avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 852 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Comparație: Munca ne/subdeclarată și prestarea muncii peste program - cum se aplică sancțiunile și ce încadrări se fac

Pentru a identifica riscurile legale și financiare mari, legate de modul în care este organizată munca, și pentru a pune în practică măsuri care să prevină aceste probleme.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Octombrie 2021 | 3338 | Timp de citire: 4 min.

Recenta modificare a Codului muncii, respectiv definirea și incriminarea muncii subdeclarate și modificarea perioadei în care angajatorul trebuie să compenseze munca suplimentară prin ore libere plătite de la 60 de zile la 90 de zile, poate da naștere unor confuzii atunci când ne raportăm la anumite situații. În ce măsură prestarea muncii peste program e sancționată drept muncă subdeclarată, de pildă, este una dintre întrebările pe care le vedem deja ridicate în practică. De aceea, o comparație a regimurilor muncii nedeclarate, subdeclarate și muncii suplimentare este utilă: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 11 - 17 octombrie 2021

Ajută la evitarea amenzilor sau a altor probleme legale și financiare care pot apărea dacă nu se respectă termenele și legile menționate.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
11 Octombrie 2021 | 1428 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și profesioniștii. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Coronavirus

Vaccinații și vindecații pot circula inclusiv în timpul carantinei zonale în baza certificatului verde

Acest departament trebuie să știe că restricțiile de circulație pot încurca angajații să ajungă la muncă și pot crea întârzieri, ceea ce poate afecta funcționarea firmei. Ei evaluează și riscul ca angajații să ia amenzi, ceea ce ar putea crea probleme pentru activitatea firmei.

Anca Cernat în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2021 | 3391 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile creșterii, din ultima vreme, a incidenței cazurilor de coronavirus la mia de locuitori pe fondul pandemiei, restricțiile de circulație impuse în starea de alertă s-au înăsprit treptat, iar anumite localități au intrat deja în carantină. Astfel, persoanele vaccinate împotriva COVID-19 cu schema completă de vaccinare, dar și cele care au trecut prin boală, s-au vindecat și se află în perioada dintre a 15-a și a 180-a zi de la momentul confirmării infectării pot circula, în localitățile pentru care s-a instituit carantina zonală, doar în baza certificatului verde, fără a fi necesare ale documente în acest sens, potrivit unui HG oficializat la începutul lunii trecute. În schimb, persoanele nevaccinate trebuie să aibă asupra lor, în momentul în care circulă într-o localitate carantinată, fie o declarație pe proprie răspundere, care să ateste motivul pentru care se află în respectiva localitate, fie adeverința de la angajator sau legitimația de serviciu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Salariul minim diferențiat în funcție de studii și vechime în sistemul privat dispare, dar problemele și discuțiile rămân

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de nerespectarea legilor salariale, de demotivarea angajaților sau de dificultățile în a găsi personal calificat din cauza politicilor salariale și a tendințelor pieței muncii.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Octombrie 2021 | 19843 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care, din ianuarie 2022, nu mai avem un salariu minim diferențiat pentru studii superioare, nivelul acestuia fiind ajuns din urmă de valoarea salariului minim general aplicabil, nu putem să nu ne gândim la ce impact are asta în practică și la faptul că o diferențiere în funcție de studii ar merita, totuși, să existe. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Documentele de care ai nevoie dacă te deplasezi în timpul carantinei de noapte

Acest departament analizează riscurile operaționale (ex: angajați nu pot ajunge la muncă, livrările sunt întârziate) și riscurile de neconformitate (ex: angajații nu respectă regulile) generate de aceste restricții.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2021 | 2 | 5513 | Timp de citire: 2 min.

Carantina de noapte a fost instituită în multe localități din România ca urmare a numărului ridicat de îmbolnăviri cu virusul SARS-CoV-2. Astfel, în intervalul 20:00 - 05:00, cei care vor ieși din case trebuie să aibă asupra lor anumite documente pentru a nu risca să fie amendați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale angajatori: De la munca „la gri” și până la munca „la negru”, ce amenzi pot aplica la acest moment inspectorii

Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor semnificative (amenzi mari, suspendarea activității, dosare penale) care pot apărea din cauza nerespectării legilor privind angajarea și salarizarea, pentru a stabili măsuri de prevenție.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 3733 | Timp de citire: 5 min.

Acum că în Codul muncii a intrat și conceptul de muncă la gri, cu sancțiunea aferentă, am putea considera că legea acoperă cam toate situațiile de muncă prestată, în sens larg, „pe lângă contract”. Per total, amenzile nu pot depăși 200.000 de lei per angajator, dar aici vorbim doar de riscurile ce țin de legislația muncii. În discuție mai intră și taxele salariale pe care le impune din urmă Fiscul, precum și dobânzile aferente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zilele de odihnă în plus în funcție de vechime: În ce documente de muncă trebuie să fie prezente

Ajută la identificarea și prevenirea situațiilor în care firma ar putea fi acuzată de discriminare sau ar putea avea probleme legale din cauza modului în care gestionează zilele de concediu.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 23357 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii prevede că numărul minim de zile de concediu de odihnă anual este de 20 de zile lucrătoare, însă marea majoritate a angajatorilor din sectorul privat acordă 21 de zile. Într-o încercare de a face competiție sectorului public există unele companii în care numărul de zile de odihnă este mai mare decât 20 sau 21, în funcție de vechimea salariatului în firmă sau în muncă. Pentru a nu crea disensiuni sau discriminări între salariați, aceste zile suplimentare de concediu de odihnă trebuie acordate în funcție de o serie de criterii obiective pe care toți salariații să le cunoască. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecția fiscală: Lipsa motivării ANAF în rapoartele de control poate duce la anularea lor

Acest departament identifică și reduce posibilele probleme pentru companie. Schimbările nejustificate în modul în care Fiscul tratează o situație fiscală pot crea riscuri financiare mari. Articolul îi ajută să înțeleagă aceste riscuri și cum pot fi gestionate prin contestarea deciziilor nefondate, asigurând o mai bună stabilitate a companiei.

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 5589 | Timp de citire: 3 min.

Motivarea unui raport de inspecție fiscală este esențială, în conformitate cu prevederile legislației fiscale, iar, în lipsa acesteia, respectivul act administrativ fiscal poate fi anulat, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă contribuabilul trebuie să precizeze clar acest lucru în cadrul contestației fiscale, pentru a aduce situația la cunoștința Fiscului, care nu poate acționa decât în limitele sesizării care i-a fost înaintată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concedierea pentru necorespundere profesională: Parcurgerea planului de îmbunătățire a performanței, esențial pentru validarea deciziei în instanță

Acest departament este interesat să identifice și să reducă riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile legale și financiare legate de procesele cu angajații. Implementarea unui plan de îmbunătățire profesională bine documentat este un control cheie pentru a minimiza riscul de a pierde în instanță și a evita costurile asociate.

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 7986 | Timp de citire: 3 min.

O decizie de concediere a unui salariat pentru necorespundere profesională poate fi luată ca urmare a unei evaluări nesatisfăcătoare a activității acestuia, în cazul în care salariatul contestă concedierea în instanța, practica arată că judecătorii tind să anuleze o astfel de decizie, dacă angajatorul nu arată că a făcut tot ce i-a stat în putere pentru a sprijini salariatul să devină potrivit pentru postul respectiv. O modalitate prin care angajatorul poate demonstra acest lucru este ca, după evaluarea nesatisfăcătoare, să fie implementat un plan de îmbunătățire a performanței salariatului, potrivit specialiștilor NNDKP. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Coronavirus

Starea de alertă a fost prelungită până pe 8 noiembrie, iar restricțiile rămân aceleași

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea regulilor impuse de starea de alertă și la adaptarea procedurilor interne ale companiei.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 Octombrie 2021 | 1 | 3648 | Timp de citire: 1 min.

Starea de alertă a fost prelungită cu încă 30 de zile, până pe 8 noiembrie 2021, conform unui act normativ oficializat aseară. Conform autorităților, restricțiile actuale rămân aceleași, cel puțin momentan. Citește articolul