Posibilele legi noi și modificările fiscale pot introduce riscuri noi pentru companie. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să se asigure că firma este pregătită să le facă față și să își ajusteze controalele interne.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Informațiile despre decizia CCR privind integritatea funcțiilor publice sunt relevante pentru evaluarea riscurilor legate de conformitate și reputație, precum și pentru dezvoltarea mecanismelor de control intern.
În perioada 9 - 15 iunie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Acest departament analizează potențialele probleme care pot afecta compania. Nerespectarea legilor privind animalele poate duce la amenzi mari, procese sau la o imagine proastă, iar acest articol ajută la identificarea și evitarea unor astfel de riscuri.
Deținerea unui animal de companie presupune respectarea unor obligații legale stricte, de la îngrijire și supraveghere până la interdicții privind maltratarea, abandonul sau reproducerea necontrolată. În cazul câinilor, există reguli distincte atât pentru cei considerați periculoși sau agresivi, cât și pentru cei de rasă comună ori metiși, care trebuie sterilizați, microcipați și înregistrați. Încălcarea acestor obligații poate duce la amenzi sau chiar pedepse penale. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile reguli privind aprobarea tacită a permiselor pot afecta timpul de obținere a autorizațiilor și ce riscuri sau oportunități apar pentru proiectele companiei.
În domeniile construcțiilor, urbanismului și amenajării teritoriului a fost instituit recent un mecanism de avizare tacită pentru a eficientiza proiectele de construcții. Astfel, dacă autoritățile competente nu acționează în termenele legale, avizele se consideră obținute tacit. Deși măsura e benefică, teoretic vorbind, rămâne de văzut dacă acest aspect va fi valabil inclusiv în practică, sunt de părere specialiștii consultați de avocatnet.ro. Citește articolul
Pentru companiile care operează transport feroviar sau alte entități care ar putea gestiona aceste facilități, este esențial să înțeleagă regulile pentru a se asigura că reducerile sunt aplicate corect, prevenind erorile sau posibilele fraude și asigurând un control intern eficient.
Normele metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar și cu metroul pentru studenți au fost modificate recent, una dintre noutățile apărute vizând situațiile în care studenții își schimbă localitatea de domiciliu și pașii pe care trebuie să-i facă aceștia pentru a beneficia de reducerea tarifului la transportul cu trenul. Citește articolul
Acest departament identifică și evaluează riscurile potențiale pentru companie. Informațiile despre amenzile și procedurile de impunere din oficiu de către ANAF, în cazul nerespectării obligațiilor fiscale, ajută la înțelegerea și gestionarea riscurilor de conformitate și a celor financiare.
Persoanele fizice care n-au depus declarația unică (formularul 212) la termenul din 26 mai 2025 riscă acum atât amendarea, cât și impunerea din oficiu pentru impozitul pe venit și contribuțiile sociale (CAS și CASS). Iată ce trebuie știut în legătură cu acest subiect. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului este interesat de acest studiu deoarece identifică dezechilibre și provocări în sistemul național de sănătate. Aceste riscuri sistemice, cum ar fi lipsa de sustenabilitate sau necesitatea unor reforme, pot avea un impact asupra mediului de afaceri, a forței de muncă și a costurilor viitoare ale companiei.
Conform studiului „Transparența banilor din sistemul medical românesc", cheltuielile totale cu sănătatea în România în 2023 au fost de 99,2 miliarde lei (aproximativ 20 miliarde euro), reprezentând doar 6,18% din PIB, mult sub media UE, care depășește 10%, arată datele studiului. În ansamblu, pe cap de locuitor, România cheltuie circa 1051 de euro pentru sănătate și, în ceea ce privește ponderea cheltuielilor publice din Bugetul General Consolidat, sănătatea cumulează 11,11%. Citește articolul
Acest departament este interesat de identificarea și reducerea riscurilor pentru companie (cum ar fi conflictele de muncă sau procesele), iar un contract colectiv bine făcut poate preveni multe probleme.
În peisajul adesea complex al relațiilor de muncă, contractul colectiv de muncă (CCM) se profilează, teoretic, ca un far de stabilitate, predictibilitate și echilibru. Departe de a fi doar un alt document formal sau o sperietoare, CCM-ul este, în esență, rodul dialogului social, o punte de legătură între interesele lucrătorilor și obiectivele angajatorilor. Când este negociat cu bună-credință și viziune pe termen lung, contractul colectiv devine un motor pentru progres și un scut împotriva conflictelor inutile. Citește articolul
Pentru acest departament este important să știe cum sunt gestionate riscurile legate de accesul la datele sensibile ale angajaților. Articolul explică delegarea responsabilităților și cum sistemul înregistrează toate acțiunile, ajutând la un control intern eficient și la reducerea riscurilor.
Funcționalitatea „angajatului cu drept de delegare” în sistemul Reges-Online este o opțiune utilă în multe situații, conferindu-i-se acestui angajat drepturi similare cu cele ale reprezentantului legal în utilizarea Reges. Acest tip de utilizator poate fi desemnat însă doar de reprezentantul legal sau de împuternicitul acestuia, iar esența acestui rol special e că angajatul respectiv poate delega la rândul său drepturi de operare în registru către alți colegi, asigurând continuitatea activității în perioadele de absență (concedii, boală). Citește articolul
Acest departament este interesat de ROeID pentru că ajută la reducerea riscurilor operaționale și la asigurarea unui control mai bun în procesele de interacțiune cu statul, prin validarea unică și sigură a identității persoanelor care accesează serviciile publice online.
ROeID, platformă de identitate digitală pentru cetățenii români, funcționează ca o soluție de Single Sign-On (SSO), permițând utilizatorilor să acceseze diverse servicii guvernamentale online cu un singur set de credențiale, eliminând nevoia de a se prezenta fizic la ghișee. Cu toate acestea, lipsa de ”publicitate” făcută aplicației și capabilităților sale (poate că cea mai importantă dintre acestea este posibilitatea de a-ți face cont în platformele guvernamentale, fără a mai depinde de semnătura electronică calificată), face ca mulți utilizatori să nu știe cum să folosească această facilitate digitală sau să își imagineze că pot crea o astfel de identitate digitală în numele administratorilor firmei unde lucrează. Citește articolul