Noile reglementări fiscale pot aduce riscuri financiare și operaționale pentru companie, iar acest departament trebuie să le identifice, să le evalueze și să le gestioneze.
Deoarece autoritățile de la noi au solicitat asistență de specialitate de la Fondul Monetar Internațional (FMI) pentru conturarea reformei fiscale planificate pentru 2025, un raport cu măsuri recomandate a fost dat publicității în cursul zilei de vineri. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că trebuie să evalueze riscurile legate de modul în care partenerii noștri (contabili, consultanți) își pot recupera sumele de bani de la clienții lor. O procedură mai simplă de recuperare poate reduce anumite riscuri operaționale sau financiare pentru acești profesioniști și, implicit, pentru relația cu ei.
Contabilii, consultanții fiscali, auditorii și evaluatorii vor putea recupera mult mai ușor onorariile restante de la clienți, deoarece contractele încheiate între părți vor deveni titluri executorii, conform unor proiecte înregistrate recent la Senat. Citește articolul
Identifică riscuri economice majore (amenzi, fonduri europene blocate, destabilizare economică), esențiale pentru evaluarea și gestionarea riscurilor la nivelul companiei.
În primăvara anului 2025, România se afla din nou în centrul unei atenții serioase la Bruxelles. Pentru a înțelege de ce, trebuie să ne întoarcem la începutul crizei: în 2019, când planurile bugetare ale Guvernului au prevăzut un deficit peste 3% din PIB, Comisia Europeană și Consiliul Uniunii Europene au declanșat pentru prima dată procedura privind deficitul excesiv (EDP). Citește articolul
Acest departament gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Suspendarea permiselor de conducere pentru angajații cheie, care folosesc mașini în interes de serviciu, reprezintă un risc operațional care trebuie evaluat și pentru care trebuie găsite soluții.
De puțină vreme, regulile din Codul rutier pentru reducerea, la cerere, a perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul s-au modificat, acum șoferii care doresc să-și recupereze mai repede permisul de conducere având o nouă obligație, respectiv să prezinte, la momentul formulării cererii, și dovada achitării amenzii primite pentru abaterea rutieră ce a generat suspendarea. De aceea, în acest material sunt detaliate condițiile în care se poate cere acum reducerea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece folosirea incorectă a contractelor pe perioadă determinată poate atrage riscuri legale importante pentru companie, inclusiv amenzi sau procese. Articolul ajută la identificarea și prevenirea acestor situații riscante.
În dinamica pieței muncii actuale, contractul individual de muncă (CIM) pe durată determinată a devenit o prezență tot mai frecventă și, deși contractul pe durată nedeterminată rămâne regula și pilonul central al stabilității în muncă, este esențial să înțelegem că varianta pe durată determinată este legală doar în condiții stricte și bine definite. Citește articolul
Este important pentru a evalua și diminua riscurile financiare și de reputație pe care compania le-ar putea avea dacă s-ar confrunta cu cereri de despăgubiri extinse în urma unor incidente.
O propunere legislativă înregistrată recent la Senat vizează modificarea Codului Civil pentru a extinde explicit dreptul la despăgubiri morale și pentru victimele indirecte, în cazurile de vătămare corporală sau a sănătății unei persoane. Inițiativa vine după ce Curtea Constituțională a declarat neconstituțională limitarea acestor despăgubiri doar la victimele directe. Modificarea prevede că ascendenții, descendenții, frații, surorile și soțul victimei pot solicita despăgubiri pentru restrângerea propriilor posibilități de viață familială și socială, stabilind, totodată, și criterii pentru instanțe în evaluarea cuantumului acestora.
Acest departament trebuie să identifice și să prevină riscurile pentru companie, inclusiv pe cele legate de nerespectarea legilor de angajare a străinilor, care pot duce la probleme serioase.
Pentru a obține un aviz de angajare pentru un cetățean străin, angajatorul trebuie să îndeplinească o serie de condiții ce țin atât de situația sa fiscală și juridică, cât și de profilul candidatului. Sunt verificate aspecte precum lipsa datoriilor la stat, absența sancțiunilor pentru muncă nedeclarată, dar și documentele și statutul legal al străinului, inclusiv eventuale semnalări în sistemele naționale și europene. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil cu identificarea și gestionarea tuturor tipurilor de riscuri pentru companie, inclusiv cele fiscale, și cu asigurarea că există controale interne eficiente.
Sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui să devină un indicator de risc fiscal utilizat în activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază, într-un comunicat recent, Curtea de Conturi a României. Aceasta deoarece s-a constatat că, cel puțin la nivelul anului 2023, existau peste 2.000 de adrese care figurau ca sedii sociale pentru peste 47.000 de contribuabili ce însumau datorii la stat de aproape 30 miliarde lei. Citește articolul
Acest departament este interesat să prevină riscurile legale și financiare. O înțelegere clară a deciziei instanței ajută la asigurarea că procedurile interne sunt corecte și evită situațiile litigioase.
Înalta Curte s-a pronunțat în aprilie în privința interpretării corecte a expresiei „posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu”, prevăzută de Codul administrativ în contextul îndeplinirii condițiilor pentru pensionare - mai precis, posibilitatea funcționarilor de a obține prelungirea raportului în detrimentul deschiderii dreptului la pensie. ICCJ a spus că durata prelungirii anuale este de un an, nefiind posibilă prelungirea raportului pe perioade de timp mai mici de atât. Decizia Curții a apărut azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Ajută la înțelegerea și reducerea riscurilor legate de folosirea identității digitale și a tranzacțiilor online, asigurând că procesele interne sunt sigure și bine controlate împotriva fraudelor.
Cartea Electronică de Identitate (CEI) reprezintă un document digital a cărui răspândire este în desfășurare și a cărui funcționalitate online depinde de un proces prealabil de activare. Acesta este inițiat exclusiv la ghișeele autorităților competente, sub îndrumarea unui funcționar. Activarea presupune stabilirea a două coduri PIN distincte, fiecare cu un rol specific în interacțiunea digitală pe care, odata devenit operațional, CEI o face posibilă. Citește articolul