avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 736 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

România, singura țară din UE în care a scăzut în ultimii 10 ani durata vieții profesionale. Nu cobrâm în clasament – eram deja pe ultimul loc

Aceste date arată riscuri potențiale pe termen lung legate de forța de muncă, sistemele de pensii și costurile sociale, care pot afecta stabilitatea afacerii.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
29 Iulie 2024 | 904 | Timp de citire: 1 min.

Durata medie a vieții profesionale la români este de aproximativ 32 de ani, după care se pensionează, cea mai scurtă durată medie a vieții active din UE. În ultimii 10 ani, durata vieții profesionale în România chiar a scăzut, în mod surprinzător, (cu 0,4 ani) – efectul fiind produs de cohortele de pensionați speciali și de scăderea cu un an a vieții profesionale la femei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să știe persoanele cu dizabilități atunci când călătoresc în UE

Pentru a identifica și reduce riscurile legate de nerespectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități în timpul transportului, protejând reputația și stabilitatea companiei.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
28 Iulie 2024 | 9718 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele cu mobilitate redusă au drepturi specifice în ceea ce privește transportul și asistența, în întreaga Uniune Europeană. În cele ce urmează, un scurt ghid cu informații despre cardurile de parcare speciale, serviciile disponibile în călătorii și cum să vă pregătiți pentru o vacanță în străinătate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Care sunt etapele testării pentru verificarea consumului de alcool sau droguri și ce se întâmplă în fiecare situație în parte

Acest departament evaluează și minimizează riscurile la care este expusă compania. Incidentele de condus sub influență de către angajați pot aduce riscuri mari, financiare și de reputație, pe care departamentul trebuie să le gestioneze.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Iulie 2024 | 4 | 8715 | Timp de citire: 2 min.

Regulile testării șoferilor pentru stabilirea consumului de alcool sau droguri au suferit mai multe schimbări în ultimele săptămâni. De aceea, am detaliat și schematizat, în materialul de mai jos, actuala procedură de testare a conducătorilor de vehicule și ce se întâmplă în fiecare caz în parte. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Deși implementarea la firmele mici ar trebui să fie mai ușoară, lucrurile se pot complica

Pentru că articolul subliniază importanța datelor corecte și riscurile asociate cu eventualele greșeli în raportare. Acest departament este interesat să se asigure că există măsuri pentru a preveni erorile și a proteja firma de probleme.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Iulie 2024 | 8611 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă lucrurile ar trebui să fie simple, pentru contribuabilii mici, atunci când vine vorba de implementarea raportărilor SAF-T, este posibil ca în multe cazuri situația să fie mai complicată și mai greu de gestionat, sunt de părere specialiștii. Micile firme sunt obligate să implementeze fișierul SAF-T începând din ianuarie 2025, ceea ce înseamnă că acestea ar trebui să pună deja lucrurile în mișcare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Clarificare: Șoferului NU i se face dosar penal doar în baza unui rezultat pozitiv la testarea rapidă pentru droguri

Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor potențiale legate de comportamentul angajaților în afara companiei, care ar putea duce la probleme legale sau de imagine publică, afectând astfel afacerea. Înțelegerea procedurilor poate contribui la anticiparea și gestionarea acestor riscuri.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
27 Iulie 2024 | 2 | 2932 | Timp de citire: 1 min.

Conform unei precizări a Poliției Române, testarea pozitivă cu aparatele de tip drug test nu atrage automat deschiderea unui dosar penal. Într-o astfel de situație, se face o lucrare preliminară, fără caracter penal, urmând să se aștepte 72 ore rezultatele de la medicină legală. Doar rezultatul pozitiv confirmat de un laborator duce la întocmirea unui dosar penal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Neplata salariilor rămâne una dintre problemele cel mai des reclamate la ITM-uri. Care sunt sancțiunile pentru angajator și ce pot face angajații

Acest departament ajută firma să înțeleagă și să reducă riscurile. Neplata salariilor este un risc important care poate aduce amenzi, procese și poate știrbi imaginea companiei.

Rebeca Bașuț în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
27 Iulie 2024 | 2 | 4631 | Timp de citire: 2 min.

Dreptul unui angajat de a primi salariu este un drept reglementat la nivel internațional, adoptat atât prin Declarația Universală a Drepturilor Omului, cât și de alte Agenții specializate ale ONU, precum Organizația Internațională a Muncii. În România, situația neplății salariilor rămâne o problemă cu care mulți salariați se confruntă, ne arată datele din Raportul de Activitate al Inspecției Muncii pe anul 2023. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Lista firmelor corecte și lista celor cu datorii fiscale în trimestrul al doilea din 2024 apar la final de iulie

Acest departament identifică și gestionează potențialele probleme financiare sau legale. Faptul că o firmă este pe lista neagră sau pe cea albă este un indicator important pentru riscuri și pentru buna administrare.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
27 Iulie 2024 | 1646 | Timp de citire: 2 min.

Atât lista firmelor cu datorii în al doilea trimestru din 2024, cât și lista firmelor corecte din aceeași perioadă urmează să fie publicate până la 31 iulie de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce pot face salariații cărora nu le este compensată munca suplimentară sau efectuată în zilele de sărbătoare legală?

Acest departament analizează riscurile financiare și legale la care se expune firma dacă nu respectă reglementările privind munca suplimentară și poate propune soluții pentru a evita problemele.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Iulie 2024 | 3 | 11536 | Timp de citire: 3 min.

Deși mulți angajați se așteaptă la un spor ca modalitate principală de recompensare a orelor muncite peste program ori în zilele de sărbătoare legală, recompensarea acestora se face, conform legii, în primul rând prin acordarea de timp liber corespunzător - dreptul la spor se naște abia după o perioadă de timp în care recompensarea cu timp liber nu a avut loc (altfel spus, sporul e subsidiar). Concret, însă, de când au angajații posibilitatea să reclame faptul că nu au fost recompensați pentru acele ore sau zile de muncă? Totodată, merită subliniat că a face o reclamația la inspectorat nu garantează recuperarea sumelor datorate de angajator, însă asta nu trebuie să descurajeze angajații să reclame neregulile de la locul de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O adresare adecvată a burnout-ului în companii înseamnă să ne uităm mai întâi la cauze. Formarea managerilor, esențială pentru a preveni acest sindrom

Burnout-ul reprezintă un risc operațional major pentru companie, ducând la scăderea productivității, absenteism crescut și probleme de conformitate, iar identificarea și gestionarea acestor riscuri intră în responsabilitatea acestui departament.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Iulie 2024 | 1534 | Timp de citire: 6 min.

Burnout-ul are consecințe semnificative asupra sănătății și productivității angajaților, ducând la absenteism, scăderea performanței și creșterea costurilor pentru sănătate. Intervențiile eficiente pot reduce aceste costuri și pot îmbunătăți productivitatea generală, dar e necesar să fie adresate nu doar consecințele burnout-ului, ci și cauzele sale. Aici greșesc companiile care chiar se preocupă de acest sindrom tot mai frecvent în rândul angajaților: se adresează prin intervenții punctuale și ignoră prevenția. Unul dintre cele mai importante aspecte e chiar formarea managerilor în gestionarea burnout-ului. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Clarificare

e-Transport: Persoanele fizice obișnuite n-au obligația de raportare pentru tranzacțiile personale sau familiale. Sistemul vizează doar operatorii economici

Nerespectarea regulilor e-Transport poate aduce riscuri mari pentru companie, cum ar fi amenzi sau blocarea transporturilor. Acest departament identifică și gestionează astfel de riscuri, asigurând că operațiunile se desfășoară conform normelor.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
26 Iulie 2024 | 7492 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele fizice obișnuite nu sunt vizate de raportările în sistemul e-Transport al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atât timp cât vorbim despre tranzacții făcute în scop personal sau familial. Această clarificare a fost trimisă recent de o unitate a ANAF, ca răspuns la o solicitare a unei persoane fizice, și ne-a fost pusă la dispoziție de un cititor. Citește articolul