Pentru firmele care ar putea fi interesate să investească în astfel de datorii sau pentru cele ale căror datorii ar putea fi vândute, înțelegerea acestor proceduri este vitală pentru strategia de investiții și pentru o bună administrare a companiei.
Cesiunea creanțelor bugetare se face, mai nou, prin licitație publică, stabilește un ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în mod similar celei care se efectuează pentru valorificarea bunurilor sechestrate potrivit Codului de procedură fiscală. Noile reguli impactează și unele dintre ofertele în curs. Citește articolul
Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a comunica corect cu acționarii despre cum sunt afectate dividendele lor de noile taxe și pentru a ghida deciziile viitoare.
Impozitul pe dividende s-a majorat la 10% începând cu cele distribuite după 1 ianuarie 2025. Automat, asta înseamnă că dividendele distribuite în 2024, în baza situațiilor financiare interimare, rămân la impozitul de 8%, inclusiv dacă plata lor efectivă se face în 2025. Citește articolul
Investitorii vor fi interesați de orice taxă nouă care poate afecta profitul companiei, iar acest departament trebuie să fie pregătit să le explice impactul.
Impozitul pe construcțiile speciale (cunoscut ca „taxa pe stâlp”), care s-a aplicat cel mai recent în anul 2016, a fost „reactivat” de Guvern în 2025 prin OUG. Totuși, pentru a fi operaționalizat efectiv, impozitul datorat de persoanele juridice are nevoie de norme metodologice de la Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Investitorii și acționarii sunt interesați ca o companie să fie bine condusă și să respecte legile și etica, iar gestionarea corectă și transparentă a angajaților, inclusiv prin evaluări echitabile, face parte din buna guvernanță corporativă.
Este esențial să recunoaștem că fiecare individ are abilități și competențe unice, iar evaluările ar trebui să fie bazate pe performanța individuală și nu pe stereotipuri de gen sau de altă natură, fiind la fel de important să ținem cont de faptul că, deși principiul nediscriminării este fundamental, nu putem generaliza și presupune că rezultatele bărbaților și femeilor vor fi întotdeauna egale în toate situațiile. De la faptul că legislația noastră obligă la transparentizarea criteriilor de evaluare și chiar la includerea lor în contracte și regulamentele interne, putem spune că șansele ca o evaluare ce nu respectă nici acest principiu de bază să fie anulată în instanță sunt foarte mari. Diferențele dintre evaluări pot constitui și ele motiv de anulare a acestora. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu riscurile cibernetice și cu modul în care compania se conformează noilor reglementări, deoarece acestea pot afecta valoarea companiei și încrederea investitorilor. Conducerea este direct responsabilă, conform legii.
Printr-o ordonanță adoptată de curând, România a transpus Directiva NIS2 privind securitatea cibernetică, impunând norme stricte și uniforme pentru sectoare esențiale și importante de activitate, mecanisme de raportare și gestionare a incidentelor care cresc transparența și capacitatea de reacție, dar și sancțiuni semnificative pentru neconformare. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care structura de finanțare a companiei se schimbă și cum aceste modificări pot influența deciziile investitorilor și modul în care este condusă compania.
Inițiativa experților Comisiei Europene, lansată în primăvara anului 2022, privind stabilirea normelor referitoare la o indemnizație pentru reducerea favorizării îndatorării și limitarea deductibilității dobânzii în scopul impozitului pe profit (cunoscută sub numele de DEBRA), reprezintă o propunere legislativă prin care companiile sunt încurajate să-și finanțeze investițiile mai mult din propriile capitaluri și mai puțin prin datorii. Citește articolul
Informațiile despre perspectivele economice naționale și ratingul de țară sunt esențiale pentru a comunica transparent cu investitorii și pentru a ghida deciziile strategice ale conducerii companiei.
Măsurile de creștere a fiscalității din ordonanța-trenuleț sunt foarte probabil doar un preambul al deciziilor de majorare a taxelor care se vor lua în 2025. Motivul este evident: deficitul bugetar trebuie să coboare cu două puncte procentuale din PIB față de nivelul înregistrat în 2024, ceea ce ar însemna cam 40 miliarde de lei, în condițiile în care deocamdată ordonanța controversată îngheață cheltuielile bugetare, face câteva reglaje ale acestora și majorează unele taxe. Citește articolul
Modificările legate de cum sunt folosiți banii și cum este administrat sistemul sunt importante pentru încrederea investitorilor și pentru modul în care compania este condusă.
Legislația referitoare la Sistemul Garanție-Returnare (SGR) a fost modificată printr-o hotărâre de Guvern care vizează amânarea contribuțiilor pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare în 2025 și permiterea comercializării stocurilor de produse în ambalaje non-SGR și în prima parte a acestui an, în condițiile în care fostul termen era 31 decembrie 2024. Documentul stabilește noi reguli pentru administratorul sistemului, precum utilizarea exclusivă a veniturilor pentru eficientizarea acestuia și obligativitatea publicării lunare a datelor privind cantitățile de ambalaje colectate și reciclate. Măsura impune utilizarea Bursei Române de Mărfuri pentru vânzarea a cel puțin jumătate din materialele care urmează a fi reciclate. Citește articolul
Aceste modificări pot afecta modul în care compania își prezintă situația financiară investitorilor și modul în care ia decizii importante, mai ales dacă activează în sectoarele vizate.
Facilitățile fiscale stabilite pentru salariații din IT, construcții și agroalimentar sunt eliminate complet începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, conform unei ordonanțe recent oficializate. Astfel, acești salariați datorează integral taxele salariale, nu în cuantum redus, deși facilitățile trebuiau să se aplice până în 2028. Citește articolul
Informațiile fiscale pot influența profitabilitatea și strategia firmei, ceea ce e important pentru relația cu investitorii și guvernanța generală.
Plafonul în funcție de care se poate aplica impozitul micro se reduce treptat în 2025 și 2026, conform unor modificări recente ale Guvernului. Totodată, restricția referitoare la veniturile din consultanță și/sau management a fost eliminată de la regimul micro. În fine, mai există unele noutăți și la codurile CAEN pentru care impozitul este de 3%. Citește articolul