avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 608 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM
Directiva privind transparența salarială

Raportările periodice prin care marii angajatori vor trebui să arate că respectă principiile de remunerare nediscriminatorii

Acest departament este interesat pentru că nerespectarea noilor reguli privind egalitatea de salarizare și transparența poate aduce riscuri mari pentru companie, inclusiv amenzi sau un renume negativ. Ei trebuie să se asigure că există sisteme interne pentru a preveni astfel de situații.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Mai 2023 | 2150 | Timp de citire: 5 min.

Toți lucrătorii vor trebui, în următorii ani, să aibă dreptul de a obține de la angajator informații cu privire la propria lor remunerație și la nivelurile medii de remunerare, defalcate în funcție de sex, pentru categoria de lucrători care prestează aceeași muncă ca ei sau o muncă de aceeași valoare ca a lor. În completarea obligației angajatorilor de a răspunde acestor solicitări, inclusiv pe perioade de referință de până la patru ani în spate, angajatorii cu cel puțin 100 de lucrători vor trebui să întocmească anumite raportări periodice prin care să demonstreze, practic, că își respectă obligația de remunerare egală și nediscriminatorie. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

6 din 10 locuințe vândute în România în primul trimestru au fost cumpărate cu "bani gheață"

Departamentul se ocupă de identificarea și gestionarea riscurilor. Cazurile de licitații trucate și amenzile pentru practici incorecte cu clienții reprezintă riscuri majore (financiare, de reputație, legale) pe care trebuie să le evalueze și să le prevină prin controale interne.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
26 Mai 2023 | 1065 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE E oficial: Din iunie, accesul bolnavilor la tomografiile PET-CT, necesare în oncologie, va fi mai facil și rapid

Acest departament evaluează cum noile reglementări pot influența riscurile companiei, de exemplu riscurile legate de conformitate sau de sănătatea angajaților, și cum pot fi gestionate aceste riscuri.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
25 Mai 2023 | 3012 | Timp de citire: 2 min.

Pentru că, în momentul de față, accesul bolnavilor, prin programul național dedicat, la investigaţia PET-CT, un tip de tomografie utilizat, cu predilecție, în oncologie, este dificil și de durată, s-a stabilit, printr-o hotărâre oficializată azi, ca, de luna viitoare, să se simplifice procedurile, astfel încât accesul bolnavilor la acest tip de investigație să fie mai facil și rapid. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Contribuabilii nu sunt obligați să restituie statului TVA dedusă la achiziție pentru bunurile distruse voluntar. Ce efecte sunt pentru firmele din România

Acest departament ajută la identificarea și evitarea situațiilor care pot aduce pagube companiei, inclusiv problemele cu autoritățile fiscale. Articolul arată cum o documentație corectă poate reduce riscul de dispute și de penalități.

Deloitte România în Contabil și fiscal
25 Mai 2023 | 1667 | Timp de citire: 3 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis recent o decizie prin care stabilește faptul că un contribuabil care își distruge voluntar anumite bunuri, care nu sunt degradate calitativ, din motive care țin de derularea afacerii, nu este obligat să restituie statului taxa pe valoarea adăugată (TVA) dedusă la momentul achiziției. Cu toate acestea, contribuabilul trebuie să documenteze în mod corespunzător acțiunea de distrugere și să demonstreze că bunurile și-au pierdut orice utilitate în activitățile sale economice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sistemul CESOP: Ce companii sunt vizate de viitoarea raportare fiscală, aplicabilă din 2024, și cum ar trebui să se pregătească acestea

Acest departament are nevoie să știe despre noile cerințe pentru a stabili proceduri interne care să asigure că raportarea plăților se face corect și la timp, prevenind erorile sau problemele care ar putea duce la amenzi.

EY Romania în Contabil și fiscal
25 Mai 2023 | 1338 | Timp de citire: 4 min.

Procesatorii de plăți din România trebuie să se alinieze, începând cu 1 ianuarie 2024, obligației instituite la nivel european de a monitoriza și raporta trimestrial informații cu privire la plățile transfrontaliere către comercianți online. Este vorba despre o nouă raportare la nivelul UE, pentru care datele vor fi transmise, la nivel de tranzacție, în format electronic de tip XML. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Înregistrarea CCM-urilor: Inspectorii ITM nu au voie să respingă contractele din cauza conținutului

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale asociate cu înregistrarea contractelor colective de muncă, asigurând că procedurile interne sunt respectate pentru a preveni litigii sau sancțiuni.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Mai 2023 | 3477 | Timp de citire: 2 min.

Clauzele contractelor colective de muncă (CCM) ce sunt contrare legilor în vigoare sunt nule de drept, stabilește legea, dar asupra nulității nu se poate pronunța decât instanța. Ca atare, practica unor inspectori de a se pronunța pe conținutul contractelor aduse spre înregistrare și de a respinge ceea ce aceștia consideră ca fiind un conținut lacunar sau chiar contrar legii este abuzivă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Lista Comisiei pentru echilibrele României: economia se supraîncălzește, dezechilibrele macro împing țara către politici de austeritate

Articolul subliniază vulnerabilitățile economice și riscurile legate de finanțare și împrumuturi, aspecte cruciale pentru a identifica din timp și a reduce pericolele care pot afecta stabilitatea și activitatea companiei.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
25 Mai 2023 | 674 | Timp de citire: 2 min.

După ce Comisia Europeană a efectuat o analiză aprofundată a economiei românești în baza Prognozei de primăvară, și în temeiul articolului 5 din Regulamentul (UE) nr. 1176/2011, în raportul publicat miercuri, 24 mai, se arată că România se confruntă cu mari dezechilibre macroeconomice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Servicii intragrup: Tendințe cunoscute și tendințe recente din controalele derulate de ANAF la companii

Rolul lor este să identifice și să administreze riscurile la care este expusă compania. Controalele fiscale și posibilele repercusiuni financiare sau operaționale legate de serviciile intragrup reprezintă un risc major pe care trebuie să-l înțeleagă și să-l prevină.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Mai 2023 | 3244 | Timp de citire: 6 min.

Atunci când vine vorba de serviciile intragrup, specialiștii au conturat recent, pe baza controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), principalele tendințe la care ar trebui să fie atente societățile. Vorbim nu doar de chestiuni „clasice”, precum realitatea tranzacțiilor sau utilitatea lor, ci și de chestiuni apărute în perioada recentă, precum împrumuturile sau refacturările. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce IT-iști din instituțiile publice centrale și locale pot beneficia, din iunie, de scutirea de impozit pe venit și ce acte sunt necesare

Furnizează detalii despre condițiile și documentele necesare pentru aplicarea scutirii de impozit, ajutând la identificarea și gestionarea riscurilor financiare sau de conformitate în cazul unor erori de aplicare.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Mai 2023 | 1958 | Timp de citire: 5 min.

În lunile recente, autoritățile au extins facilitatea scutirii de impozit pe venit, pentru activitatea de creare de programe pentru calculator, pentru a acoperi atât bugetarii din instituțiile centrale, cât și bugetarii din instituțiile locale. În aceste condiții, iată ce angajatori publici pot accesa facilitatea, activitățile vizate și documentele necesare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele de turism pot accepta vouchere de vacanță de la bugetari chiar dacă au datorii fiscale restante

Este important pentru acest departament să înțeleagă modificările legislative care pot reduce riscurile financiare, cum ar fi eliminarea amenzilor, și să se asigure că firma aplică cele mai bune practici pentru a evita problemele în viitor.

avocatnet.ro în Taxe și impozite
24 Mai 2023 | 2073 | Timp de citire: 1 min.

O lege recent oficializată elimină interdicția ce nu permitea companiilor de turism cu datorii fiscale restante să accepte vouchere de vacanță de la bugetari. Măsura fusese introdusă în 2021, în contextul în care turismul intern avea nevoie de ajutor din cauza crizei coronavirusului, pentru că se dorea un mediu concurențial sănătos. Citește articolul