Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale, financiare și operaționale care pot apărea din cauza nerespectării noilor reglementări privind statutul lucrătorilor pe platforme, pentru a proteja compania.
Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene au adoptat la 23 octombrie 2024 și au publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Directiva Europeană 2024/2831 privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă în cadrul muncii pe platforme. Directiva trebuie transpusă de statele membre în legislaţia domestică în termen de 2 ani (i.e. până la 2 decembrie 2026). Rămâne de văzut dacă acești doi ani vor fi un răgaz de timp suficient pentru cei care dețin sau utilizează platformele digitale în vederea efectuării unor analize atente asupra modelului de business și a cadrului de lucru existent, dar și pentru pregătirea și conceperea celor mai bune măsuri de adaptare la viitoarele reglementări legale. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare legate de aplicarea greșită a TVA-ului în tranzacțiile cu terenuri.
În luna noiembrie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a analizat dacă livrarea de terenuri pe care se află doar fundații de construcții, care au destinația de locuință, reprezintă o livrare de „teren construibil”, operațiune supusă TVA, sau o livrare a unei „părți de construcții noi”, operațiune ce poate fi scutită de TVA. În esență, s-a stabilit că o operațiune de livrare a unui teren pe care se află, la data acestei livrări, exclusiv fundații de construcții cu destinația de locuință constituie o livrare a unui „teren construibil”. Citește articolul
Informațiile despre asigurarea culturilor pentru a gestiona riscurile (secetă, inundații) sunt esențiale pentru acest departament, care se ocupă cu identificarea și minimizarea pericolelor care pot afecta afacerea agricolă.
În cursul anului 2025, fermierii vor avea la dispoziție multiple programe de finanțare prin intermediul Planului Strategic pentru Politica Agricolă Comună (PS PAC) pentru investiții în agricultură și procesare alimentară. Obținerea finanțărilor nerambursabile se va face în ordinea punctajelor obținute de către solicitanți în etapa de evaluare a proiectelor depuse, iar șansele de finanțare pot fi îmbunătățite din timp, îndeplinind principiile privind selecția proiectelor menționate în cadrul PS PAC și care vor fi transpuse în criterii de selecție în viitoarele ghiduri ale solicitantului. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile la care este expusă compania. Nerespectarea legilor muncii privind orele suplimentare și concedierile poate duce la litigii costisitoare și afectează reputația firmei.
Conform Codului muncii, angajații au dreptul de a refuza munca suplimentară fără a fi supuși sancțiunilor, iar instanțele de judecată susțin că refuzul nu constituie abatere disciplinară. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile la care se expune compania, iar nerespectarea noilor reguli privind ambalajele poate duce la amenzi și probleme de imagine.
Consiliul Uniunii Europene (UE) a adoptat recent o reglementare propusă de Comisia Europeană, care vizează reducerea deșeurilor de ambalaje, punând accent pe reutilizare și reciclare. De asemenea, sunt stabilite noi reguli pentru operatorii economici, care trebuie să adopte măsuri suplimentare pentru gestionarea eficientă a ambalajelor. Citește articolul
Departamentul de management al riscului trebuie să monitorizeze schimbările indicilor financiari (ROBOR) pentru a evalua și gestiona riscurile financiare legate de împrumuturile și datoriile companiei.
Indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC) se va reduce de la 1 ianuarie, potrivit Băncii Naționale a României (BNR), astfel că ratele celor care au credite stabilite în raport cu acest indice vor fi mai mici. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile cu care se poate confrunta compania (de exemplu, dependența de importuri, dificultăți financiare ale sectorului) și cum inițiativele guvernamentale pot contribui la reducerea acestor riscuri.
Producătorii de legume și fructe ar putea beneficia de un program de ajutor de stat menit să sprijine acest sector, conform unui proiect de lege aprobat recent la Senat. Scopul acestei scheme de ajutor este de a stimula producția locală și de a reduce dependența de importuri. Programul oferă finanțare de până la 80% din investiție, cu un plafon de 200.000 de euro, pentru construirea de sere. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de raportarea fiscală și de informațiile false care pot crea confuzie, asigurând că operațiunile sunt sigure și respectă regulile.
După ce cu o zi în urmă dezmințea o știre apărută în spațiul public conform căreia banii din bănci ai românilor ar urma să fie impozitați de la 1 ianuarie cu 10%, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vine astăzi cu o nouă dezmințire, ce vizează de data aceasta sistemul e-Factura. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea legilor privind monitorizarea angajaților și protecția datelor, pentru a se asigura că firma are controale interne bune și evită problemele legale sau financiare.
În timp ce operatorii de date privați pot invoca, în anumite condiții stricte, interesul legitim, autoritățile publice nu pot face asta. Când vorbim de utilizarea sistemelor de monitorizare prin mijloace de supraveghere video la locul de muncă, de pildă, autoritățile și instituțiile nu pot recurge la interesul legitim pentru a justifica măsura în fața angajaților. Citește articolul
Evaluează riscurile legate de nerespectarea obligațiilor de raportare fiscală, cum ar fi SAF-T, și se asigură că există controale interne pentru o raportare corectă și completă.
Atunci când vine vorba despre bunurile primite în custodie și bunurile trimise în custodie, este important de precizat că acestea trebuie incluse întotdeauna în declarația SAF-T privind stocurile. Formularul 406 cu partea de stocuri se transmite, în termen de minimum 30 de zile calendaristice, numai la cererea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul