Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament este direct interesat, deoarece noile reguli ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de spălarea banilor și finanțarea terorismului, prin cunoașterea exactă a proprietarilor firmelor.
Mai multe schimbări importante referitoare la identificarea și declararea beneficiarilor reali ai firmelor urmează să fie implementate de la jumătatea anului 2027, conform unui regulament european ce se va aplica direct inclusiv în România. Din acest motiv, specialiștii de la Baciu Partners ne-au explicat care sunt principalele chestiuni de reținut și provocările la care ar trebui să se aștepte mediul de afaceri. Citește articolul
Informațiile din articol ajută la identificarea riscurilor financiare legate de acest nou impozit (cum ar fi plata unor sume suplimentare neprevăzute) și la stabilirea unor proceduri interne pentru a asigura corectitudinea calculelor și conformitatea, reducând astfel riscul de amenzi.
Impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, se aplică începând cu anul acesta și în România, ca urmare a transpunerii în legislația locală a Directivei europene 2.523/2022, privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, prin Legea 431/2023. Inițiativa are la bază pilonul doi (Pillar Two) din reforma fiscală internațională coordonată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Citește articolul
Implică gestionarea riscurilor legate de obținerea și utilizarea fondurilor, precum și controlul intern pentru a respecta condițiile programului.
Înscrierile în programul Femeia manager încep în data de 30 iulie 2024, conform unui anunț recent al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT). Astfel, antreprenoarele care dețin companii pot solicita un ajutor de minimis, pentru dezvoltarea afacerilor, de până la 200.000 lei. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor asociate cu gestionarea necorespunzătoare a prezenței, a programului de lucru flexibil și a documentelor interne, oferind lecții pentru îmbunătățirea controalelor interne și evitarea disputelor costisitoare.
Flexibilitatea muncii e posibilă dacă avem un acord între angajat și angajator, iar previzibilitatea programului este la fel de importantă. Oferirea, în termeni generici, a flexibilității în muncă la nivel contractual nu înseamnă și că un angajat poate lipsi când dorește de la locul de muncă, chiar și o zi întreagă, fără acceptul angajatorului, potrivit unei instanțe. Citește articolul
Acest departament supraveghează riscurile la care este expusă compania. O aplicare greșită a regulilor fiscale, cum ar fi cele legate de tichetele de masă, poate duce la amenzi sau probleme financiare, deci este important să se asigure că totul este corect pentru a preveni astfel de situații.
Din iulie, suma netaxabilă din salariul minim brut pe țară s-a majorat la 300 lei. Totodată, tichetele de masă au fost excluse din plafonul maxim de 4.000 lei (venitul brut lunar) ce permite acordarea beneficiului de netaxare. În acest context, Camera Consultanților Fiscali (CCF) atenționa că există o neclaritate în textul legal referitoare la tichetele de masă, iar Ministerul Finanțelor (MF) a rezolvat-o prin confirmarea interpretării fiscaliștilor. Citește articolul
Articolul semnalează riscuri legate de nerespectarea legilor europene privind drepturile angajaților străini, ajutând compania să-și adapteze politicile pentru a evita problemele legale sau de imagine.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit azi că dreptul UE se opune unei reglementări naționale care condiționează accesul resortisanților din țări terțe rezidenți pe termen lung la ajutoare sociale de o rezidență de cel puțin zece ani, din care ultimii doi în mod continuu. Această condiție, alături de sancțiunile penale pentru declarații false privind rezidența, constituie o discriminare indirectă și este nejustificată în contextul directivei respective. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile legate de nerespectarea noilor obligații privind e-Factura, pentru a preveni posibile amenzi sau blocaje operaționale care ar putea afecta activitatea firmei.
Recent, autoritățile au decis înființarea unor registre speciale pentru anumiți utilizatori ai sistemului e-Factura, iar formularele pentru înscrierea în acestea au fost oficializate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, este vorba de Registrul e-Factura obligatoriu, de Registrul e-Factura opțional și de Registrul e-Factura executări silite. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea legislației privind timpul de muncă, cum ar fi amenzile sau problemele cu autoritățile de inspecție a muncii.
În nicio situație, „oricât de excepțională”, un angajat nu poate munci într-o lună până la 70 - 80 de ore în plus. Cu toate astea, realitatea bate întotdeauna norma juridică, iar astfel de programe sunt întâlnite în practică și, din nefericire, acceptate de angajați. Chiar și așa, întrebarea din titlu este legitimă, pentru că acele ore suplimentare, prea numeroase într-o lună, trebuie, totuși, plătite ca atare. Citește articolul
Avertizează asupra unor termene importante, schimbări legislative și apariția listelor fiscale (negre/albe), toate fiind elemente cheie pentru evaluarea și gestionarea riscurilor financiare și de conformitate ale companiei.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului trebuie să analizeze viabilitatea economică a proiectelor și să identifice riscurile asociate cu investițiile de anvergură și cu obținerea finanțării de stat.
Firmele mari și IMM-urile care activează în sectoarele de tradiție ale economiei românești au acum o oportunitate de a-și amplifica activitatea printr-o finanțare de la stat într-un cuantum maxim variabil în funcție de regiunea de implementare a proiectelor. Ministerul Finanțelor (MF) a anunțat recent că a publicat ghidul schemei de ajutor de stat, pregătind terenul pentru o finanțare destinată stimulării dezvoltării regionale prin investiții majore. Înscrierile încep la data de 29 iulie 2024. Citește articolul