Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament este interesat de orice aspect care poate afecta integritatea sau legalitatea operațiunilor companiei. Trecerea la documente electronice ridică întrebări despre autenticitate, securitate și potențiale riscuri operaționale sau legale, iar ei trebuie să se asigure că noile proceduri sunt sigure și respectă standardele de control intern.
Certificatele de înregistrare emise firmelor și PFA-urilor sau întreprinderilor individuale/familale, în relația cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), urmează să fie editate, la cerere, și în format electronic, prevede noua Lege a ONRC. Această posibilitate nu există acum. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care se expune compania, iar încălcarea legilor de protecție a animalelor poate duce la amenzi mari, deteriorarea imaginii publice și probleme operaționale.
Sancțiunile aplicate celor ce maltratează animalele au fost înăsprite în acest an, după ce, în primăvară, legislația privind protecția animalelor a fost modificată oficial. Astfel, acum se pot aplica amenzi de până la 12.000 de lei pentru folosirea de animale pentru expoziții ori spectacole, dacă asta le provoacă suferințe fizice și psihice, abandonarea ori alungarea unui animal a cărui existență depinde de îngrijirea omului sau neasigurarea acestora a unor condiții decente de trai. Pe de altă parte, infracțiunile ce implică animale, inclusiv uciderea lor fără drept sau organizarea de lupte care le implică, pot fi pedepsite cu închisoare de până la șapte ani. Citește articolul
Acest departament verifică dacă firma respectă toate legile și evită problemele. Noile reguli fiscale pot crea riscuri dacă nu sunt aplicate corect, deci trebuie cunoscute.
Deducerile personale vor viza, din 2023, inclusiv angajați nerezidenți care sunt prezenți o perioadă mai lungă de timp în România, conform unei recente ordonanțe a Guvernului. Citește articolul
Acest departament analizează ce pericole pot apărea pentru companie și cum să le prevină. Articolul descrie exact ce se întâmplă când datele personale nu sunt protejate, ajutându-i să identifice punctele slabe și să stabilească controale care să evite astfel de situații.
Publicarea în Monitorul Oficial a câtorva sute de date personale, în absența consimțământului acordat de persoanele fizice vizate, divulgarea pe un cont de socializare al unei autorități publice a datelor persoanelor izolare la domiciliu în contextul COVID-19 sau posibilitatea descărcării de către oricine a petițiilor depuse online, prin accesarea unui link public, sunt doar câteva dintre situațiile pe care Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) le-a investigat în 2021 în legătură cu încălcări ale GDPR de către instituțiile publice. Totuși, niciuna dintre autoritățile publice investigate nu au fost amendate, deși încălcările descoperite ar fi atras, dacă ar fi fost companii private, amenzi de câteva mii de euro. Citește articolul
Departamentul evaluează riscurile financiare și legale pentru firmă legate de aceste noi obligații, pentru a se asigura că totul este gestionat corect și că nu apar pierderi sau probleme din cauza nerespectării legii.
Suprataxarea contractelor de muncă cu o durată mai mică de opt ore pe zi nu implică pentru salariat niciun fel de tăiere salarială și nicio modificare a contractului din august, deoarece plata contribuțiilor majorate va cădea în grija angajatorului. Citește articolul
Acest departament caută mereu soluții pentru a reduce riscurile la care este expusă firma (cum ar fi amenzile sau controalele) și pentru a simplifica procesele interne, iar informațiile despre evitarea birocrației sunt foarte utile.
Fiscaliștii recomandă, pentru microîntreprinderile care n-au salariați, încheierea unui contract de mandat pentru administrator. Asta în condițiile în care, din 2023, plătitorii de impozit micro sunt obligați să aibă cel puțin o persoană remunerată în cadrul firmei. Avantajul contractului de mandat, față de contractul individual de muncă, este că scapă compania de obligațiile specifice relațiilor de muncă și de eventualele controale ale inspectorilor muncii. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă regulile interacțiunilor cu poliția pentru a evalua și gestiona potențialele probleme, protejând bunurile companiei și angajații în situații neprevăzute.
Potrivit Asociației Pentru Apărarea Drepturilor Omului în România, au fost semnalate o serie de controale aleatorii ale Poliției Române, în București, la metrou. Pentru ca aceste controale să fie legale, organele de poliție trebuie să respecte anumite proceduri prevăzute de Legea Poliției Române. În plus, există posibilitatea și ca bagajele cetățenilor să facă obiectul unor controale, însă în anumite limite. Citește articolul
Evaluează riscurile potențiale legate de disponibilitatea personalului, continuitatea operațională sau conformitatea cu noi legi care ar putea afecta compania.
Cetățenii români, indiferent că vorbim aici despre bărbați sau femei, cu vârsta de până la 35 de ani vor putea participa la un program de cel mult patru luni, ce le va asigura pregătirea militară de bază, după cum apare într-un proiect recent prin care este vizată modificarea legislației privind pregătirea populaţiei pentru apărare. Pe durata desfășurării lui, programul le va aduce voluntarilor diverse beneficii, precum cazare gratuită, drepturi de echipare și hrană, o indemnizație lunară și altele, iar la final, aceștia vor primi o sumă de peste 15.000 de lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile asociate cu nerespectarea noilor termene pentru vărsarea capitalului social și să implementeze controale pentru a asigura conformitatea și a evita eventualele sancțiuni.
Societățile cu răspundere limitată (SRL) vor scăpa de obligația actuală de a vărsa integral, la data constituirii, capitalul social subscris. Începând cu finalul lunii noiembrie 2022, vărsarea se va putea face etapizat, după înmatriculare. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să prevină situațiile care pot aduce probleme mari firmei, cum ar fi procesele costisitoare cu angajații sau amenzile. Articolul arată unde sunt punctele slabe în gestionarea personalului care pot duce la riscuri financiare și legale.
Faptul că munca suplimentară se prestează numai cu acordul salariatului și la solicitarea angajatorului este prevăzut clar în Codul muncii, însă, deși nu întotdeauna solicitarea și acordul necesare îmbracă forma scrisă, angajatorul nu poate invoca în apărarea sa lipsa solicitării din partea sa. Evidența timpului de muncă, prevăzută expres în Codul muncii, are și în aceste situații relevanță, iar munca suplimentară poate fi probată în instanță și prin alte mijloace, inclusiv cu martori. Citește articolul