Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Aceste date arată riscuri potențiale pe termen lung legate de forța de muncă, sistemele de pensii și costurile sociale, care pot afecta stabilitatea afacerii.
Durata medie a vieții profesionale la români este de aproximativ 32 de ani, după care se pensionează, cea mai scurtă durată medie a vieții active din UE. În ultimii 10 ani, durata vieții profesionale în România chiar a scăzut, în mod surprinzător, (cu 0,4 ani) – efectul fiind produs de cohortele de pensionați speciali și de scăderea cu un an a vieții profesionale la femei. Citește articolul
Pentru a identifica și reduce riscurile legate de nerespectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități în timpul transportului, protejând reputația și stabilitatea companiei.
Persoanele cu mobilitate redusă au drepturi specifice în ceea ce privește transportul și asistența, în întreaga Uniune Europeană. În cele ce urmează, un scurt ghid cu informații despre cardurile de parcare speciale, serviciile disponibile în călătorii și cum să vă pregătiți pentru o vacanță în străinătate. Citește articolul
Acest departament evaluează și minimizează riscurile la care este expusă compania. Incidentele de condus sub influență de către angajați pot aduce riscuri mari, financiare și de reputație, pe care departamentul trebuie să le gestioneze.
Regulile testării șoferilor pentru stabilirea consumului de alcool sau droguri au suferit mai multe schimbări în ultimele săptămâni. De aceea, am detaliat și schematizat, în materialul de mai jos, actuala procedură de testare a conducătorilor de vehicule și ce se întâmplă în fiecare caz în parte. Citește articolul
Pentru că articolul subliniază importanța datelor corecte și riscurile asociate cu eventualele greșeli în raportare. Acest departament este interesat să se asigure că există măsuri pentru a preveni erorile și a proteja firma de probleme.
Chiar dacă lucrurile ar trebui să fie simple, pentru contribuabilii mici, atunci când vine vorba de implementarea raportărilor SAF-T, este posibil ca în multe cazuri situația să fie mai complicată și mai greu de gestionat, sunt de părere specialiștii. Micile firme sunt obligate să implementeze fișierul SAF-T începând din ianuarie 2025, ceea ce înseamnă că acestea ar trebui să pună deja lucrurile în mișcare. Citește articolul
Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor potențiale legate de comportamentul angajaților în afara companiei, care ar putea duce la probleme legale sau de imagine publică, afectând astfel afacerea. Înțelegerea procedurilor poate contribui la anticiparea și gestionarea acestor riscuri.
Conform unei precizări a Poliției Române, testarea pozitivă cu aparatele de tip drug test nu atrage automat deschiderea unui dosar penal. Într-o astfel de situație, se face o lucrare preliminară, fără caracter penal, urmând să se aștepte 72 ore rezultatele de la medicină legală. Doar rezultatul pozitiv confirmat de un laborator duce la întocmirea unui dosar penal. Citește articolul
Acest departament ajută firma să înțeleagă și să reducă riscurile. Neplata salariilor este un risc important care poate aduce amenzi, procese și poate știrbi imaginea companiei.
Dreptul unui angajat de a primi salariu este un drept reglementat la nivel internațional, adoptat atât prin Declarația Universală a Drepturilor Omului, cât și de alte Agenții specializate ale ONU, precum Organizația Internațională a Muncii. În România, situația neplății salariilor rămâne o problemă cu care mulți salariați se confruntă, ne arată datele din Raportul de Activitate al Inspecției Muncii pe anul 2023. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează potențialele probleme financiare sau legale. Faptul că o firmă este pe lista neagră sau pe cea albă este un indicator important pentru riscuri și pentru buna administrare.
Atât lista firmelor cu datorii în al doilea trimestru din 2024, cât și lista firmelor corecte din aceeași perioadă urmează să fie publicate până la 31 iulie de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și legale la care se expune firma dacă nu respectă reglementările privind munca suplimentară și poate propune soluții pentru a evita problemele.
Deși mulți angajați se așteaptă la un spor ca modalitate principală de recompensare a orelor muncite peste program ori în zilele de sărbătoare legală, recompensarea acestora se face, conform legii, în primul rând prin acordarea de timp liber corespunzător - dreptul la spor se naște abia după o perioadă de timp în care recompensarea cu timp liber nu a avut loc (altfel spus, sporul e subsidiar). Concret, însă, de când au angajații posibilitatea să reclame faptul că nu au fost recompensați pentru acele ore sau zile de muncă? Totodată, merită subliniat că a face o reclamația la inspectorat nu garantează recuperarea sumelor datorate de angajator, însă asta nu trebuie să descurajeze angajații să reclame neregulile de la locul de muncă. Citește articolul
Burnout-ul reprezintă un risc operațional major pentru companie, ducând la scăderea productivității, absenteism crescut și probleme de conformitate, iar identificarea și gestionarea acestor riscuri intră în responsabilitatea acestui departament.
Burnout-ul are consecințe semnificative asupra sănătății și productivității angajaților, ducând la absenteism, scăderea performanței și creșterea costurilor pentru sănătate. Intervențiile eficiente pot reduce aceste costuri și pot îmbunătăți productivitatea generală, dar e necesar să fie adresate nu doar consecințele burnout-ului, ci și cauzele sale. Aici greșesc companiile care chiar se preocupă de acest sindrom tot mai frecvent în rândul angajaților: se adresează prin intervenții punctuale și ignoră prevenția. Unul dintre cele mai importante aspecte e chiar formarea managerilor în gestionarea burnout-ului. Citește articolul
Nerespectarea regulilor e-Transport poate aduce riscuri mari pentru companie, cum ar fi amenzi sau blocarea transporturilor. Acest departament identifică și gestionează astfel de riscuri, asigurând că operațiunile se desfășoară conform normelor.
Persoanele fizice obișnuite nu sunt vizate de raportările în sistemul e-Transport al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atât timp cât vorbim despre tranzacții făcute în scop personal sau familial. Această clarificare a fost trimisă recent de o unitate a ANAF, ca răspuns la o solicitare a unei persoane fizice, și ne-a fost pusă la dispoziție de un cititor. Citește articolul