Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament este interesat de riscurile legale și financiare (amenzi, reputație) asociate cu nerespectarea noilor reglementări privind persoanele cu dizabilități și de necesitatea implementării unor controale interne pentru a asigura conformitatea.
Mai multe schimbări la legislația ce reglementează drepturile persoanelor cu dizabilități au apărut în acest an, unele aplicându-se deja, în timp ce altele sunt programate să se aplice de anul viitor. Mai exact, anul acesta s-a stabilit că și familiile care au în îngrijire un minor sau adult cu handicap accentuat pot beneficia de scutire de la plata chiriei, că persoanelor cu dizabilități nu li se mai poate refuza transportul interurban gratuit, chiar dacă au bilete emise în alt județ, dar și scutirea acestora de la taxa de omologare a mașinilor adaptate nevoilor lor și permiterea accesului cu câini-ghid în orice loc public. Citește articolul
Înțelegerea corectă a regulilor fiscale, cum este cea prezentată în articol, ajută acest departament să identifice și să prevină riscurile financiare legate de taxe și să se asigure că firma respectă toate cerințele, evitând amenzi sau penalități.
ANAF publică pe pagina proprie de Facebook un anunț prin care demontează o știre falsă ce e circulată astăzi pe rețelele sociale și în internet, cum că începând cu 2025, ANAF va percepe 10% din banii aflați în conturile bancare ale contribuabililor. În precizările sale, ANAF amintește faptul că nu se percep contribuții pentru sumele existente în conturile bancare, ci doar pentru dobânzile generate de aceste sume, dacă veniturile totale din investiții depășesc plafonul legal. Redăm, în continuare, materialul integral de la ANAF. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor la care este expusă compania, inclusiv riscurile de fraudă, de securitate a datelor și de reputație.
În ultima vreme, din ce în ce mai mulți români, atât din țară cât și din diaspora, au început să primească apeluri suspecte de la persoane care pretind că sunt reprezentanți ai departamentelor de resurse umane ale unor companii. Aceste apeluri, cunoscute sub denumirea de 'robo-call', utilizează un sistem automatizat pentru a transmite un mesaj pre-înregistrat, care promit locuri de muncă online cu salarii atractive. Câteva sfaturi de la Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC): Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece ajută la identificarea și evitarea riscurilor mari pentru firmă, cum ar fi blocarea vehiculelor, pierderea mărfurilor sau amenzi, care pot apărea dacă nu se respectă noile reguli de transport.
O măsură care vizează transportatorii a fost recent oficializată. Ea stabilește procedurile de suspendare a dreptului de utilizare a unui autovehicul prin reținerea plăcuțelor de înmatriculare și certificatului de înmatriculare. Totodată, este formulată și modalitatea de demonstrare a îndeplinirii condițiilor legale pentru încetarea măsurii de imobilizare. Citește articolul
Incidentul reprezintă un risc grav de securitate și reputație, generat de nemulțumirea publică extremă, necesitând o evaluare și gestionare strategică a riscurilor operaționale și externe.
Transformarea unor infractori / interlopi / anarhiști în mega-starurile societății are, ca efect popularizarea fără precedent a unei atitudini în care regulile, morala și interacțiunea de bun simț sunt înlocuite de altceva, mult mai nociv. Pentru că, dacă îți petreci vremea urmărind oameni care-ți explică mereu ce proști sunt cei care nu fură, vei vedea furtul ca pe o perspectivă de luat în seamă. Oare libertatea de expresie, în zilele noastre, mai e același lucru cu libertatea de expresie de acum 100 de ani? Am avut discuția asta pe Linkedin și mi se pare atât de interesantă, încât merită să o avem și aici. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile pentru firmă. Nerespectarea termenelor sau a cerințelor pentru declarația SAF-T privind stocurile poate duce la amenzi sau probleme cu autoritățile fiscale, iar ei trebuie să se asigure că aceste riscuri sunt evitate.
Raportarea SAF-T privind stocurile poate fi cerută de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) numai pentru perioade în care contribuabilul avea obligația depunerii lunare sau trimestriale a fișierului SAF-T. Citește articolul
Acest caz este un exemplu de risc major (amendă mare, probleme de imagine, fraudă) care nu a fost bine gestionat. Departamentul trebuie să identifice și să controleze astfel de riscuri în viitor.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a aplicat o amendă în valoare de 110.000 de euro unei societăți comerciale după ce un angajat a utilizat datele clienților pentru a solicita credite de la instituții financiare nebancare, fără consimțământul persoanelor vizate. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează pericolele care pot afecta firma, inclusiv riscurile legale, financiare și de reputație. Munca fără contract reprezintă un risc operațional și financiar major, care trebuie evitat sau atenuat.
Un lucrător începe munca, pe perioadă de probă de două - trei zile, care s-a prelungit pentru aproximativ două săptămâni, însă fără a semna un contract, așa cum impune Codul muncii. În ultima zi, lucrătorul a încasat de la clienții angajatorului o sumă de bani, dar a decis să nu mai continue la acel loc de muncă. Când a solicitat plata pentru munca prestată, angajatorul a refuzat, susținând că lucrătorul nu a lucrat efectiv, ci „s-a plimbat”, iar lucrătorul refuză să înapoieze sumele încasate în numele angajatorului. Angajatorul amenință cu acțiuni legale, iar lucrătorul se află în fața unui risc pe care nici nu-l bănuiește: cel penal. Citește articolul
Acest departament analizează diversele riscuri la care este expusă compania, inclusiv riscurile legale și financiare generate de nerespectarea legislației privind protecția datelor.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat Compania de Transport Public Cluj-Napoca cu 4.000 de euro pentru încălcarea legislației referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal. Transportatorul clujean supraveghea video și audio șoferii mijloacelor sale de transport. Citește articolul
Orice modificare legislativă, în special în domeniul fiscal și al raportării, introduce noi riscuri de neconformitate sau operaționale. Acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri pentru a se asigura că firma respectă noile obligații și își menține un control intern eficient.
Deși urmează să fie abrogată obligația expresă de transmitere în e-Factura a facturilor pentru voucherele de vacanță, firmele de turism trebuie să facă acest lucru în continuare. Practic, la 1 ianuarie 2025 se trece la o obligativitate generalizată de a transmite facturile business to consumer (B2C) în e-Factura, astfel că prevederile speciale pentru firmele de turism nu mai sunt necesare. Citește articolul