Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ei trebuie să știe cum se modifică riscurile legate de taxe și de eventualele amenzi fiscale, pentru a se asigura că sistemele interne ale companiei sunt pregătite să gestioneze noile proceduri și să evite problemele care ar putea afecta stabilitatea financiară.
În contextul în care, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale se va muta de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), acest demers va facilita o abordare unitară a legislației fiscale, dar și un timp mai scurt de soluționare a contestațiilor, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF. Citește articolul
Datoriile neîncasate reprezintă un risc financiar. Acest departament este interesat de cum noile reguli privind ajustarea TVA pot influența riscul financiar al firmei și necesitatea de a stabili proceduri interne clare pentru gestionarea acestor situații.
De la 1 ianuarie 2021, comercianții și prestatorii de servicii pot reduce baza de impozitare a TVA-ului atunci când au facturi neîncasate, de la persoanele fizice, de cel puțin 12 luni. Însă, având în vedere acel termen minim de 12 luni, specialiștii atrag atenția că facilitatea devine efectiv disponibilă abia la începutul anului 2022. Citește articolul
Acest departament este interesat să identifice și să evalueze riscurile operaționale și financiare provenite din relațiile cu subcontractanții, în special cele legate de potențiala responsabilitate pentru plata salariilor.
Deși anunțată inițial și aflată în dezbatere, modificarea Codului muncii în privința restanțelor salariale datorate de contractantul principal din raportul de prestări servicii nu a fost adoptată prin OUG nr. 117/2021. În faza de proiect a ordonanței regăseam definirea lanțului de subcontractare și aspectele referitoare la răspunderea pentru neplata salariilor. Chiar și în lipsa acestora, avem însă răspunsul la întrebare în prevederile mai generale, ale Codului civil. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe despre creșterea amenzilor și noile definiții ale muncii nedeclarate pentru a evalua riscurile la care se expune compania și a propune măsuri pentru a le evita.
Printre modificările aduce recent Codului muncii se numără și sancționarea firmelor care folosesc contractele de muncă cu timp parțial ca formă de a scăpa de plata unor taxe mai mari pentru salariile angajaților. Citește articolul
Fluctuațiile ratelor dobânzilor reprezintă un risc financiar important pentru orice companie. Acest departament monitorizează astfel de informații pentru a evalua și gestiona riscurile legate de costurile de finanțare și stabilitatea financiară a companiei.
Dobânzile la credite au început din nou să crească și, odată cu ele, și ratele. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile financiare și de conformitate legate de pierderile de stocuri și de raportarea SAF-T, asigurându-se că există controale interne pentru a minimiza aceste riscuri și a proteja compania.
Managementul stocurilor reprezintă o activitate complexă din perspectivă operațională și depinde de numeroase aspecte precum specificul activității, gradul de perisabilitate a produselor sau reglementările legale aplicabile modului de comercializare. În plus, agenții economici trebuie să știe care sunt aspectele fiscale de luat în calcul atunci când gestionează stocurile pe care le dețin și ce reguli și restricții se aplică din perspectiva deductibilității cheltuielilor. Nu în ultimul rând, trebuie să țină cont de noutățile aduse de raportarea SAF-T în această zonă. Citește articolul
Nerespectarea normelor privind purtarea măștii poate atrage amenzi sau poate crește riscul de îmbolnăvire în cadrul companiei. Departamentul de Management al Riscului trebuie să evalueze și să gestioneze aceste posibile probleme.
De aseară, masca a redevenit obligatorie în toate spațiile publice deschise, însă numai dacă incidența locală trece de 6 la mia de locuitori, conform unui ordin ministerial publicat în Monitorul Oficial. Citește articolul
Monitorizează riscurile legale și financiare ale companiei, iar aplicarea incorectă a măsurilor de reducere a programului sau suspendare a contractelor, detaliate în articol, poate genera amenzi sau litigii.
Pe fondul creșterii numărului de infectări cu SARS-CoV-2, prin Ordonanță de urgență, a fost reintrodus șomajul tehnic decontat pentru salariații angajatorilor care au activitatea afectată, fiind posibilă inclusiv aplicarea și aplicarea măsurii Kurzarbeit, în condițiile legii. Această sintagmă, „în condițiile legii”, ridică o serie de întrebări atunci când analizăm compatibilitatea celor două măsuri, dar și a modului în care vor fi aplicate la nivelul fiecărui angajator. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile ca firma să nu respecte regulile și să primească amenzi, sau ca operațiunile să fie perturbate, venind cu soluții pentru a evita aceste probleme.
După cum a fost stabilit spre sfârșitul lunii septembrie, carantina de noapte se impune în zilele de vineri și cele ale weekend-ului în toate localitățile în care incidența cazurilor de COVID-19 trece de 6 la mia de locuitori, iar acolo unde incidența depășește 7,5 la mie, carantina de noapte este impusă și în timpul săptămânii. Restricția nu se aplică celor vaccinați împotriva COVID-19, astfel că aceștia se pot deplasa și pe perioada carantinei de noapte, fără să respecte reguli speciale. În schimb, pentru a se deplasa pe perioada carantinei de noapte, cei nevaccinați trebuie să prezinte o declarație pe propria răspundere sau o adeverință de la muncă, altfel riscă amenzi de până la 2.500 de lei. Citește articolul
Modificările legislative, mai ales cele care privesc drepturile sociale și financiare ale angajaților, pot crea riscuri de conformitate sau reputaționale pentru companie. Acest departament monitorizează astfel de schimbări pentru a evalua și gestiona potențialele riscuri.
În prezent, stimulentul de inserție primit de părintele care se întoarce la locul de muncă înainte de vârsta de șase luni a copilului, respectiv un an pentru cel cu dizabilități, este de 1.500 lei pe lună. La trecerea prin Parlament a OUG 26/2021, act normativ ce a schimbat condițiile acordării stimulentului de inserție în luna mai a acestui an, deputații au decis să majoreze perioada, de la șase luni până la un an, în care părinții pot primi stimulentul de inserție de 1.500 lei. Citește articolul