avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 756 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Amendarea pentru ignorarea solicitărilor de mediere fiscală nu e susținută de Guvern: Sancționarea funcționarilor publici e posibilă deja

Acest departament este preocupat de riscurile financiare și legale la care poate fi expusă compania în relația cu autoritățile fiscale și cum pot fi ele prevenite.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Iulie 2024 | 1 | 771 | Timp de citire: 2 min.

Guvernul a dat recent un punct de vedere negativ pentru propunerea legislativă ce prevede că unitățile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) care ignoră solicitările de mediere transmise de contribuabilii care au datorii fiscale ar putea fi amendate. În esență, Executivul atrage atenția că încălcarea îndatoririlor de serviciu de către funcționarii publici deja poate fi sancționată în baza Codului administrativ, astfel că proiectul este inutil. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Vânzătorii din magazinele ce comercializează produse din tutun sau băuturi alcoolice vor trebui, de joi, să legitimeze clienții, pentru a vedea dacă sunt majori

Nerespectarea acestei legi poate atrage amenzi substanțiale și poate afecta reputația companiei. Acest departament monitorizează riscurile și se asigură că există controale interne pentru a preveni vânzarea de produse interzise minorilor și pentru a evita consecințele negative.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
23 Iulie 2024 | 2 | 7703 | Timp de citire: 1 min.

Cu toate că, de principiu, legislația momentului interzice vânzarea produselor din tutun și alcool minorilor, statisticile actuale arată că foarte mulți dintre tineri intră în contact cu aceste substanțe înainte de a deveni majori. Pentru a preveni consumul produselor din tutun sau al băuturilor alcoolice în rândul minorilor, o lege ce se aplică de joi stabilește ca, în magazinele sau localurile ce comercializează băuturi alcoolice, băuturi energizante sau produse din tutun, vânzătorii să poată cere actele de identitate ale clienților, pentru a verifica dacă aceștia au vârsta legală pentru cumpărarea unor astfel de produse. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Publicitatea pentru țigările electronice, interzisă din această săptămână

Nerespectarea noilor legi privind publicitatea poate genera riscuri legale, financiare și de reputație pentru companie, iar acest departament se asigură că sunt luate măsuri pentru a preveni astfel de situații.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Iulie 2024 | 2721 | Timp de citire: 3 min.

O lege ce se aplică de joi stabilește interzicerea oricărei forme de publicitate pentru produsele din tutun și țigări electronice, inclusiv a celor de tip vape sau a produselor destinate inhalării fără ardere din înlocuitori de tutun, și etichetarea ambalajelor lor cu avertismente similare celor pentru tutunul tradițional. De asemenea, este vizată restricționarea publicității care prezintă aceste produse într-o lumină terapeutică sau stimulatoare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mă poate da în judecată angajatorul dacă depun o sesizare la ITM privind nerespectarea dispozițiilor legale?

Acest departament este interesat de orice situație care ar putea aduce riscuri companiei, cum ar fi amenzi, litigii sau probleme de reputație, și de cum pot fi evitate sau gestionate controalele din partea autorităților, inclusiv cele de la Inspecția Muncii.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Iulie 2024 | 4 | 3233 | Timp de citire: 3 min.

Deși am putea aprecia că, în prezent, informațiile sunt, la propriu, în vârful degetului, pentru că orice posesor al unui telefon inteligent care are acces la internet și cel puțin un cont pe rețelele de socializare poate accesa gratuit nu numai legislația actualizată și consolidată, ci și unele materiale informative ale instituțiilor și autorităților publice sau chiar ale unor organizații de drept public sau privat care activează în anumite domenii, există situații în care oamenii se tem să acționeze pentru protecția propriilor drepturi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sponsorizări: Avem o procedură nouă pentru redirecționarea impozitului pe profit prin declarația 177. Aceasta se aplică începând cu anul fiscal 2024

Acest departament trebuie să știe cum se face corect redirecționarea impozitului pe profit, pentru a identifica și a reduce riscurile de greșeli care pot duce la pierderi financiare sau la amenzi pentru companie.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
23 Iulie 2024 | 22366 | Timp de citire: 7 min.

O procedură nouă pentru redirecționarea impozitului pe profit pentru sponsorizări a fost oficializată recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Aceasta se aplică numai plătitorilor de impozit pe profit, nu și plătitorilor de impozit micro (care nu mai au această facilitate) și prevede un termen mult mai strâns pentru formularul 177. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CCR: În procedura insolvenței, onorariul administratorului judiciar nu e stabilit arbitrar, atunci când e plătit din averea firmei debitoare. Prevederile în cauză sunt constituționale

Informațiile sunt utile pentru a evalua și gestiona riscul ca o companie să intre în insolvență sau să aibă de-a face cu parteneri în insolvență, mai ales în ce privește costurile implicate și impactul lor financiar.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
23 Iulie 2024 | 1113 | Timp de citire: 3 min.

În procedura insolvenței, atunci când onorariul administratorului judiciar este achitat din averea societății debitoare, acesta nu este stabilit la întâmplare, apreciază judecătorii Curții Constituționale a României (CCR). Practic, prevederile ce permit creditorilor să decidă desemnarea administratorului judiciar și onorariul acestuia sunt în acord cu Constituția României. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cât ne va costa amânarea scăderii deficitului: Costurile de finanțare s-au triplat în ultimul deceniu – în 2023 am plătit numai dobânzi cât două autostrăzi Pitești-Sibiu

Informațiile despre creșterea datoriei publice și a costurilor asociate semnalează riscuri economice la nivel național, cum ar fi inflația sau posibile creșteri de taxe. Acest departament are nevoie de aceste date pentru a evalua și a gestiona riscurile care pot afecta stabilitatea și operațiunile companiei.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
23 Iulie 2024 | 669 | Timp de citire: 1 min.

Premierul Ciolacu a anunțat că guvernul negociază cu Comisia Europeană pentru a amâna revenirea deficitului bugetar în ținta de 3%, progresiv, pe termen de 7 ani – recunoscând, în același timp, că anul acesta deficitul va urca spre 7-8% din PIB: argumentele primului ministru par rezonabile, dacă se referă la nevoia de a cofinanța proiectele cu bani europeni. Însă premierul nu a vorbit și despre prețul acestor amânări: e vorba de dobâzile uriașe pe care România le plătește an de an, în timp ce datoria guvernamentală crește.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Teambuilding sau formare profesională? De ce nu ar trebui să suprapunem cele două chestiuni

Acest departament este interesat deoarece neînțelegerea și aplicarea greșită a regulilor privind formarea profesională și teambuilding-ul pot duce la riscuri legale, pierderi de bani sau chiar la probleme de imagine pentru companie. Articolul ajută la identificarea și evitarea acestor riscuri.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Iulie 2024 | 1829 | Timp de citire: 3 min.

Activitățile prin care angajatorul încearcă să construiască sau să dezvolte coeziunea în cadrul echipei/echipelor din compania sa nu ar trebui să se suprapună cu ideea de formare profesională: teambuildingul si formarea, mai precis, sunt două chestiuni diferite. Teambuilding-ul se întâmplă adesea în timpul liber al angajatului - ca atare, a explica de ce un angajat refuză participarea la teambuilding e în afara oricărei discuții, fiecare angajat având dreptul de a dispune cum dorește de perioada sa de repaus săptămânal. Pe de altă parte, când discutăm de un plan de formare profesională și de necesitatea de a participa la cursuri, nu ar trebui să uităm că perioadele respective sunt sau ar trebui să fie integrate în programul de muncă, iar nu în weekend-urile angajaților. Dacă formarea nu se poate face decât în weekend, discutăm deja de compensații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Calendarul de aplicare a prevederilor din regulamentul privind inteligența artificială

Articolul detaliază modul în care companiile trebuie să identifice și să manageze riscurile asociate cu utilizarea inteligenței artificiale, în special a sistemelor cu risc ridicat, pentru a preveni incidente și potențiale sancțiuni severe.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Iulie 2024 | 1316 | Timp de citire: 6 min.

Regulamentul european privind inteligența artificială (AI) intră în vigoare pe 1 august și impune un cadru legal detaliat pentru utilizarea AI în Uniunea Europeană. Deși vorbim de un termen de intrare în vigoare luna viitoare, aplicarea regulamentului va fi una graduală, iar despre o aplicabilitate generală discutăm abia peste două veri. Pe 2 februarie anul viitor, primele două capitole din regulament, care includ definiții, practici interzise și obligații de alfabetizare în AI pentru furnizori și utilizatori, vor fi intra în vigoare. De la 2 august anul viitor, vorbim de aplicarea unor prevederi referitoare la autoritățile de notificare, organismele de evaluare a conformității, Oficiul pentru AI și sancțiuni. Abia din august 2027 însă se vor aplica normele de clasificare pentru sistemele de AI cu grad ridicat de risc. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Procedura de restituire a permisului de conducere retras sau reținut, oficială: Șoferii pot cere să-l primească prin curierat sau poștă ori îl pot ridica de la poliție

Acest departament analizează riscurile cu care se poate confrunta compania. Înțelegerea noilor reguli de siguranță rutieră și a procedurilor legate de șoferii care ar putea conduce sub influența alcoolului sau a drogurilor ajută la identificarea și reducerea riscurilor legale, financiare și de reputație pentru companie.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 Iulie 2024 | 2911 | Timp de citire: 3 min.

De puțină vreme s-a stabilit că, în cazul în care refuză testul rapid privind consumul de alcool sau droguri ori acesta este pozitiv, șoferilor li se retrage sau reține permisul pe loc și trebuie să meargă la recoltare de probe biologice, urmând să-și recupereze permisul de conducere dacă rezultatele analizelor sunt “curate” sau dacă acestea nu apar în cel mult 72 de ore de la recoltarea probelor. Printr-o hotărâre apărută vineri, Guvernul a stabilit normele privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii consumului de alcool sau droguri, dar și modul în care se restituie permisele retrase sau reținute în astfel de cazuri. Citește articolul