Acest departament analizează riscurile care pot afecta afacerea. Pierderile de productivitate la nivel național din cauza bolilor pot reprezenta un risc economic general, iar dezbaterile publice pot influența reputația sau operațiunile companiei.
O noua lege extinde accesul la vaccinarea anti-HPV, pentru a reduce incidența cancerului de col uterin și a altor afecțiuni asociate acestuia. Măsura vizează compensarea integrală a vaccinului pentru pentru fetele şi băieții cu vârsta cuprinsă între 11 şi 26 de ani, aliniind România la strategiile internaționale și europene de combatere a cancerului. Citește articolul
Modificările aduse modului în care se desfășoară procesele în instanță pot influența riscurile legale și operaționale ale companiei, iar acest departament monitorizează astfel de riscuri.
Codul de procedură civilă se va modifica, dacă un proiect legislativ ce a primit recent votul senatorilor va ajunge să se aplice, astfel încât, în cazul proceselor civile amânate, grefierii să informeze telefonic părțile, cu câteva zile înainte de termenul de judecată, despre situația cauzei și să le spună despre posibilitatea de a participa la proces prin videoconferință, ca alternativă la prezența fizică în sala de judecată. Acest mod de desfășurare a proceselor nu e chiar o noutate, el fiind folosit în perioada pandemiei din 2020, ulterior renunțându-se la el. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Accidente rutiere implicând angajați sau vehicule ale firmei reprezintă un risc semnificativ, iar înțelegerea consecințelor juridice ajută la prevenirea și gestionarea acestor riscuri.
Printr-o soluție dată în mai și publicată marți în Monitorul Oficial, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, în cadrul completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept penal, că, în interpretarea prevederilor privind părăsirea locului accidentului, noțiunea de “accident de circulație” se referă exclusiv la cele produse din culpă sau fără vinovăție, nu și la cele provocate cu intenție. Citește articolul
Departamentul de management al riscului trebuie să evalueze impactul potențial al schimbărilor fiscale asupra stabilității financiare a companiei și să identifice riscuri legate de respectarea noilor reguli și obligații.
E puțin probabil ca România să mai poată amâna mult timp întoarcerea la impozitarea progresivă, prezentă la noi până în 2004. Impozitarea progresivă, prin comparație cu creșterea impozitului pentru toată lumea, ar însemna o creștere a veniturilor bugetare fără a-i împovăra pe cei cu venituri mici. Calculul impozitului progresiv pe un salariu brut de 15.000 lei ar implica o impozitare de 10% pentru primii 10.000 lei și 16% pentru restul, ceea ce ar lăsa lucrătorul cu mai mulți bani în mână comparativ cu aplicarea unei cote unice de 16%. De asemenea, o implementare corectă a acestui sistem ar simplifica procesul de impozitare și ar proteja persoanele cu venituri reduse, asigurând în același timp o distribuire echitabilă a sarcinii fiscale. Eforturile de comunicare și educare a populației cu privire la impozitarea progresivă sunt esențiale pentru a facilita această tranziție. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor la care este expusă compania. Articolul detaliază numeroase riscuri (legale, financiare, de reputație, operaționale) ce decurg din nerespectarea legislației muncii, ajutând la prevenirea problemelor și la asigurarea stabilității afacerii.
În dinamica relațiilor de muncă, angajatorul deține o poziție cu responsabilități multiple și complexe, iar dincolo de viziunea de business și de obiectivele de profitabilitate succesul pe termen lung al unei companii este intrinsec legat de modul în care își tratează angajații și de respectarea riguroasă a cadrului legal.Neglijarea acestor aspecte poate genera nu doar costuri financiare semnificative, ci și un climat de muncă tensionat, o productivitate scăzută și prejudicii de imagine greu de reparat. În spiritul promovării echilibrului și al bunei-credințe, principii esențiale pentru orice relație contractuală, vom analiza cinci dintre cele mai frecvente greșeli pe care le comit angajatorii și care pot avea consecințe serioase asupra businessului și a salariaților. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare sau operaționale. Articolul arată că nerespectarea unor condiții de depunere a actelor poate duce la pierderea banilor de la stat, deci este esențial să înțeleagă cum să evite astfel de situații și să stabilească controale interne.
Un proiect de hotărâre de Guvern pus recent în dezbatere publică de Ministerul Muncii introduce, printre altele, lista actelor necesare pentru ca angajatorii să poată obține subvenția de 2.250 de lei/lună pentru angajarea victimelor violenței domestice sau ale traficului de persoane. În plus, documentul stabilește o serie de excepții care permit acordarea retroactivă a sprijinului financiar în cazul ucenicilor, stagiarilor, elevilor și studenților angajați pe durata vacanței. Citește articolul
A avea date complete și corecte ale angajaților reduce riscurile operaționale și legale, cum ar fi dificultățile de comunicare a deciziilor sau lipsa informațiilor necesare în cazul unor probleme de sănătate și securitate la muncă.
Deși informația despre adresa angajatului nu mai poate fi extrasă vizual de pe noua carte de identitate electronică, ce va deveni tot mai răspândită de acum înainte, angajatorii au un interes major să dețină această informație, iar o modalitate de a se asigura că o dețin este completarea unor declarații pe propria răspundere de către angajații cu astfel de cărți de identitate. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reguli pentru a identifica și evalua riscurile legate de publicitate, asigurându-se că firma ia măsuri pentru a evita încălcări ale legii care ar putea afecta reputația sau operațiunile.
O decizie a Colegiului Medicilor Stomatologi (CMS) de aprobare a unui Ghid de bune practici pentru publicitatea medicilor stomatologi a fost recent oficializată. Documentul stabilește reguli stricte pentru promovarea serviciilor din această specializare medicală, interzicând comparațiile superlative, ofertele comerciale agresive sau referințele la rate de succes nerealiste. În plus, sunt interzise și garanțiile medicale explicite, reiterând ideea că obligația medicului este una de diligență, nu de garantare a unui rezultat. Citește articolul
Ajută la identificarea riscurilor legale și operaționale legate de nerespectarea drepturilor angajaților, a politicilor de supraveghere și a gestionării conflictelor, pentru a proteja compania de posibile procese și daune de imagine.
În dinamica relațiilor de muncă există o linie fină, dar esențială, între dreptul legitim al angajatorului de a organiza și controla activitatea și abuzul de drept care lezează demnitatea și viața privată a salariatului. Două dintre cele mai sensibile puncte de contact, unde această linie este frecvent testată, sunt organizarea programului de lucru și utilizarea sistemelor de supraveghere video. Atunci când ambele instrumente sunt folosite ca pârghii într-o campanie de șicanare ne aflăm pe teritoriul hărțuirii morale, iar o decizie recentă a unei instanțe de apel din România tranșează un astfel de caz, arătând cum fapte administrative aparent distincte – o cameră de supraveghere intruzivă, o sancțiune nelegală, o schimbare de ture și o delegare punitivă – pot constitui, în ansamblul lor, un abuz sistematic ce obligă angajatorul la plata de daune morale pentru hărțuire. Citește articolul
Acest departament identifică și ajută la prevenirea problemelor sau a pierderilor pentru firmă. Articolul arată clar că există riscul de amenzi dacă firma nu se conformează noilor reguli de facturare, deci acest departament trebuie să ia măsuri pentru a evita aceste riscuri.
Cu toate că obligația de transmitere a facturilor, în sistemul e-Factura, pentru relația business to consumer (B2C) se aplică de la 1 ianuarie 2025, amenzile pentru nerespectarea acesteia se aplică abia de la 1 iulie 2025. Citește articolul