Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat deoarece modificarea propusă ajută la reducerea riscurilor operaționale legate de dificultățile în îndeplinirea atribuțiilor de protecția mediului din cauza lipsei personalului calificat.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat recent în transparență decizională un proiect de ordin care vizează eliminarea condițiilor de vechime pentru ocuparea funcției de inspector de mediu. Propunerea vine ca răspuns la dificultățile majore întâmpinate în recrutarea personalului specializat la nivelul Direcției Generale Logistice și al ordonatorilor secundari de credite. Citește articolul
Analizează riscurile de a pierde finanțarea dacă condițiile nu sunt îndeplinite și se asigură că există controale interne pentru a monitoriza respectarea lor.
Cea de-a treia ediție a programului Start-up Nation s-a încheiat în data de 15 noiembrie 2024, data-limită până la care antreprenorii și-au încărcat cererile de decont pentru cheltuielile efectuate în perioada de implementare proiectelor de investiții. Începând cu data plății cererii de rambursare, antreprenorii intră în etapa de monitorizare a investiției pentru o perioadă de trei ani, în care vor trebui să îndeplinească obligațiile asumate prin intermediul acordului de finanțare. Principalele obligații asumate se referă la menținerea noilor locuri de muncă ce au fost create în perioda de implementare, dar și continuarea activității finanțate în condițiile în care a fost acordat ajutorul financiar nerambursabil. Citește articolul
Înțelegerea evoluției sănătății publice, în special în domenii critice precum sănătatea materno-fetală, ajută la evaluarea riscurilor generale de sănătate pentru forța de muncă și la planificarea unor măsuri de prevenție.
Printr-un proiect legislativ ce a primit deja votul senatorilor, iar recent a primit raport favorabil la deputați, care vor da votul decisiv în acest caz, se propune, pentru a reduce mortalitatea maternă, care a înregistrat creșteri, în ultimii ani, în România, ca gravidele și lăuzele să aibă acces rapid la o serie de investigații medicale, respectiv în cel mult cinci zile lucrătoare de la momentul solicitării lor. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de posibila utilizare a muncii forțate în lanțul de aprovizionare al companiei, pentru a proteja reputația și a preveni pierderile financiare sau legale.
Un regulament european recent publicat interzice comercializarea pe piața Uniunii a produselor realizate prin muncă forțată, începând din 2027, impunând statelor membre să desemneze autorități pentru investigarea încălcărilor și să implementeze mecanisme de monitorizare. Companiile din UE vor trebui să asigure transparența lanțurilor de aprovizionare, ceea ce poate genera costuri suplimentare, dar oferă și oportunități de diferențiere pe piață. Exportatorii din țări terțe vor trebui să demonstreze respectarea standardelor etice, iar consumatorii ar putea observa o creștere a prețurilor din cauza acestor măsuri de conformare. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile legate de nerespectarea regulilor privind persoanele cu dizabilități și să se asigure că firma are proceduri interne corecte pentru a evita problemele legale sau de imagine legate de acest subiect, mai ales dacă angajează sau interacționează cu persoane cu handicap.
În anumite situații, de pildă, când o instituție publică face o sesizare în acest sens, se poate decide reevaluarea persoanelor adulte cu handicap. De reevaluare se ocupă Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, ce funcționează în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD), iar în urma acesteia se emite o decizie de încadrare sau neîncadrare în grad de handicap, potrivit unui ordin apărut recent. De decizia de încadrare sau neîncadrare în grad de handicap emisă de Comisia superioară depinde acordarea în continuare a drepturilor de asistență socială sau suspendarea acestora. Citește articolul
Monitorizarea modificărilor legislative legate de salarii și beneficii sociale ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și de conformitate, asigurându-se că firma evită amenzi sau probleme legale.
Noul an va începe cu o serie de creșteri pentru diverse categorii de venituri. Începând cu 1 ianuarie 2025, salariul minim brut, pensiile, indemnizațiile sociale pentru pensionari și alocațiile vor fi majorate. Citește articolul
Acest departament este interesat de orice situație care poate aduce riscuri financiare sau legale mari firmei. Articolul arată cum declarațiile incorecte la import pot duce la costuri neprevăzute și semnificative, ajutând la construirea unor metode de control pentru a evita astfel de probleme.
Autoritățile fiscale din România pot să aplice penalitățile de întârziere din Codul național de procedură fiscală concomitent cu dobânzile de întârziere din Codul vamal european, a stabilit recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Acest departament este preocupat de identificarea și gestionarea riscurilor. O schimbare în modul de recuperare a banilor de la stat, mai ales una contestată de Guvern, poate aduce riscuri financiare sau de conformitate, fiind necesară o analiză atentă pentru a evita problemele în viitor.
Posibilitatea de a „plăti” taxele salariale cu sumele pe care angajatorul le are de recuperat pentru concediile medicale este foarte aproape să devină realitate, așa cum reiese dintr-un proiect lege care-și așteaptă votul decisiv la Camera Deputaților, fiind propus recent pentru adoptare. Asta deși Guvernul a dat un punct de vedere negativ referitor la inițiativa respectivă, explicând care sunt problemele măsurii. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile pentru companie. Articolul ajută la înțelegerea riscurilor fiscale legate de noile declarații și la cum se pot implementa verificări interne pentru a evita problemele cu autoritățile fiscale și pentru a asigura acuratețea datelor.
În contextul implementării e-TVA, companiile trebuie să aibă o privire de ansamblu asupra datelor raportate către ANAF și a modului în care acestea se reflectă în decontul precompletat. Citește articolul
Scopul principal al directivei este evaluarea și gestionarea riscurilor pentru a crește reziliența companiei în fața incidentelor majore. Acest departament are rolul central în identificarea, evaluarea și planificarea măsurilor pentru aceste riscuri.
Într-o lume în care crizele au devenit aproape ”normalitate”, protecția infrastructurii critice, precum cea de energie, transport sau apă potabilă, și implicit reziliența companiilor care operează această infrastructură (entități critice) în fața unor atacuri cibernetice, amenințări teroriste, sabotaj sau dezastre naturale sunt esențiale. Din acest motiv, Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune acestora respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației și continuitatea activităților în economie. Citește articolul