avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 879 soluții astăzi
Acasă Departament: Relații cu Investitorii & Guvernanță Corporativă

Departament: Relații cu Investitorii & Guvernanță Corporativă

ACCES PREMIUM

Proiect: Raportarea privind durabilitatea va fi amânată cu doi ani pentru firmele care trebuie să o întocmească din 2025 și 2026

Află despre informațiile de guvernanță și sustenabilitate cerute de investitori și de piața reglementată, esențiale pentru transparența și încrederea publică.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
10 Iulie 2025 | 2638 | Timp de citire: 2 min.

Companiile care trebuie să întocmească, în prezent, raportarea privind durabilitatea începând cu exercițiile financiare 2025 și 2026 vor beneficia de o amânare cu doi ani a obligației, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere la Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Mecanismul de restituire parțială a contribuției la Fondul de tranziție energetică are probleme mari

Investitorii sunt interesați de stabilitatea și predictibilitatea mediului fiscal și legal, iar deciziile controversate sau neclare privind taxele pot influența performanța financiară și riscul companiei. Acest departament monitorizează astfel de articole pentru a informa investitorii.

PwC România în Taxe și impozite
8 Iulie 2025 | 801 | Timp de citire: 3 min.

Într-un moment în care statul caută soluții la criza bugetară, OUG 33/2025, care vizează restituirea unor sume plătite la Fondul de tranziție energetică, ratează șansa de a repara o nedreptate fiscală majoră. Deși Curtea Constituțională a României (CCR) a cerut clar o „recalibrare” a contribuției, menită a o reîncadra în limite în care să nu poată fi considerată confiscatorie, precum și un mecanism de restituire pentru toți cei afectați, Guvernul a ales o soluție parțială și confuză, de natură a crea efecte neconstituționale și inechități fiscale. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Realități de pe piața muncii

Când în relațiile de muncă intervine, fără drept, un terț: ce are de făcut angajatul care se trezește supervizat

Acest departament se asigură că firma este condusă corect și transparent, respectând regulile interne și externe. Articolul scoate în evidență problemele grave ce pot apărea când deciziile importante nu sunt luate de cei cu autoritate legală.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Iulie 2025 | 1 | 5114 | Timp de citire: 5 min.

Practica ilegală a „șefului din umbră” - persoană fără calitate juridică ce exercită atribuții manageriale într-o companie - încalcă atât legislația societară cât și dreptul muncii. Intervenția unui terț în managementul angajaților reprezintă o administrare de fapt fără mandat legal și generează multiple efecte negative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sporul pentru condiții de muncă reprezintă un semnal de alarmă, nu o soluție (pe termen lung). De ce investiția în siguranță este mai presus de orice compensație financiară

Acest departament este interesat de felul în care compania este condusă și gestionează riscurile, inclusiv cele legate de siguranța angajaților, deoarece aceste aspecte sunt importante pentru încrederea partenerilor, transparență și buna guvernanță a companiei pe termen lung.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Iulie 2025 | 2 | 28144 | Timp de citire: 4 min.

Adesea perceput fie ca un moft, fie ca o majorare mascată a salariului, sporul pentru condiții de muncă vătămătoare sau periculoase este, în realitate, un indicator critic al unor probleme nerezolvate la locul de muncă. Acordarea sa nu ar trebui să fie un scop în sine, ci un semnal de alarmă care să declanșeze acțiuni concrete pentru îmbunătățirea mediului de lucru. Atât legislația națională, cât și cea europeană subliniază o obligație fundamentală a angajatorului în privința asigurării unui mediu de muncă sigur, unde sănătatea lucrătorilor este protejată, indiferent de costurile economice implicate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Principalele riscuri de spălare a banilor cu care se pot confrunta firmele de consultanță și management

Acest departament se ocupă de modul în care firma este condusă responsabil și de cum își menține o reputație bună, pentru a câștiga încrederea investitorilor și a partenerilor, evitând orice implicare în activități ilegale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 Iulie 2025 | 819 | Timp de citire: 3 min.

Activitățile de consultanță în afaceri și management sunt foarte expuse riscurilor de spălare a banilor, conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Pe scurt, acestea prezintă o mare varietate operațională, un grad înalt de flexibilitate contractuală și o relație directă cu deciziile strategice ale clienților în materie corporativă și financiară, astfel că sectorul poate fi utilizat (intenționat sau din neglijență) în scopuri de spălare a banilor, conform specialiștilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 7 - 13 iulie 2025

Acest departament este interesat de orice schimbare fiscală care poate influența rezultatele financiare ale companiei și, implicit, relația cu investitorii și modul de funcționare, inclusiv conformitatea.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
7 Iulie 2025 | 1660 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sediile fixe și permanente: Digitalizarea și inteligența artificială schimbă regulile jocului

Oferă informații despre cum sunt gestionate riscurile fiscale și cum impactul digitalizării asupra prezenței fiscale este comunicat investitorilor, esențial pentru asigurarea unei bune guvernanțe corporative.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Iulie 2025 | 1308 | Timp de citire: 5 min.

Impactul digitalizării și al inteligenței artificiale asupra stabilirii sediilor și fixe și permanente este unul semnificativ, conform specialiștilor. Astfel, contribuabilii trebuie să fie atenți la noi aspecte care pot fi luate în calcul de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în controalele prin care se urmăresc impunerile suplimentare de TVA și impozit pe profit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Rezolvăm pe moment criza bugetară, dar ieșim din cercul vicios al cheltuielilor mărite care atrag creșteri de taxe?

Acest departament are nevoie să știe cum politicile economice și fiscale ale țării afectează stabilitatea și creșterea companiei, pentru a putea comunica transparent și informat cu investitorii și acționarii.

PwC România în Taxe și impozite
4 Iulie 2025 | 1469 | Timp de citire: 6 min.

Situația fiscal-bugetară a României a ajuns în punctul în care numeroasele probleme acumulate în ani de zile  au generat o criză ce trebuie corectată urgent. Lipsa de predictibilitate alimentată de modificări legislative și fiscale frecvente și fără studii de impact, creșterea nesustenabilă a cheltuielilor publice, întârzierile foarte mari în modernizarea și dotarea cu tehnologie a administrației fiscale sunt doar câteva dintre cauzele care au generat inechitate fiscală în economie și de remunerare în sistemul public, colectare insuficientă a veniturilor statului și deficite tot mai mari, mai greu de finanțat și, implicit, o stare de nemulțumire a multor categorii sociale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce înseamnă adoptarea unui proiect de lege prin asumarea răspunderii Guvernului în Parlament

Modul în care legile sunt adoptate rapid poate afecta stabilitatea legislativă și economică, informații relevante pentru investitori. De asemenea, înțelegerea proceselor decizionale la nivel guvernamental este importantă pentru buna guvernanță a companiei.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Iulie 2025 | 2 | 6842 | Timp de citire: 2 min.

Constituția României permite Guvernului să-și angajeze răspunderea în fața Parlamentului pentru un proiect de lege precum e cel pus joi în dezbatere privind măsurile fiscal-bugetare, evitându-se astfel procedura legislativă obișnuită. În acest proces, parlamentarii pot propune modificări pe care Executivul le poate accepta sau respinge și au dreptul să depună o moțiune de cenzură în termen de trei zile de la asumarea răspunderii în Parlament. Dacă Guvernul nu este demis, proiectul se consideră adoptat, cu eventualele amendamente acceptate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Schimbarea funcției nu se face prin forțarea unei demisii: Ce drepturi are salariatul în fața presiunilor angajatorului

Este interesat de modul în care compania respectă regulile și etica în relația cu angajații, deoarece acest lucru poate influența încrederea investitorilor și buna conducere a companiei.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Iulie 2025 | 1 | 1741 | Timp de citire: 4 min.

La schimbarea funcției în cadrul aceleiași companii, angajatorii nu au dreptul să le ceară salariaților să demisioneze din postul anterior. O astfel de solicitare este nu doar nelegală, ci și abuzivă. Mai grav, recurgerea la presiuni prin amenințări cu cercetarea disciplinară sau suspendarea contractului de muncă reprezintă un abuz de drept și poate fi asimilată unei forme de șantaj, contrară principiilor care guvernează raporturile de muncă. Citește articolul