Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Acest departament analizează și gestionează posibilele pericole și probleme care pot afecta firma. Articolul descrie riscuri clare, cum ar fi amenzile sau imposibilitatea de a recupera TVA-ul din cauza nerespectării regulilor e-Factura. Aceste riscuri trebuie identificate și se iau măsuri pentru a fi prevenite.
Autoritățile vor să creeze un mecanism prin care contribuabilii de bună credință să fie „protejați”, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), de cei care nu transmit facturile la timp prin e-Factura. Măsura a fost dată prin OUG, dar are nevoie de o procedură separată pentru a se putea aplica. Citește articolul
Noul sistem poate introduce riscuri de erori în declarații, amenzi sau situații neplăcute cu autoritățile fiscale. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să propună soluții pentru a le minimiza, asigurându-se că firma este protejată.
În a doua jumătate a anului 2024, companiile sunt sfătuite să facă o revizuire mult mai atentă a datelor privind TVA care sunt transmise, pe diverse canale, către Fisc, dar și să-și îmbunătățească procesele de înregistrare a facturilor. Scopul este de a identifica vulnerabilitățile sistemului e-TVA, care generează deconturi precompletate de TVA, și de a avertiza autoritățile în acest sens, conform celor de la EY România. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor asociate cu aplicarea incorectă a sancțiunilor disciplinare sau cu acuzațiile de hărțuire la locul de muncă. Înțelegerea acestor aspecte previne situațiile care pot afecta reputația companiei sau pot duce la costuri legale neprevăzute.
Sancționarea discplinară e o prerogativă a angajatorului, iar aplicarea de măsuri disciplinare rezonabile nu reprezintă o formă de hărțuire împotriva angajatului, potrivit legii. Cum definim însă acest termen? Citește articolul
Arată unde există riscuri de a pierde bani sau de a face greșeli și subliniază importanța verificărilor interne și a măsurilor de control pentru a preveni aceste probleme.
Miliarde de euro din fonduri de coeziune au fost cheltuite greșit în ultimii ani din cauza eșecului Comisiei Europene și al statelor membre de a implementa garanțiile adecvate, arată un raport publicat luni de Curtea de Conturi Europeană. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile mari legate de nerespectarea legilor privind produsele și consumatorii (cum ar fi amenzile și pierderea reputației), pentru a stabili măsuri interne de control și a preveni aceste probleme.
Pe lângă controalele ANPC structurate în mod specific domeniului în care activează, comercianții trebuie să nu uite că sunt obligați să se conformeze unor reglementări general valabile, cum sunt cele referitoare la garanția produselor. Citește articolul
Acest departament ajută compania să evite problemele majore. Articolul arată ce riscuri pot apărea dacă fișele de post nu sunt bine făcute sau dacă sarcinile angajaților nu sunt aliniate cu pregătirea lor, ajutând la prevenirea situațiilor neplăcute.
Când vorbim de felul muncii, vorbim de ocupație, meserie sau funcție, dar și de fișa postului. Stabilirea acestora nu reprezintă un atribut nelimitat al angajatorului, pentru că limitele sunt trasate de lege. Raportat la felul muncii întâlnim permanent greșeli în practică: ocupații care nu sunt menționate în COR, fișe de post care descriu atribuții ce n-au legătură cu ocupația desemnată, ocuparea unor posturi pentru care angajatul nu are calificările sau studiile necesare ș.a.m.d. Citește articolul
Acest departament analizează și diminuează potențialele probleme care pot apărea din nerespectarea legilor muncii, cum ar fi amenzi sau litigii, asigurându-se că operațiunile sunt în conformitate cu normele.
Decizia Greciei de a reglementa săptămâna de lucru de șase zile din vara asta a făcut înconjurul presei, ajungând până în Statele Unite. Lăsând la o parte motivele grecilor de a reglementa acest lucru, în România săptămâna de lucru de șase zile există la nivel informal și nelegal în destule întreprinderi - o arată și comunicările pe care inspectoratele le fac în privința activității acestora, unde nerespectarea repausului săptămânal e listată frecvent alături de alte nereguli depistate, dar și povestirile angajaților din anumite sectoare (acum doi ani, de exemplu, în presa centrală se discuta despre existența acestei probleme în HoReCa pe timpul sezonului estival). Citește articolul
Managerii de risc sunt interesați de orice aspect care poate aduce incertitudine sau probleme în activitatea companiei, inclusiv schimbările fiscale care pot afecta stabilitatea și conformitatea.
Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) și cei ai contabililor au avut luni discuții pe tema introducerii sistemului e-TVA, care implică deconturi precompletate de TVA, și a extinderii sistemului e-Factura pentru relația B2C. În urma acestora, autoritățile au promis, printre altele, că iau în calcul o nouă amânare pentru e-TVA, compensarea indemnizațiilor de concediu medical cu taxele salariale și eliminarea declarației 394. Citește articolul
Arată riscurile la care se expune compania dacă nu gestionează corect relațiile cu angajații și subliniază importanța procedurilor clare și a controalelor interne pentru a preveni litigii costisitoare.
Considerarea unor acte sau fapte ca forme de hărțuire e supusă adesea subiectivismului: un angajat, de exemplu, se consideră hărțuit de superiorul ierarhic când i se cer anumite lucruri care, în istoricul raportului de muncă, nu mai fuseseră cerute - raportări cu privire la activitatea zilnică, prezența obligatorie la anumite ședințe, respectarea unor fluxuri de comunicare ș.a.m.d.. De anul acesta însă, reglementările în zona de hărțuire „s-au cristalizat” într-o metodologie care surprinde, chiar dacă cu titlu de exemplu, câteva comportamente care nu pot fi considerate hărțuire la locul de muncă și care izvorăsc din dreptul angajatorului de a-și organiza activitatea și business-ul așa cum consideră necesar. Citește articolul
Departamentul analizează riscurile la care este expusă compania, inclusiv cele legate de reputație sau securitate. Modificările aduse statutului polițistului, care vizează protejarea acestora de vulnerabilități legate de identificare sau interzicerea simbolurilor ofensatoare, pot oferi perspective valoroase asupra modului în care compania poate gestiona riscurile asociate cu imaginea personalului și controlul intern al comportamentelor.
Cei ce doresc să devină polițiști nu pot avea tatuaje sau piercing-uri pe față, gât sau în alte zone ale capului, iar tatuajele pe care le au nu trebuie să incite la violență sau să aibă semnificații politice, rasiste ori xenofobe, potrivit unei ordonanțe care a modificat recent statutul polițistului. Citește articolul