Identifică și previne riscurile ca firma să nu respecte anumite reguli sau să primească amenzi, asigurându-se că totul funcționează corect.
Companiile înființate în 2022, care n-au avut activitate în cursul exercițiului financiar, trebuie să depună o declarație specială, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), până pe 2 martie 2023. Practic, aceasta este depusă în locul situațiilor financiare pe 2022. Citește articolul
Acest departament analizează ce riscuri pot apărea pentru firmă (cum ar fi pierderea de date, amenzi sau daune de reputație) și propune soluții pentru a le preveni sau a le gestiona eficient.
Volumul de date personale pe care angajatorii ajung să le prelucreze pentru fiecare dintre angajații lor pare că este într-o continuă creștere, o arată o analiză sumară a celor mai recente modificări legislative aduse raporturilor de muncă, anul trecut. Printre acestea, inclusiv date ce privesc sănătatea unor apropiați ai angajaților, de exemplu. Ca atare, pierderea sau furtul unor dosare de personal poate însemna și o problemă mare de prelucrare a datelor personale. Un exemplu recent din practica autorității române de profil (ANSPDC): Citește articolul
Acest departament are rolul de a se asigura că toate procesele din firmă, inclusiv păstrarea documentelor, sunt făcute corect și conform legilor. Înțelegerea noilor reguli de arhivare ajută la prevenirea riscurilor de amenzi și la menținerea controlului intern.
După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul
Departamentul de management al riscului trebuie să înțeleagă importanța comunicării corecte cu autoritățile fiscale și să se asigure că se folosesc metodele validate legal, pentru a minimiza riscurile de amenzi sau alte complicații ce pot apărea din erori de comunicare.
După ce autoritățile fiscale au sesizat anumite probleme la comunicarea cu firmele exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV), Guvernul a introdus prin OUG noi modalități de transmitere a cererilor și documentelor, însă numai atunci când vine vorba de controale fiscale sau contestații fiscale. Astfel, firmele și PFA-urile pot comunica cu autoritățile, în acele situații, atât prin SPV, cât și prin poșta electronică, poșta clasică sau depunerea la registratură. Citește articolul
Acest departament este interesat să prevină orice problemă financiară sau legală. Nedeclararea la timp a bunurilor sau declarațiile greșite pot duce la amenzi, iar ei trebuie să se asigure că există proceduri clare pentru a evita astfel de riscuri.
Ca o regulă generală, firmele care dobândesc o clădire, un teren sau un mijloc de transport au obligația legală de a declara bunurile, la organele fiscale locale competente, în termen de cel mult 30 zile calendaristice de la data dobândirii acestora și datorează impozit pe bunurile respective începând cu data de 1 ianuarie a anului următor. Citește articolul
Departamentul este interesat de riscurile operaționale și financiare (amenzile) care pot apărea dacă nu sunt respectate noile obligații și termenele legale privind documentele angajaților și înregistrările în Revisal, în cazul unei companii în insolvență. Înțelegerea acestor aspecte ajută la prevenirea problemelor și la asigurarea unui control intern eficient.
Administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispoziție maximum 60 de zile calendaristice să elibereze adeverințele de vechime angajaților, în cazul insolvenței, falimentului sau lichidării angajatorului, după ce Codul muncii va fi modificat, din 14 ianuarie, printr-o lege recent apărută.
Oferă informații despre riscurile economice (inflația, scăderea puterii de cumpărare) care pot afecta stabilitatea financiară și operațiunile companiei.
Pandemia, criza prețurilor din energie și inflația tenare, ce 2 cifre – toate pe fondul deficitelor care i-au lăsat statului un spațiu îngust de intervenție: aceasta e conjunctura în care costul vieții a crescut rapid în ultimii 3 ani, schimbând comportamente de consum și remodelând bugetele gospodăriilor. Citește articolul
Acest departament utilizează informațiile despre contextul macroeconomic (venituri, cheltuieli, inflație, riscul de recesiune) pentru a identifica și evalua riscurile financiare și operaționale la nivel de companie, asigurând o mai bună stabilitate și o reziliență sporită în fața schimbărilor economice.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice riscurile de a primi amenzi sau de a nu respecta legea bacșișului și să creeze proceduri interne pentru a preveni astfel de situații și a minimiza expunerea financiară a companiei.
Amenda de la 2.000 la 4.000 de lei din Legea bacșișului este dată pentru nerespectarea întregii reglementări - asta poate să însemne că nu se plătește impozitul de 10%, că nu se evidențiază corect pe bon sau că nu există o notă de plată separată, care să arate într-un anume fel, ori poate să însemne că în barul sau restaurantul respectiv nu se aplică legea deloc și angajații încasează bacșișul ca-ntotdeauna. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare legate de controalele fiscale, cum ar fi plata unor taxe suplimentare sau penalități. Înțelegerea acestor proceduri ajută la evaluarea riscurilor și la stabilirea unor controale interne eficiente pentru a le minimiza.
Regulile pentru emiterea deciziilor provizorii de impunere și transformarea lor în titluri executorii au fost modificate recent prin ordonanță de urgență și sunt valabile inclusiv pentru inspecțiile fiscale aflate deja în derulare. Citește articolul