Acest departament este interesat de noile sisteme digitale (precum facturarea electronică) pentru că ajută la reducerea riscului de fraudă fiscală și îmbunătățesc modul în care compania își controlează operațiunile financiare, asigurând o mai bună conformitate și stabilitate financiară.
România rămâne pe ultimul loc în UE la colectarea TVA, înregistrând din nou cel mai mare deficit de încasare a acestei taxe din suma totală ce ar trebui colectată, estimat la 35,5%, conform raportului publicat recent de Comisia Europeană (CE), care utilizează date pentru anul 2020. CE se așteaptă ca pentru 2021 diferența să scadă până la 33% datorită măsurilor luate de administrația fiscală românească, începând cu 2020, de a introduce diverse mijloace de raportare digitală, precum implementarea SAF-T și conectarea caselor de marcat fiscale cu serverele ANAF. Citește articolul
Pentru a identifica și a preveni posibilele probleme sau amenzi legate de nerespectarea noilor reguli privind salariul minim și taxele asociate.
Cuantumul salariului minim brut pe ţară se va majora, începând de la 1 ianuarie 2023, de la 2.550 de lei, cât este în prezent, la 3.000 de lei, potrivit unei hotărâri oficializate vineri de Executiv. În același timp, s-a oficializat o ordonanță de urgență ce prevede că, în anul 2023, pentru lucrătorii plătiți cu salariul minim brut pe țară, angajatorii vor datora taxe salariale doar pentru 2.800 de lei. Practic, 200 din cei 3.000 de lei vor fi scutiți de taxe. Citește articolul
Toate modificările legislative pot introduce noi riscuri de neconformitate. Acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri (cum ar fi nerespectarea noului CIM, amenzile pentru fiscalitate sau date, etc.), implementând controale interne pentru a proteja compania.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 5 - 11 decembrie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Articolul semnalează riscuri (dificultăți în aprovizionare, secetă) și soluții (ajutoare de stat), plus obligații de transparență (beneficiari reali) care ajută la evaluarea și gestionarea riscurilor operaționale și de conformitate ale companiei.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt identificate, evaluate și gestionate riscurile profesionale care pot afecta sănătatea angajaților și de măsurile necesare pentru a le controla sau minimiza.
Lista sporurilor pe care le-ar putea primi personalul plătiți din fonduri publice este, de câteva zile, pe „prima pagină” a publicațiilor și, așa cum era de așteptat într-o piață a muncii în care peste o treime dintre contractele individuale de muncă încheiate în sectorul privat salariul este cel minim garantat în plată sau în jurul acestuia, reacțiile negative nu au întârziat. Citește articolul
Ajută la identificarea și evitarea situațiilor riscante (financiar sau legal) care pot apărea dacă beneficiile angajaților nu sunt gestionate corect, asigurând buna funcționare internă a firmei.
La final de an, mulți angajatori se gândesc să acorde diverse cadouri, fie în bani, fie în natură, angajaților lor și/sau copiilor acestora. Fie că vorbim de tichete cadou, de prime de Crăciun, al treisprezecelea salariu sau bani de vacanță, iată câteva chestiuni esențiale despre regimul acordării lor: Citește articolul
Cunoașterea zonelor pe care le controlează Inspecția Muncii ajută departamentul să identifice riscurile (legale, operaționale, de reputație) la care este expusă firma și să pregătească măsuri interne pentru a preveni problemele.
Inspecția Muncii a pregătit deja calendarul campaniilor și acțiunilor de control pentru 2023, unde sunt reluate multe dintre campaniile și acțiunile care s-au desfășurat și anul acesta. Vizate, ca de obicei, sunt sectorul de construcții, transportatorii, cabinetele medicale, prestatorii de servicii larg răspândite, precum activitățile de curierat, dar și sectorul HoReCa. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că toate plecările angajaților sunt gestionate corect, reducând astfel riscul de amenzi, procese sau conflicte legale care ar putea afecta reputația și stabilitatea financiară a companiei.
Notificarea prin care angajatul îi face cunoscută angajatorului intenția de a termina raportul de muncă trebuie să fie obligatoriu înregistrată de acesta din urmă, demisia nepresupunând niciodată acordul angajatorului. Dacă acesta renunță la preavizul pe care angajatul trebuia să-l respecte și consfințește astfel „acordul” său privind demisia, nu vorbim de transformarea demisiei în încetare prin acord însă. De asemenea, foarte important e că o consecință a încetării prin acord a raportului de muncă e aceea că părțile nu mai pot ridica ulterior diverse pretenții cu privire la raportul de muncă încheiat. Citește articolul
Ajută la evaluarea riscurilor economice și sociale la nivel național, inclusiv impactul inflației și soluțiile guvernamentale, care pot afecta stabilitatea mediului de afaceri.
Începând din 1 ianuarie 2023, punctul de pensie se va majora cu peste 10%, conform unei ordonanțe oficializate azi, iar pensia minimă garantată va ajunge la 1.125 de lei. Citește articolul
Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a identifica și gestiona riscurile legate de reputația online a companiei și a persoanelor din conducere, în cazul apariției unor articole negative sau neadevărate care pot afecta afacerea.
Un motor de căutare trebuie să elimine informațiile pe care le afișează în urma căutărilor, dacă solicitantul care dorește ștergerea datelor prezintă elemente de probă adecvate și suficiente din care reiese că informațiile sunt inexacte, se arată într-o hotărâre recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Admiterea acestei cereri de către motorul de căutare trebuie să se facă și dacă solicitantul prezintă o hotărâre judecătorească care constată incorectitudinea elementelor afișate. Citește articolul