avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 790 soluții astăzi

Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia CataramăVezi agenda și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Podcast Când comisioanele uriașe împing angajații să treacă linia roșie - ce responsabilitate poartă angajatorii?

Acest departament este responsabil cu identificarea și reducerea riscurilor, inclusiv a celor legate de fraudă internă sau comportament ilegal al angajaților, și cu stabilirea unor controale pentru a preveni astfel de situații.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
12 Iulie 2024 | 1175 | Timp de citire: 1 min.

Când angajații sunt plătiți în comisioane consistente în funcție de numărul de clienți pe care-i atrag și de valoarea celor contractate, apar și situații în care angajații trec linia roșie pentru a-și asigura comisioanele la final de lună - nu că practica aceasta a comisioanelor ar fi ceva rău, desigur.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura trebuie folosit inclusiv în cadrul executărilor silite, când se emit facturi în numele furnizorilor

Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Amenzile menționate în articol pentru nerespectarea e-Factura reprezintă un risc financiar important care trebuie evaluat și pentru care trebuie luate măsuri de prevenție.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
12 Iulie 2024 | 2090 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul e-Factura este obligatoriu inclusiv atunci când vine vorba despre facturile emise în numele furnizorilor pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul operațiunilor de executare silită sau de valorificare a bunurilor mobile și imobile sechestrate în cadrul procesului penal. Regulile au fost introduse de curând în Ordonanța e-Factura. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder De azi, firmele sunt obligate să afișeze informații utile persoanelor cu dizabilități în format vizual, audio și în alfabetul Braille

Nerespectarea noilor reguli poate duce la amenzi sau la o reputație proastă, iar acest departament trebuie să identifice și să minimizeze astfel de riscuri.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
12 Iulie 2024 | 3627 | Timp de citire: 3 min.

Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), recent oficializat, obligă operatorii economici care activează în imobile în care nu pot fi instalate sau nu au fost încă prevăzute rampe de acces al persoanelor cu dizabilități să ofere informații clare cu privire la posibilitățile de deplasare ale acestora. Companiile vor trebui să amplaseze indicații vizuale, audio și tactile pentru ghidarea clienților. Transportatorilor de persoane le sunt impuse rigori suplimentare în ceea ce privește informarea persoanelor cu dizabilități. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce sunt cele 33 de GIE și 14 GEIE: Consiliul Concurenței recomandă ca Grupurile de Interes Economic să fie acceptate la licitațiile publice. Germania – paradisul GEIE

Acest departament este interesat de riscurile care pot apărea din cauza lipsei de claritate a legilor privind aceste forme de asociere și de cum pot fi evitate situațiile neplăcute sau amenzile.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
12 Iulie 2024 | 819 | Timp de citire: 3 min.

Consiliul Concurenței recomandă Agenției Naționale pentru Achiziții Publice să modifice legislația în domeniu, astfel încât să fie prevăzute expres Grupurile de Interes Economic (GIE) și Grupurile Europene de Interes Economic (GEIE) ca posibili ofertanți într-o procedură de achiziție publică. Din studiul Consiliului, varianta preliminară, se observă că grupurile de interes economic din România cu cele mai mari cifre de afaceri au ca obiect de activitate „lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor” și nu au putut participa niciodată la licitații ca GEIE, ci ca asociere de firme. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Condiții mai stricte de obținere a cetățeniei române vor intra curând în vigoare

Orice modificare legislativă majoră poate introduce noi riscuri pentru companie, mai ales dacă angajează personal internațional sau desfășoară operațiuni legate de statutul legal al persoanelor. Acest departament este responsabil să identifice și să evalueze astfel de riscuri și să se asigure că firma este pregătită să le facă față.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Iulie 2024 | 1103 | Timp de citire: 5 min.

Cerințe mai severe de dobândire a cetățeniei române, inclusiv pentru cei care puteau să o obțină ca descendenți ai unor foști cetățeni români, apariția cardului de cetățenie, instituirea dosarului electronic al solicitantului în materie de cetățenie și modificarea în sensul detalierii sau clarificării unor aspecte, inclusiv termene ce țin de procedura obținerii cetățeniei - acestea rezumă, în mare, multiplele modificări ce vor fi făcute în curând la Legea cetățeniei române, printr-un proiect de lege care mai trebuie doar promulgat și publicat în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pasagerii care deschid ușa trenului în timpul mersului riscă amenzi de sute de lei, avertizează CFR

Acest departament analizează diversele pericole și riscuri la care poate fi expusă compania sau angajații săi. Articolul identifică un risc de securitate (deschiderea ușilor trenului în mers) și consecințele acestuia (accidente, amenzi), oferind informații relevante pentru evaluarea și gestionarea riscurilor asociate cu călătoriile de afaceri sau cu respectarea regulilor generale de siguranță.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
11 Iulie 2024 | 1 | 840 | Timp de citire: 1 min.

Pentru că traversăm o perioadă cu temperaturi mari, iar în cazul unor trenuri fie nu funcționează sistemele de aer condiționat, fie acestea nu fac față căldurii, pasagerii sunt tentați să deschidă ușile trenului pentru a se răcori, dar CFR Călători atrage atenția acestora că riscă amenzi de până la 400 de lei dacă fac asta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Serviciile online și offline ale ONRC, indisponibile timp de mai multe zile

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile operaționale și de conformitate. Indisponibilitatea serviciilor ONRC poate crea riscuri legate de întârzieri în proceduri legale, dificultăți în verificarea partenerilor sau în respectarea unor termene obligatorii.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
11 Iulie 2024 | 1702 | Timp de citire: 1 min.

Portalul online al Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) va fi indisponibil pentru depunerea de cereri și declarații în perioada 16 - 25 iulie 2024, iar activitatea offline a ONRC și a oficiilor din subordinea sa va fi suspendată în perioada 19 - 25 iulie 2024, conform unui comunicat de presă recent. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ziua Inspecției Muncii

Opinie Numărul inspectorilor de muncă la nivel național, în continuă scădere în ultimul deceniu. Încrederea angajaților în inspectorate, adesea inexistentă

Acest departament evaluează riscurile cu care se confruntă compania, inclusiv cele legate de nerespectarea legislației muncii. Articolul oferă o imagine clară a punctelor vulnerabile și a riscurilor de amenzi sau de probleme de reputație, ajutând la implementarea unor controale interne eficiente.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Iulie 2024 | 979 | Timp de citire: 4 min.

Inspecția Muncii funcționează de 25 de ani în România, pe 11 iulie în fiecare an fiind marcată la nivel legislativ Ziua Inspecției Muncii, singura zi din an când, teoretic, inspectorii nu fac controale la angajatori. Rolul său, în linii mari, e asigurarea exercitarea controlului în domeniile relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă (SSM). Inspectorii de muncă sunt cei care ar trebui să sancționeze dezechilibrele din cadrul raporturilor de muncă și să observe dinamica acestor raporturi pentru a propune, mai departe, adaptarea reglementărilor la noile realități ale muncii. Gradul de încredere al angajaților în Inspecția Muncii și inspectoratele teritoriale e unul, adesea, destul de scăzut. Angajații se plâng că nu văd rostul sesizării inspectoratelor pentru că acestea, în cel mai bun caz, nu răspund (în cel mai rău, vorbim de alte repercusiuni). O posibilă cauză a lipsei de răspuns ar putea sta chiar în numărul extrem de scăzut de inspectori de muncă - datele oficiale ne arată că în ultimii zece ani, cel puțin, numărul inspectorilor la nivel național e într-o continuă scădere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Ce reguli trebuie să respecte transportatorii rutieri și șoferii în privința monitorizării vehiculelor prin GPS. Aplicația mobilă, disponibilă deja

Articolul ajută la înțelegerea riscurilor asociate cu nerespectarea noii proceduri e-Transport și la implementarea măsurilor necesare pentru a se asigura că toate regulile sunt urmate corect, evitând astfel penalități și perturbări operaționale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Iulie 2024 | 1 | 5180 | Timp de citire: 3 min.

Așa cum s-a stabilit de ceva timp, transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. În acest sens, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a detaliat recent regulile pe care trebuie să le respecte transportatorii rutieri, în cadrul noii proceduri pentru e-Transport. În același timp, e important de precizat că este disponibilă deja și aplicația mobilă aferentă sistemului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât de utilă este înscrierea repartizării timpului de muncă în Revisal? Iată un caz care ne arată utilitatea

Acest departament are rolul de a identifica și a reduce riscurile la care se expune compania. Nerespectarea corectă a legilor privind programul de lucru în contract și înregistrarea acestuia poate duce la amenzi și litigii, fiind un risc important pe care trebuie să-l gestioneze.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Iulie 2024 | 5153 | Timp de citire: 4 min.

Deși unele aspecte în privința elementelor esențiale ale contractului individual de muncă (CIM) sunt prevăzute explicit atât în Codul muncii, cât și în modelul-cadrul CIM, uneori contractele nu respectă aceste dispoziții și sunt fie incomplete, fie completate eronat. Un aspect care, la prima vedere, nu pare foarte important, este repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii. Deși în mod normal vorbim de precizări pe care ar trebui să le regăsim în CIM, precizarea repartizării timpului de muncă neputând fi prinsă doar în fișa postului, răspunsul primit de la un inspectorat teritorial de muncă demonstrează cum prevederile legii le scapă până și celor la care ne uităm „ca să luăm lumină”.  Citește articolul