Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Urmărește riscurile financiare și operaționale. Creșterea costurilor RCA și posibilele schimbări în prețurile la energie reprezintă riscuri importante care trebuie evaluate și gestionate pentru stabilitatea companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Articolul ajută la identificarea riscurilor legate de sănătatea angajaților și de posibilele plângeri de discriminare, oferind soluții pentru a menține activitatea companiei în siguranță și în legalitate.
Pe măsură ce incidența cazurilor de COVID-19 crește, în special în marile orașe se pune tot mai mult problema dacă statul va ajunge să restricționeze accesul la muncă celor care nu se vaccinează (prin lege, evident). De asemenea, discuția subsidiară și care nu se poartă de ieri, de azi, e referitoare la firmele care aproape că impun angajaților să se vaccineze. În contextul în care clienții anumitor business-uri au deja accesul restricționat în unele locații, de ce nu și angajații? O scurtă sinteză a situației actuale, din perspectivă legală, privitoare la vaccinarea salariaților, în cele ce urmează: Citește articolul
Acest departament identifică și gestionează riscurile companiei. Ei trebuie să înțeleagă riscurile fiscale legate de abandonarea investițiilor și cum pot fi minimizate acestea, pentru a proteja compania de posibile amenzi sau pierderi financiare.
Una dintre tendințele desprinse din controalele recente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este legată de abandonul de investiții și dreptul de a deduce TVA-ul, au atras atenția specialiștii NNDKP. În aceste situații, firmele pot avea surprize vizavi de felul în care autoritățile interpretează legislația fiscală. Citește articolul
Acest departament este interesat de modalitățile prin care pot fi identificate și gestionate riscurile de nerespectare a legii sau a normelor interne și de crearea unor sisteme de control care să permită raportarea și remedierea acestor probleme.
Prevederile care urmează să vină, în curând, prin proiectul de lege ce transpune în legislația autohtonă obligațiile din directiva europeană privind avertizorii de integritate, așa-numiții “whistleblowers”, se vor suprapune cu o serie de datorii pe care angajatorii le au deja, fiind utilă realizarea unui audit în cazul procedurilor interne, pentru a descoperi cum se poate face o uniformizare a tuturor obligațiilor. Citește articolul
Acest departament se asigură că există controale interne pentru gestionarea corectă a tichetelor și voucherelor, respectarea legilor și evitarea fraudelor sau erorilor financiare, mai ales când valorile se modifică.
Potrivit legislației în vigoare, salariații pot primi o serie de beneficii extrasalariale, printre care și bilete de valoare, adică tichete de masă, de creșă, culturale, tichete cadou sau vouchere de vacanță. În luna octombrie, valoarea unor dintre ele, respectiv a tichetelor de masă, de creșă și a tichetelor culturale pentru evenimentele speciale, s-a majorat. Citește articolul
Identifică și evaluează riscurile financiare, legale și de reputație care pot apărea dacă firma nu își îndeplinește obligațiile fiscale și contribuțiile sociale, dezvoltând măsuri pentru a le preveni.
Companiile au obligația, potrivit legislației fiscale, de a reține la sursă și de a vira la stat, printre altele, contribuția de asigurări sociale (CAS), în cotă de 25%, precum și contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), în cuantum de 10%. În cazul în care nu-și îndeplinesc această obligație, salariatul are la îndemână, potrivit specialiștilor, opțiunea de a face o sesizare la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care este îndreptățită să verifice modul în care angajatorul și-a îndeplinit obligația de raportare și de virare la stat pentru respectivele contribuții și, după caz, să demareze executarea silită. Citește articolul
Pentru că întârzierile la plata salariilor pot aduce amenzi mari și pot afecta reputația firmei, fiind un risc pe care acest departament trebuie să-l prevină și să-l gestioneze.
În contextul în care, din 20 octombrie, Codul muncii va prevede o amendă pentru întârzierea plății salariilor cu mai mult de o lună, este bine ca angajatorii să păstreze orice dovadă a acestor achitări pe care să le poată prezenta în cazul unor controale ale inspectorilor de muncă. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile legate de noul sistem de facturare electronică și să adapteze controalele interne pentru a asigura corectitudinea, siguranța și conformitatea întregului proces de facturare.
Sistemul de facturare electronică pregătit de autorități este opțional pentru contribuabili, adică atât în relația firmelor cu statul, cât și în relația dintre firme. Așa reiese din ordonanța de urgență care reglementează sistemul e-Factura în România, informația fiind confirmată de specialiști. Citește articolul
Acest departament analizează și gestionează toate pericolele la care este expusă compania. Articolul descrie riscurile cibernetice asupra datelor fiscale, care pot duce la pierderi financiare și afectarea reputației, fiind esențial pentru identificarea și implementarea controalelor interne.
La fiecare 39 de secunde, undeva, pe net, se petrece un atac informatic. În fiecare zi, mai bine de 30.000 de site-uri sunt sparte, în condițiile în care lockdownul a crescut cu peste 600% rata de cybercrime. Iar atacul poate veni de acolo de unde te aștepți mai puțin. De exemplu, cinci din cele șapte milioane de bulgari aflați în baza de date a Fiscului din țara vecină s-au trezit în 2019 cu datele furate după un atac al hackerilor. Serviciul de Taxe și Impozite Tulcea a fost blocat vreme de două zile din cauza unui atac informatic, iar, în timpul perioadei de declarare a impozitelor din 2018, Fiscul american (IRS) a primit 234 de rapoarte despre posibile furturi de date, în creștere cu 29% față de numărul celor primite în același interval cu un an înainte. Deși considerat poate de mulți ca anost, domeniul fiscal este o sursă de date interesante, vulnerabil la atacurile informatice. Citește articolul
Evaluează posibilele probleme economice, cum ar fi creșterea prețurilor la produsele esențiale, care pot influența stabilitatea financiară a companiei și ajută la pregătirea unor soluții.
România a încasat peste 1,3 miliarde de euro din exportul de cereale în prima jumătate a acestui an, în creştere cu aproape 3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit balanţei comerciale cu produse agroalimentare, consultată de AGERPRES. Citește articolul