avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 627 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

UPDATE Este oficial: vaccinul anti-HPV este compensat integral pentru tinerii între 11-26 ani

Acest departament analizează riscurile care pot afecta afacerea. Pierderile de productivitate la nivel național din cauza bolilor pot reprezenta un risc economic general, iar dezbaterile publice pot influența reputația sau operațiunile companiei.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Iunie 2025 | 6639 | Timp de citire: 2 min.

O noua lege extinde accesul la vaccinarea anti-HPV, pentru a reduce incidența cancerului de col uterin și a altor afecțiuni asociate acestuia. Măsura vizează compensarea integrală a vaccinului pentru pentru fetele şi băieții cu vârsta cuprinsă între 11 şi 26 de ani, aliniind România la strategiile internaționale și europene de combatere a cancerului. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Propunere legislativă adoptată la Senat

UPDATE În cazul proceselor civile, părțile vor fi informate telefonic despre situația dosarului și posibilitatea de a participa la ședințe prin videoconferință

Modificările aduse modului în care se desfășoară procesele în instanță pot influența riscurile legale și operaționale ale companiei, iar acest departament monitorizează astfel de riscuri.

Dragoș Niculescu în Justițiabil in România
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Iunie 2025 | 4087 | Timp de citire: 2 min.

Codul de procedură civilă se va modifica, dacă un proiect legislativ ce a primit recent votul senatorilor va ajunge să se aplice, astfel încât, în cazul proceselor civile amânate, grefierii să informeze telefonic părțile, cu câteva zile înainte de termenul de judecată, despre situația cauzei și să le spună despre posibilitatea de a participa la proces prin videoconferință, ca alternativă la prezența fizică în sala de judecată. Acest mod de desfășurare a proceselor nu e chiar o noutate, el fiind folosit în perioada pandemiei din 2020, ulterior renunțându-se la el. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE În aplicarea prevederilor privind părăsirea locului accidentului, noțiunea de “accident de circulație” se referă doar la cele produse din culpă sau fără vinovăție. Decizia ICCJ, publicată

Acest departament evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Accidente rutiere implicând angajați sau vehicule ale firmei reprezintă un risc semnificativ, iar înțelegerea consecințelor juridice ajută la prevenirea și gestionarea acestor riscuri.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Iunie 2025 | 2809 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o soluție dată în mai și publicată marți în Monitorul Oficial, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, în cadrul completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept penal, că, în interpretarea prevederilor privind părăsirea locului accidentului, noțiunea de “accident de circulație” se referă exclusiv la cele produse din culpă sau fără vinovăție, nu și la cele provocate cu intenție. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Analiză De ce ne e frică de impozitarea progresivă? Un exemplu de calcul și importanța înțelegerii regulilor fiscale

Departamentul de management al riscului trebuie să evalueze impactul potențial al schimbărilor fiscale asupra stabilității financiare a companiei și să identifice riscuri legate de respectarea noilor reguli și obligații.

Radu Stochița în Taxe și impozite
Cercetător,
11 Iunie 2025 | 6 | 5860 | Timp de citire: 5 min.

E puțin probabil ca România să mai poată amâna mult timp întoarcerea la impozitarea progresivă, prezentă la noi până în 2004. Impozitarea progresivă, prin comparație cu creșterea impozitului pentru toată lumea, ar însemna o creștere a veniturilor bugetare fără a-i împovăra pe cei cu venituri mici. Calculul impozitului progresiv pe un salariu brut de 15.000 lei ar implica o impozitare de 10% pentru primii 10.000 lei și 16% pentru restul, ceea ce ar lăsa lucrătorul cu mai mulți bani în mână comparativ cu aplicarea unei cote unice de 16%. De asemenea, o implementare corectă a acestui sistem ar simplifica procesul de impozitare și ar proteja persoanele cu venituri reduse, asigurând în același timp o distribuire echitabilă a sarcinii fiscale. Eforturile de comunicare și educare a populației cu privire la impozitarea progresivă sunt esențiale pentru a facilita această tranziție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Top cinci greșeli pe care le fac angajatorii și care pot fi costisitoare. Cum să le eviți pentru un mediu de lucru legal și productiv

Acest departament se ocupă cu identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor la care este expusă compania. Articolul detaliază numeroase riscuri (legale, financiare, de reputație, operaționale) ce decurg din nerespectarea legislației muncii, ajutând la prevenirea problemelor și la asigurarea stabilității afacerii.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Iunie 2025 | 1253 | Timp de citire: 4 min.

În dinamica relațiilor de muncă, angajatorul deține o poziție cu responsabilități multiple și complexe, iar dincolo de viziunea de business și de obiectivele de profitabilitate succesul pe termen lung al unei companii este intrinsec legat de modul în care își tratează angajații și de respectarea riguroasă a cadrului legal.Neglijarea acestor aspecte poate genera nu doar costuri financiare semnificative, ci și un climat de muncă tensionat, o productivitate scăzută și prejudicii de imagine greu de reparat. În spiritul promovării echilibrului și al bunei-credințe, principii esențiale pentru orice relație contractuală, vom analiza cinci dintre cele mai frecvente greșeli pe care le comit angajatorii și care pot avea consecințe serioase asupra businessului și a salariaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Modificarea normelor pentru obținerea subvențiilor de încadrare în muncă a unor categorii de salariați

Acest departament analizează riscurile financiare sau operaționale. Articolul arată că nerespectarea unor condiții de depunere a actelor poate duce la pierderea banilor de la stat, deci este esențial să înțeleagă cum să evite astfel de situații și să stabilească controale interne.

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
11 Iunie 2025 | 716 | Timp de citire: 3 min.

Un proiect de hotărâre de Guvern pus recent în dezbatere publică de Ministerul Muncii introduce, printre altele, lista actelor necesare pentru ca angajatorii să poată obține subvenția de 2.250 de lei/lună pentru angajarea victimelor violenței domestice sau ale traficului de persoane. În plus, documentul stabilește o serie de excepții care permit acordarea retroactivă a sprijinului financiar în cazul ucenicilor, stagiarilor, elevilor și studenților angajați pe durata vacanței. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajați cu cărți electronice de identitate - de ce ar trebui să le ceri o declarație pe propria răspundere cu privire la adresă

A avea date complete și corecte ale angajaților reduce riscurile operaționale și legale, cum ar fi dificultățile de comunicare a deciziilor sau lipsa informațiilor necesare în cazul unor probleme de sănătate și securitate la muncă.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
11 Iunie 2025 | 1 | 7668 | Timp de citire: 2 min.

Deși informația despre adresa angajatului nu mai poate fi extrasă vizual de pe noua carte de identitate electronică, ce va deveni tot mai răspândită de acum înainte, angajatorii au un interes major să dețină această informație, iar o modalitate de a se asigura că o dețin este completarea unor declarații pe propria răspundere de către angajații cu astfel de cărți de identitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De la 1 iulie, noi reguli la publicitatea stomatologică: Promisiunile precum „implant fără tăieturi” sau „dinți ficși în 24 de ore” sunt interzise

Acest departament este interesat de noile reguli pentru a identifica și evalua riscurile legate de publicitate, asigurându-se că firma ia măsuri pentru a evita încălcări ale legii care ar putea afecta reputația sau operațiunile.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Iunie 2025 | 3522 | Timp de citire: 3 min.

O decizie a Colegiului Medicilor Stomatologi (CMS) de aprobare a unui Ghid de bune practici pentru publicitatea medicilor stomatologi a fost recent oficializată. Documentul stabilește reguli stricte pentru promovarea serviciilor din această specializare medicală, interzicând comparațiile superlative, ofertele comerciale agresive sau referințele la rate de succes nerealiste. În plus, sunt interzise și garanțiile medicale explicite, reiterând ideea că obligația medicului este una de diligență, nu de garantare a unui rezultat. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Prerogativa angajatorului de a organiza și controla munca nu este un „cec în alb”. Daune morale pentru mai multe fapte analizate în ansamblu ca hărțuire

Ajută la identificarea riscurilor legale și operaționale legate de nerespectarea drepturilor angajaților, a politicilor de supraveghere și a gestionării conflictelor, pentru a proteja compania de posibile procese și daune de imagine.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Iunie 2025 | 1239 | Timp de citire: 3 min.

În dinamica relațiilor de muncă există o linie fină, dar esențială, între dreptul legitim al angajatorului de a organiza și controla activitatea și abuzul de drept care lezează demnitatea și viața privată a salariatului. Două dintre cele mai sensibile puncte de contact, unde această linie este frecvent testată, sunt organizarea programului de lucru și utilizarea sistemelor de supraveghere video. Atunci când ambele instrumente sunt folosite ca pârghii într-o campanie de șicanare ne aflăm pe teritoriul hărțuirii morale, iar o decizie recentă a unei instanțe de apel din România tranșează un astfel de caz, arătând cum fapte administrative aparent distincte – o cameră de supraveghere intruzivă, o sancțiune nelegală, o schimbare de ture și o delegare punitivă – pot constitui, în ansamblul lor, un abuz sistematic ce obligă angajatorul la plata de daune morale pentru hărțuire. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Reminder e-Factura B2C: Amenzile pentru netransmiterea la Fisc a facturilor emise pentru consumatori se aplică abia de la 1 iulie 2025

Acest departament identifică și ajută la prevenirea problemelor sau a pierderilor pentru firmă. Articolul arată clar că există riscul de amenzi dacă firma nu se conformează noilor reguli de facturare, deci acest departament trebuie să ia măsuri pentru a evita aceste riscuri.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Iunie 2025 | 1 | 17994 | Timp de citire: 2 min.

Cu toate că obligația de transmitere a facturilor, în sistemul e-Factura, pentru relația business to consumer (B2C) se aplică de la 1 ianuarie 2025, amenzile pentru nerespectarea acesteia se aplică abia de la 1 iulie 2025. Citește articolul