Articolul menționează direct consolidarea încrederii investitorilor și integrarea principiilor ESG în deciziile companiei, aspecte esențiale pentru relația cu investitorii și buna guvernanță.
Dezbaterea publică pe subiecte de sustenabilitate a luat amploare în ultimii ani, însă, din motive diverse, segmentul legat de strategiile de sustenabilitate a rămas în plan secund. De altfel, dacă raportarea de sustenabilitate a fost întotdeauna guvernată de standarde internaționale ca Global Reporting Initiative (GRI), Sustainability Accounting Standards Board (SASB) sau, mai recent, de prevederile CSRD, strategia de sustenabilitate a părut tratată secundar și din această perspectivă, luând drept repere unele principii și standarde de tip AccountAbility (AA) sau pasaje din GRI, dar fără a beneficia de transpunere locală și, prin urmare, fără vreo responsabilitate sau obligație de conformare. Citește articolul
Investitorii sunt interesați de profitabilitatea firmei. Creșterea taxelor le poate afecta câștigurile, așa că acest departament trebuie să le explice impactul și să asigure o bună guvernanță.
Printre măsurile fiscale date recent, prin legea pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, se numără și majorarea accizelor pentru băuturi, țigări și combustibili. Creșterile sunt prevăzute, pentru majoritatea cazurilor, la 1 august 2025 și la 1 ianuarie 2026. Citește articolul
Pentru companiile din domeniul jocurilor de noroc, noile reguli fiscale și de autorizare pot schimba mult profitabilitatea și modul de operare. Acest departament trebuie să înțeleagă impactul pentru a comunica corect cu investitorii și pentru a asigura o bună guvernanță a companiei.
De luna viitoare, cota de impozitare a premiilor obținute din jocurile de noroc se majorează, după cum este stabilit în primul pachet de măsuri fiscal-bugetare, oficializat recent. Noile cote se vor aplica veniturilor plătite începând cu luna august. Citește articolul
Acest departament este interesat de impactul noilor impozite asupra câștigurilor investitorilor și de modul în care aceste schimbări influențează deciziile privind distribuirea profitului și transparența în companie.
Impozitul pe veniturile din dividende se va majora de la 10% la 16%, începând cu dividendele distribuite din data de 1 ianuarie 2026, conform unei legi recent oficializate. În schimb, pentru dividendele interimare distribuite în 2025, impozitul rămâne la cota de 10%. Citește articolul
Modificările fiscale, mai ales cele legate de impozitul pe dividende și cele specifice unor industrii (bănci, jocuri de noroc), influențează direct profitabilitatea firmei și pot afecta deciziile investitorilor.
Principalele măsuri fiscale care se introduc în această perioadă sunt incluse într-o lege pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, acesta fiind un prim pachet de reformă dintre cele trei anunțate de Executiv. Printre altele, este vorba de modificări privind TVA, impozitul pe dividende, impozitul pe cifra de afaceri a băncilor, taxele pentru jocuri de noroc și accizele. Citește articolul
Se asigură că firma funcționează conform regulilor și principiilor bunei guvernări, iar respectarea legilor fiscale privind prețurile de transfer este o parte importantă a acestui aspect.
După ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început recent să se intereseze, într-un mod neobișnuit, de cheltuielile firmelor cu serviciile intragrup, specialiștii atenționează că este timpul pentru analize interne și evaluări de riscuri. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care legile influențează structura și funcționarea internă a companiilor, transparența (precum cea legată de beneficiarii reali) și stabilitatea cadrului legal, elemente esențiale pentru reputația și încrederea acționarilor și investitorilor.
Printr-o decizie luată pe 1 iulie și publicată recent în Monitorul Oficial, Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat neconstituțională o prevedere din Ordonanța asociațiilor și fundațiilor în materia preluării bunurilor în cazul dizolvării acestora pe motivul necomunicării datelor de identificare a beneficiarilor reali. Actualmente, ordonanța tratează în mod identic această situație cu cele în care asociația/fundația e dizolvată ca urmare a unor activități ilicite, de pildă. Citește articolul
Existența și funcționarea corectă a auditului intern este un semn de bună guvernare a companiei, arătând investitorilor și acționarilor că firma este condusă responsabil și transparent.
Firmele auditate financiar au primit zilele trecute solicitări prin e-mail, de la Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS), ce funcționează în subordinea Ministerului Finanțelor, pentru a dovedi implementarea funcției de audit intern, atenționează specialiștii de la NOA. Citește articolul
Grevele pot influența performanța financiară și imaginea companiei în fața investitorilor, iar acest departament trebuie să înțeleagă riscurile și modul de gestionare a acestora în conformitate cu bunele practici de guvernanță corporativă.
Pentru că se vorbește destul de mult despre grevă în perioada acesta în spațiul public, e important să adresăm acele nelămuriri privind ce se întâmplă cu contractele angajaților pe perioada grevei, dacă sunt afectați la pensie ori în cazul unor medicale sau cum se termină, juridic vorbind, o grevă. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că o bună gestionare a companiei înseamnă și respectarea legilor fiscale, iar înțelegerea modului în care funcționează controalele antifraudă ajută la asigurarea transparenței și la menținerea încrederii investitorilor.
Controlul antifraudă se efectuează de către funcționarii Direcției Generale Antifraudă Fiscală, în baza analizei de risc sau în situații excepționale, fără informarea prealabilă a contribuabilului. Astfel, vorbim de alt tip de control despre care contribuabilii n-au cum să afle în avans. Citește articolul