le reduce.
Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul
Acest departament este interesat pentru a identifica și evalua riscurile financiare neașteptate care pot apărea din cauza unor legi ambigue, pentru a proteja compania de posibile amenzi sau costuri suplimentare neprevăzute.
Printr-o scăpare a legiuitorului, impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) datorat de companiile de petrol și gaze trebuie să fie plătit de toate firmele care vând, de exemplu, ulei de motor și antigel, chiar dacă acestea nu activează efectiv în sectoarele petrol și gaze naturale. Această problemă a fost semnalată recent de către avocatul Gabriel Biriș. Citește articolul
Acest departament folosește informațiile pentru a identifica riscurile financiare legate de plata incorectă sau tardivă a impozitului pe dividende și pentru a stabili controale interne care să prevină astfel de erori.
Pentru dividendele (inclusiv cele interimare) distribuite persoanelor fizice sau juridice în cursul anului 2024, dacă plata lor efectivă nu s-a făcut până la 31 decembrie 2024, impozitul aferent trebuie declarat și achitat până la 27 ianuarie 2025, potrivit Codului fiscal. În contextul majorării impozitului de la 8% la 10%, amintim că, pentru dividendele interimare distribuite în 2024, cota rămâne de 8%. Citește articolul
Departamentul trebuie să identifice și să gestioneze riscurile asociate cu accesul public în pădurile sau pe proprietățile companiei (ex: risc de incendiu, accidente în zone de exploatare forestieră) și să știe cum poate restricționa accesul pentru a preveni incidentele.
Noul Cod silvic, aplicabil de puțină vreme, permite accesul oricui, pe jos sau cu bicicleta, în pădurile din țara noastră. Singura condiție pentru accesul în scop recreativ în păduri este de a nu aduce pagube acestora. Citește articolul
Identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea legislației muncii pentru lucrătorii temporari (de exemplu, riscuri de procese, amenzi) sunt cruciale pentru acest departament. Articolul oferă detalii despre riscurile și obligațiile care trebuie controlate.
Munca prin agent de muncă temporară reprezintă o soluție flexibilă atât pentru angajatori, cât și pentru lucrători, oferind oportunități de angajare pe termen scurt și mediu. Această formă de angajare este reglementată de dispozițiile art. 88-102 din Codul muncii și HG 1256/2011, care stabilesc cadrul legal și condițiile în care se desfășoară munca temporară. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile financiare și operaționale ale companiei, iar nerespectarea obligațiilor SAF-T crește riscul de amenzi și probleme cu autoritățile fiscale.
Declarația 406 aferentă lunii decembrie 2024, ce conține fișierul SAF-T, trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până în ultima zi a lunii ianuarie 2025, conform legislației în vigoare. Totodată, termenul este valabil și pentru raportarea aferentă trimestrului al patrulea din 2024. Citește articolul