Acest departament este interesat de felul în care firma se asigură că este un partener de încredere și că respectă regulile, ceea ce contează mult pentru investitori și pentru imaginea generală și buna guvernanță a companiei.
Recent, Guvernul României a emis un proiect de hotărâre privind Strategia națională pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului 2025-2030. Acest document programatic răspunde angajamentelor internaționale ale României în domeniul AML/CFT și vine în contextul intensificării eforturilor globale și europene de combatere a acestor fenomene. Citește articolul
Acest departament vorbește cu investitorii și proprietarii companiei. Cum impozitul pe dividende afectează direct suma de bani pe care o primesc investitorii, ei trebuie să fie la curent pentru a le putea oferi informații clare și a gestiona așteptările.
După zece ani în care acționarii și asociații companiilor au beneficiat de o impozitare redusă a veniturilor din dividende, autoritățile au stabilit o revenire la cota de 16% începând cu 1 ianuarie 2026. Totuși, trebuie subliniat că, chiar și în aceste condiții, impozitarea dividendelor rămâne mai mică în România decât în multe alte state europene. Citește articolul
Acest departament comunică cu investitorii și le explică cum sunt gestionate profiturile companiei și cum sunt distribuite dividendele, asigurându-se că se respectă regulile interne și legale.
În condițiile în care distribuirile efectuate după 31 decembrie 2025 intră pe impozitul majorat de 16%, companiile mai pot face distribuiri de dividende pe cota actuală de 10% numai în baza situațiilor financiare interimare de la 30 iunie și 30 septembrie 2025. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma funcționează conform regulilor și este transparentă, pentru a menține încrederea investitorilor și o bună imagine publică.
În urmă cu aproximativ două luni, în spațiul public se discuta mult despre o practică pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) părea să o ignore - sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme, care adăpostesc o multitudine de rău-platnici. Între timp, ANAF a anunțat că a început să verifice sistematic aceste imobile, dar că se concentrează pe cele care par să aibă condiții improprii pentru derularea afacerilor. Citește articolul
Informațiile de sustenabilitate sunt din ce în ce mai importante pentru investitori și pentru guvernanța companiei, contribuind la o mai bună atractivitate pentru finanțare.
Comisia Europeană a aprobat VSME („Voluntary Standards for non-listed micro, small and medium-sized undertakings”), standardul voluntar de raportare a durabilității pentru IMM-uri, printr-o recomandare publicată la 30 iulie 2025. Acest cadru simplificat vine în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii care nu sunt obligate să raporteze conform Directivei UE privind Raportarea Corporativă în materie de Sustenabilitate (CSRD), dar care se confruntă cu cerințe tot mai frecvente din partea partenerilor comerciali și, mai ales, a băncilor și instituțiilor financiare. Citește articolul
Acest departament comunică cu persoanele care investesc în companie. Este foarte important să știe cum sunt taxate instrumentele financiare (cum ar fi obligațiunile) pentru a putea oferi informații corecte investitorilor actuali și potențiali și pentru a menține încrederea în companie.
Atunci când plătesc dobânzi persoanelor fizice, pentru obligațiunile pe care le-au emis pe piețe de capital străine, firmele din România sunt degrevate de reținerea, declararea și plata către Fisc a impozitului pe venit, conform unei legi noi. Astfel, începând din august 2025, obligațiile acestea sunt transferate la persoanele fizice. Citește articolul
Rechemările majore pot avea costuri mari și pot afecta încrederea investitorilor, fiind relevante pentru modul în care compania este condusă și comunică cu acționarii.
Rechemările în service pentru defecțiuni de siguranță reprezintă un subiect mai puțin cunoscut și adesea neclar pentru proprietarii de autovehicule. De aceea, discutăm astăzi cu Mihai Alecu, directorul general al Registrului Auto Român (RAR), pe teme ce variază de la cadrul legislativ care obligă producătorii să acționeze până la drepturile concrete ale consumatorului.
Acest departament este interesat de felul în care legile și finanțele companiei pot afecta relația cu investitorii și modul de conducere a afacerii.
Dincolo de intrarea în vigoare a unor multiple măsuri fiscal-bugetare, în august 2025 mai sunt și alte chestiuni importante de reținut, cum ar fi unele noutăți ce țin de folosirea inteligenței artificiale în afaceri. Iată ce trebuie să știi. Citește articolul
Acest departament se ocupă de relația cu investitorii și de modul în care compania este condusă. Riscurile financiare (amenzi mari) și de reputație asociate cu nerespectarea reglementărilor AI sunt informații importante pentru investitori și pentru asigurarea unei bune guvernări corporative.
Începând cu 2 august 2025, companiile nu vor mai putea utiliza sisteme de inteligență artificială (AI) în anumite domenii considerate „zone de risc”, acolo unde o eventuală eroare ar putea produce consecințe grave asupra persoanelor sau bunurilor. Tot din această dată, furnizorii de modele de AI de uz general vor trebui să respecte o serie de obligații noi, potrivit unui Regulament adoptat anul trecut de Uniunea Europeană (UE). Citește articolul
Analizează stabilitatea mediului de afaceri și volumul investițiilor, informații de interes vital pentru investitori și pentru raportările financiare.
La 27 iulie 2025, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și președintele SUA, Donald J. Trump, au convenit un acord privind tarifele și comerțul. Părțile au stabilit pilonii centrali ai relației comerciale dintre Uniunea Europeană și Statele Unite, acest demers reprezentând etapa inițială a unui proces ce urmează a fi dezvoltat gradual. Pe viitor, colaborarea se va extinde pentru a include noi sectoare economice și pentru a facilita un acces și mai bun la piața comună. Citește articolul