Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Ajută la identificarea și micșorarea problemelor legale sau operaționale care pot apărea din neînțelegeri sau nerespectarea regulilor privind munca la distanță.
Să ai o relație de muncă flexibilă în privința unor aspecte reprezintă, în mod cert, un avantaj atât pentru salariat, cât și pentru angajator, însă o astfel de abordare depinde, în primul rând, de buna-credință a ambelor două părți, iar, în al doilea rând, de voința acestora și de posibilitatea reală de a aborda flexibil lucrurile. Deseori se vorbește despre telemuncă sau despre munca în regim hibrid, dar părțile nu se sprijină pe contracte făcute conform legii care să descrie aceste situații de muncă - telemunca există doar la nivel practic, dar nu și formal, sau programul de muncă ajunge să fie înscris într-document de unde angajatorul să-l sucească după bunul plac. Citește articolul
Inteligența artificială introduce noi riscuri operaționale, etice și de securitate cibernetică, iar acest departament are nevoie să înțeleagă strategia națională pentru a le identifica și gestiona eficient.
În condițiile în care actualul program de guvernare include inteligența artificială în categoria proiectelor strategice și de transformare digitală, Executivul a oficializat joi strategia naţională din domeniu pentru perioada 2024-2027. Inteligența artificială poate fi folosită, printre altele, în asistența medicală, agricultură, transport etc. Citește articolul
Acest departament analizează posibilele probleme care pot apărea în firmă. Ei sunt interesați de SAF-T pentru a se asigura că nu există riscuri de amenzi sau erori mari din cauza nerespectării acestei cerințe.
În contextul în care implementarea fișierului SAF-T este obligatorie, de la 1 ianuarie 2025, pentru micii contribuabili, este important de reținut că unele entități sunt scutite în mod expres de depunerea formularului 406. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile pentru firmă. Anularea codului de TVA reprezintă un risc financiar și operațional major care trebuie evitat sau rezolvat.
Deoarece în practică există contribuabili care înțeleg greșit efectele anulării din oficiu a codului de TVA, specialiștii au scos în evidență anumite aspecte esențiale de reținut. Pe scurt, ideea este că, în cazul anulării din oficiu, contribuabilii rămân în continuare cu unele obligații ce țin de TVA. Citește articolul
Acest departament analizează potențialele probleme care pot afecta compania, iar incertitudinea legilor, riscul de corupție și întârzierile din justiție reprezintă riscuri importante de afaceri care trebuie identificate și gestionate.
Comisia Europeană a publicat săptămâna aceasta Raportul pentru anul 2024 privind statul de drept în România. Documentul consemnează un număr de capitole unde țara noastră a punctat progrese, dar și o serie de aspecte unde nu a înregistrat schimbările așteptate. Mai mult, din document transpare opinia conform căreia anumite zone de reglementare au fost de-a dreptul ignorate, favorizând perpetuarea unui statu-quo îndoielnic. Citește articolul
Creșterea costurilor pentru procedurile de executare judecătorească poate reprezenta un risc financiar pentru companie, iar acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri potențiale.
La 18 ani de la adoptarea ordinului care reglementează tarifele onorariilor minimale și maximale ale executorilor judecătorești, Ministerul Justiției a pus în dezbatere un proiect de ordin ce prevede majorarea acestor tarife, fiind semnalată lipsa concordanței între valorile actuale ale acestora și dinamica schimbărilor economice contemporane. Citește articolul
Orice schimbare în modul de raportare fiscală, mai ales când sistemul este în fază de testare, aduce cu sine riscuri noi, cum ar fi erori în datele precompletate sau neînțelegeri ale noilor reguli. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.
Formularul special pentru decontul precompletat de TVA a fost oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ceea ce înseamnă că sistemul e-TVA poate deveni operațional de la 1 august 2024. Primele deconturi precompletate vor veni în septembrie 2024 și se vor referi la operațiunile efectuate în iulie 2024. Citește articolul
Identifică riscurile legale și operaționale care derivă din nerespectarea prevederilor Codului Muncii legate de timpul de muncă și odihnă, ajutând la implementarea măsurilor de control pentru a evita sancțiunile.
Atunci când programul de muncă este „impus de necesitățile” unității și sunt ignorate regulile care stau la baza repartizării timpului de muncă și cele care stabilesc perioadele minime pentru repaus, la un moment dat apar și situațiile care pot declanșa conflicte de muncă. De exemplu, în cazul unui program nelegal de muncă, angajatorul ajunge să suprapună peste dreptul la concediul de odihnă zile care ar trebui să fie, de fapt, pentru repausul săptămânal. Altfel spus, nerespectarea legii într-o privință determină nerespectarea unei alte prevederi și tot așa. Citește articolul
Permite evaluarea riscurilor financiare asociate cu deținerea și operarea vehiculelor, ajutând la gestionarea costurilor de asigurare ca parte a strategiei de mitigare a riscurilor.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat în această săptămână noile tarife de referință pentru polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), ce sunt luate în calcul de asigurători la stabilirea sumelor plătite de șoferi pentru asigurarea obligatorie. Modul de calcul al tarifelor de referință a suferit modificări, fiind folosiți acum factori precum puterea motorului (înainte se lua în calcul capacitatea cilindrică) și regiunea în care este înmatriculată mașina. Astfel, potrivit noilor tarife de referință, șoferii din București și județul Ilfov plătesc mai mult decât cei din restul țării, diferențele fiind, în anumite cazuri, de peste 1.000 de lei. Citește articolul
Identifică și evaluează riscurile financiare și de conformitate legate de noile reguli CBAM (cum ar fi amenzi sau costuri neașteptate) și pune în aplicare măsuri pentru a le evita.
Importatorii UE de mărfuri pentru care trebuie calculată și plătită taxa CBAM trebuie să-și pregătească cea de-a patra raportare privind emisiile de carbon utilizând date reale, obținute de la furnizorii cu care lucrează. Având în vedere perioada destul de scurtă de pregătire a acestui prim raport cu date reale (30 septembrie 2024) și faptul că importatorii nu au încă exercițiul de a lucra cu valori reale obținute de la companiile de la care importă produsele, este necesară o foarte bună pregătire, încă de pe acum, a acestui pas. Citește articolul