Articolul atrage atenția asupra riscurilor financiare mari (amenzi de până la 10% din cifra de afaceri) dacă firma nu respectă regulile de concurență privind prețurile și schimburile de informații.
Consiliul Concurenței admite concluzia specialiștilor consultați de avocatnet.ro: conformarea la OUG 67/2023 comportă o serie de riscuri concurențiale, ceea ce punea companiile într-o poziție dificilă, având în vedere că încălcările legislației concurenței sunt sancționate prin amenzi substanțiale, mai mari chiar decât cele impuse de ordonanța plafonării de prețuri. Pentru a limita problemele de acest fel, instituția a emis un document cu mai multe clarificări referitoare la modul în care funcționează acordurile de vânzare cumpărare pe lanțul de distribuție al produselor agricole și alimentare, astfel încât riscurile cu privire la restrângerea concurenței să fie minime. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu identificarea și reducerea riscurilor pentru bunurile companiei, iar asigurarea împotriva dezastrelor este un mod de a proteja proprietățile și de a minimiza pierderile financiare în caz de evenimente neprevăzute.
Contractele de asigurare a locuințelor vor putea fi încheiate pe perioade mai mari de 12 luni, începând din luna noiembrie, dată la care vor intra în vigoare o serie de modificări aduse legii privind asigurarea locuințelor împotriva dezastrelor. Această prevedere oferă celor interesați posibilitatea de a se pune la adăpost de eventuale majorări ale primelor de asigurare. Citește articolul
Acest departament identifică pericolele pentru companie și pune la punct sisteme pentru a le preveni. O eroare fiscală care duce la plata unor sume mari de bani neașteptate reprezintă un risc important, iar acest departament trebuie să învețe din astfel de cazuri pentru a evita situații similare.
Codul fiscal prevede că, pentru a aplica facilitățile fiscale din domeniul construcțiilor, se ia în calcul numai activitatea din România. Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), unei firme care-și derula activitatea în principal în străinătate i-au fost anulate facilitățile și i s-au impus sume suplimentare de plată. Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile financiare și legale pentru firmă. Faptul că pot exista în continuare controale fiscale și reclasificări de taxe reprezintă un risc important de care trebuie să se ocupe și să găsească soluții.
În contextul operaționalizării recente a amnistiei pentru tichetele cadou recalificate, în ultimii ani, de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), iată care sunt principalele aspecte la care trebuie să fie atente companiile vizate direct sau indirect de măsură. Citește articolul
Pentru a identifica și a reduce riscurile financiare și cele legate de funcționarea firmei, cauzate de cumpărarea unor mașini cu probleme sau de posibilele fraude.
Achiziționarea mașinilor folosite poate implica asumarea unor defecte ascunse. Registrul Auto Român (RAR) oferă posibilitatea unor verificări prealabile prin programul RAR eXpert în București și Cluj, inclusiv pentru identificarea problemelor structurale și verificarea kilometrajului real. Citește articolul
Ajută la identificarea și reducerea riscurilor (financiare, legale, de reputație) care pot apărea dacă nu se respectă legile și regulile privind detașarea angajaților, asigurând că firma are controale interne eficiente.
Lucrătorii detașați în domeniul construcțiilor într-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE) și care au contractele de muncă încheiate în România sunt trimiși de angajatorul român să lucreze în statul străin pentru o perioadă limitată de timp, la finalul căreia se întorc în România și fie continuă să lucreze aici, fie sunt trimiși din nou în alt stat să lucreze. Faptul că lucrătorul își desfășoară o perioadă de timp activitatea în afara granițelor țării, pe teritoriul unui alt stat UE, are o deosebită relevanță în privința drepturilor și obligațiilor acestuia. În acest context, Autoritatea Europeană a Muncii a realizat un ghid pentru lucrători. Citește articolul
Conflictele de muncă pot afecta negativ compania, aducând costuri neașteptate sau probleme de imagine. Acest departament este interesat să identifice din timp riscurile și să găsească soluții, iar articolul oferă metode de prevenire și rezolvare a conflictelor pentru a proteja afacerea.
Scopul concilierii este, potrivit Codului muncii, soluționarea conflictelor de muncă pe cale amiabilă, însă, în realitate, se poate chiar evita apariția în sine a conflictelor, dacă părțile cunosc și înțeleg, corect și complet, drepturile pe care le au, obligațiile pe care și le-au asumat și sunt ajutate să acționeze responsabil și cu bună-credință. Concilierea a fost reglementată în Codul muncii în vara lui 2020, dar exceptând perioada imediat următoare adoptării sale, nu s-a mai vorbit foarte mult despre ea. Trei ani mai târziu, atractivitatea mecanismului depinde în același factor esențial, acela al bunei-credințe a părților, însă și de aspectul „costuri”. Citește articolul
Noile reguli de preț și posibilele schimbări de taxe pentru beneficiile angajaților pot crea riscuri de amenzi sau probleme financiare pentru companie. De asemenea, declinul economic general aduce noi riscuri pentru afacere, care trebuie identificate și gestionate pentru a proteja compania.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Monitorizează și gestionează riscurile cu care se confruntă compania. Nerespectarea obligației SAF-T poate duce la riscuri fiscale și de conformitate, iar informațiile din SAF-T pot fi folosite pentru auditul intern.
Raportarea SAF-T va fi folosită de autoritățile fiscale pe termen lung, astfel că și companiile ar trebui să se gândească la măsuri adecvate pentru gestionarea acesteia. De exemplu, în privința sistemelor din care se extrag informațiile fiscal-contabile. Conform specialiștilor, soluția ideală ar trebui implementată în funcție de sistemele folosite acum și în funcție de specificul afacerii. Citește articolul
Schimbările în legile fiscale pot aduce riscuri financiare sau de conformitate pentru companie, iar acest departament trebuie să le identifice și să găsească soluții pentru a le gestiona.
Proiectul de ordonanță pentru modificarea Codului Fiscal, discutat extensiv în ultimele zile, vizează și eliminarea a multiple scutiri de impozite pentru diverse categorii de vehicule. Singurele scutiri menținute în Codul fiscal ar urma să fie cele pentru veterani, instituții publice și intervenții de urgență, iar consiliile locale vor primi dreptul de a decide asupra celorlalte. Este și cazul autovehiculelor electrice și hibride care nu vor mai fi scutite automat prin efectul legislației fiscale, ci vor putea primi scutire de impozite numai dacă aleșii locali decid acest lucru în mod punctual. Citește articolul