Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament are ca sarcină identificarea și prevenirea situațiilor care pot aduce pagube companiei, cum ar fi amenzile mari sau probleme de reputație cauzate de nerespectarea legilor.
Firmele care nu sunt atente la condițiile de accesare a propriilor pagini de internet riscă amenzi pentru încălcarea legislației privind prelucrarea datelor cu caracter personal (GDPR). Utilizatorii trebuie să înțeleagă ce înseamnă utilizarea cookie-urilor și să își dea acordul expres pentru utilizarea lor. Citește articolul
Modificările în clasificarea ocupațiilor, în special introducerea unor roluri noi care implică materiale sau activități specifice (ex: gaze, hidrogen), pot influența evaluarea riscurilor operaționale și de conformitate ale companiei.
Un ordin care vizează actualizarea Clasificării ocupațiilor din România (COR) cu încă trei ocupații, a fost publicat recent în Monitorul Oficial. Pe lângă aceste noi ocupații, ordinul prevede și regruparea a două ocupații deja existente. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care se expune compania, cum ar fi amenzile sau afectarea reputației, din cauza nerespectării regulilor privind datele personale și modul în care pot fi prevenite.
Deși datele oficiale au arătat ani la rândul că lucrătorii nu utilizează instrumentul pus la dispoziție de legiuitor în scopul susținerii unor cauze sociale, umanitare, educative sau culturale alese de aceștia, redirecționarea unui procent din impozitul pe venit (din impozitul datorat statului, nu suplimentar acestuia) rămâne o decizie personală. Chiar și mânat de bune intenții, un angajator nu procedează nici corect, nici legal când forțează consimțământul angajaților pe formularele de redirecționare, cu atât mai puțin când fundația către care „propune” redirecționarea e chiar a societății care-i angajează pe lucrători. Iar când vorbim de legalitate ne referim tocmai la prelucrarea datelor personale ale angajaților. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea noilor reguli de raportare fiscală publică și să se asigure că există controale interne pentru a preveni erorile sau omisiunile.
Comisia Europeană (CE) a stabilit recent formatul necesar pentru îndeplinirea obligației multinaționalelor de a publica un raport privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al UE. Deoarece obligația se aplică în România începând cu 2023, iar formatul publicat de CE se aplică abia începând cu 2025, Ministerul Finanțelor (MF) a venit cu recomandări pentru companii. Citește articolul
Identifică posibilele probleme legale sau financiare care pot apărea din cauza nerespectării regulilor privind angajații și se asigură că procesele din companie sunt sigure și corecte.
În multe companii, oferirea bonusurilor de performanță este o practică comună menită să motiveze angajații și să recompenseze eforturile lor, însă există și situații în care angajatorii consideră că aceste bonusuri pot fi diminuate sau chiar eliminate în cazul abaterilor de la regulamentul intern. În acest context, este esențial să înțelegem atât care sunt drepturile lucrătorilor și cum pot fi protejați împotriva sancțiunilor nelegale, cât și rolul acestor bonusuri. Citește articolul
Managementul Riscului este interesat de acest caz pentru că identifică un risc major legat de prelucrarea necorespunzătoare a datelor angajaților, care poate duce la amenzi și afectarea reputației companiei. Este important pentru a stabili controale interne care să prevină astfel de situații.
ANSPDCP (Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal) a sancționat un angajator din sectorul public după ce acesta a fotografiat un salariat, fără consimțământ, într-un spațiu public, în încercarea de a demonstra absența nemotivată a acestuia în timpul programului de lucru. Citește articolul
Este important pentru a înțelege riscurile legate de nerespectarea noilor reguli de achiziții și pentru a stabili proceduri interne care să asigure că totul se face corect, evitând problemele.
Noul îndrumar al achizițiilor aplicabil beneficiarilor privați ce obțin ajutoare de stat din Fondul pentru Modernizare, aprobat recent de Ministerul Energiei prin Ordinul nr. 1.561/2024, aduce o serie de îmbunătățiri care simplifică și eficientizează procedurile de achiziție pentru diverse contracte de furnizare, servicii sau lucrări. În opinia noastră, cadrul juridic adoptat recent oferă clarificări cu privire la o multitudine de aspecte importante și oferă predictibilitate în derularea proiectelor. Citește articolul
Contribuie la identificarea și reducerea riscurilor fiscale și operaționale, asigurând că procesele de facturare sunt conforme și bine controlate.
Un ghid detaliat referitor la utilizarea codurilor pentru tipurile de facturi transmise în e-Factura, dar și a categoriilor de TVA din cadrul sistemului a fost publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care este expusă compania. Schimbările în legislația fiscală pot introduce noi riscuri de neconformitate sau pot clarifica reglementări, fiind important de monitorizat pentru a menține un control intern eficient.
Din cauza apariției, în 2024, a regimului de impozitare progresivă a pensiilor de serviciu, Guvernul a trebuit să vină recent cu o clarificare oficială pentru a stabili că impozitul aplicabil pensiilor obținute din străinătate este cel de 10%. În caz contrar, exista riscul aplicării impozitării progresive și pentru pensiile din străinătate. Citește articolul
Cei responsabili cu gestionarea riscurilor trebuie să înțeleagă ce modificări legale pot afecta funcționarea companiei, cum ar fi suspendarea automată a autorizațiilor sau amenzile, pentru a preveni problemele și a asigura continuitatea operațiunilor.
O lege adoptată toamna aceasta în Parlament și care va intra joi în vigoare prevede valabilitate pe perioadă nedeterminată pentru acordurile și autorizațiile de funcționare emise de consiliile locale comercianților cu sediu fix, atâta vreme cât nu intervin modificări care să afecteze acordul/autorizația, urmând ca operatorii economici să ceară reautorizarea doar când apar modificări și în termenul cerut de lege. Pentru asta, anual, operatorii economici vor trebui să depună declarații prin care-și asumă faptul că nu s-au schimbat condițiile ce au stat la baza acordării acordului/autorizației de funcționare. Citește articolul