avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 604 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Sunt obligat sau nu să emit factură, în cazul în care am acceptat vouchere de vacanță?

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor de neconformitate legate de facturare și utilizarea sistemului RO e-Factura, contribuind la un control intern eficient și la prevenirea eventualelor sancțiuni.

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
6 August 2022 | 6759 | Timp de citire: 6 min.

Chiar dacă, începând din aprilie 2022, unităţile afiliate sunt obligate să transmită în sistemul RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor de vacanță, nu există și o obligație legală care să forțeze operatorii economici să și emită facturi clienților, atunci când acceptă plata serviciilor cu vouchere de vacanță. Practic, din analiza prevederilor legale incidente, reiese că obligatorie este doar transmiterea eventualelor facturi emise în sistemul național de facturare electronică, nu și emiterea facturilor în cazul acceptării de vouchere de vacanță. 

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nici telemunca, nici munca la domiciliu nu se rezumă doar la ideea muncii de acasă. Simpla specificație din contract că locul muncii e acasă e insuficientă

Ajută la identificarea și evitarea riscurilor legate de neconformitatea contractelor de muncă, în special în cazul muncii la distanță, protejând compania de eventuale amenzi sau litigii.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
5 August 2022 | 3983 | Timp de citire: 3 min.

Nici telemunca, nici munca la domiciliu nu pot fi rezumate doar la ideea de „angajatul lucrează de acasă” - ambele, dar în special cea dintâi, înseamnă ceva mai mult de atât. Astfel că, în niciun caz, simpla specificație din contractul cu salariatul că locul muncii e la domiciliu nu este suficientă și nu întrunește cerințele Codului muncii ori ale Legii telemuncii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Gravidele sau persoanele cu anumite boli, indiferent ce loc ocupă în mașină, sunt scutite de purtarea centurii de siguranță. Ce boli permit această scutire

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de circulația rutieră a angajaților, inclusiv riscurile de amenzi sau accidente care pot apărea din nerespectarea regulilor de siguranță.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 August 2022 | 5 | 12652 | Timp de citire: 2 min.

După cum stabilește, în mod clar, Codul rutier, toate persoanele aflate într-o mașină cu care se merge pe drumurile publice trebuie să poarte centurile de siguranță din dotarea acesteia. De asemenea, șoferii trebuie să le atragă atenția pasagerilor cu privire la obligația de a purta centura de siguranță. Totuși, există și câteva categorii de șoferi ori pasageri exceptați de la regula purtării centurii de siguranță, printre care și gravidele sau cei ce suferă de anumite afecțiuni medicale, inclusiv anumite persoane obeze. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele cu credite contractate ar putea avea dificultăți dacă vor să distribuie dividende până la finalul anului

Oferă informații relevante pentru a evalua riscurile financiare legate de decizia de a plăti dividende sau de a amâna ratele la credite, ajutând la menținerea stabilității financiare a companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 August 2022 | 4657 | Timp de citire: 3 min.

Specialiștii recomandă societăților să distribuie și să achite dividendele disponibile, dacă pot, până la finalul anului 2022, pentru a evita taxele majorate care se vor aplica din 2023 acestui tip de venit, conform OG 16/2022. Însă companiile care au credite la bănci ar putea avea dificultăți dacă vor să scoată bani din firmă în următoarele luni. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cetăţenii încorporabili şi rezerviştii care îşi schimbă domiciliul vor scăpa de obligația de a se prezenta la centrul militar de la noua adresă

Modificările legate de mobilizare și posibilele chemări în armată, precum și aplicarea amenzilor pentru neconformitate, pot introduce un risc operațional legat de disponibilitatea personalului cheie. Acest departament ar fi interesat să evalueze și să gestioneze impactul unor astfel de evenimente asupra companiei.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 August 2022 | 10149 | Timp de citire: 2 min.

După cum stabilește acum legislația privind pregătirea populaţiei pentru apărare, cetăţenii încorporabili şi rezerviştii care îşi schimbă domiciliul au obligaţia să se prezinte, pentru a fi luați în evidență, la centrele militare din localitatea ori regiunea în care s-au mutat. Printr-un proiect de lege aflat în dezbatere de câteva zile se va elimina această obligație, evidența recruților și a rezerviștilor urmând a se face exclusiv pe baza informațiilor preluate din bazele de date privind evidența populației. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANAF în domeniul RCA: O practică abuzivă a inspectorilor, din domeniul TVA, a fost anulată recent de CJUE

Ajută la prevenirea riscurilor financiare și legale legate de TVA-ul plătit pentru serviciile internaționale, asigurând că firma nu va avea probleme sau amenzi de la autoritățile fiscale.

PwC România în Taxe și impozite
5 August 2022 | 3235 | Timp de citire: 4 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a invalidat interpretarea dată de autoritățile fiscale române într-o serie de decizii de impunere emise în privința contribuabililor de pe piața asigurărilor, stabilind că art. 56 alin. 1 lit. c din Directiva 112/2006 trebuie interpretat în sensul că serviciile de soluționare a daunelor prestate de societăți corespondente în numele și pe seama unei societăți de asigurări nu fac parte din serviciile prestate de consultanți, ingineri, birouri de consultanță, avocați, contabili și alte servicii similare și nici din prelucrările de date sau din furnizarea de informații, iar TVA nu este datorată în România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zece aspecte de luat în calcul în cazul unui litigiu de muncă ca urmare a sancționării salariatului

Ajută la identificarea și minimizarea riscurilor legale, operaționale și financiare care pot apărea din greșeli în procesul de disciplinare a angajaților, prevenind astfel dispute și costuri suplimentare.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
5 August 2022 | 4137 | Timp de citire: 5 min.

Conflictul individual de muncă are la bază interesele cu caracter economic, profesional sau social ori drepturile rezultate din desfășurarea raporturilor de muncă, iar accesul neîngrădit la justiție este garantat de lege. Pe lângă aspectele care țin de termenul în care pot fi formulate cererile privind soluționarea unui conflict de muncă și instanța competentă, în cazul unor litigii care au la bază sancționarea salariatului, atât acesta, cât și angajatorul ar trebui să țină cont de cel puțin zece aspecte. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opoziția la prelucrarea datelor în scop de marketing - ce trebuie să știe companiile

Acest departament evaluează riscurile la care este expusă compania. Amenzile primite pentru nerespectarea GDPR reprezintă un risc financiar și de reputație important, pe care ei trebuie să-l înțeleagă și să găsească soluții pentru a-l minimiza.

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Director Editorial, avocatnet.ro
5 August 2022 | 2106 | Timp de citire: 3 min.

Cea mai recentă amendă pe care ANSPDCP ne-o prezintă în mod public vizează un mare comerciant care a trimis mesaje cu conținut comercial, prin sms, unei persoane chiar și după ce, în urma solicitărilor acesteia de a nu-i mai fie prelucrate datele în scop de marketing, a informat-o că a încetat aceste prelucrări. Practic, compania i-a recunoscut dreptul la opoziție petentei, i-a confirmat că îl va respecta pe viitor și că datele personale nu vor mai fi prelucrate în scop de marketing, dar a ales, în practică, să nu-i respecte dreptul. Cu această ocazie, ne reamintim de condițiile dreptului la opoziție. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Analiză: Care sunt aeroporturile din Europa cu cele mai multe zboruri anulate

Anulările de zboruri și volatilitatea prețului petrolului reprezintă riscuri operaționale și de piață pe care compania trebuie să le evalueze și să le gestioneze pentru a-și proteja activitatea.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
5 August 2022 | 933 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii timp de cinci ani NU se aplică și dosarelor personale ale angajaților

E important să știe aceste informații pentru a se asigura că firma nu-și asumă riscuri legale sau financiare prin păstrarea sau ștergerea greșită a documentelor importante.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 August 2022 | 3 | 16635 | Timp de citire: 2 min.

Parlamentarii au stabilit recent că, din 2023, obligația de arhivare a statelor de salarii va fi, în anumite condiții, de doar cinci ani, nu de 50 de ani. Însă modificarea s-a făcut fără a ține cont că termenul de arhivare pentru dosarele personale ale angajaților este legat de termenul arhivării statelor de salarii. În aceste condiții, autoritățile atenționează că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani. Citește articolul