Află despre modificările în administrarea fiscală care pot influența stabilitatea financiară și conformitatea companiei, aspecte importante pentru transparența față de investitori și o bună guvernare.
În cadrul noii reorganizări a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC) urmează să-și piardă personalitatea juridică de la 1 iunie 2024. Concret, ANAF ia locul DGAMC în cadrul litigiilor fiscale și în cadrul procedurilor, însă avocații de la Băncilă, Diaconu și Asociații sunt de părere că marii contribuabili n-au de ce să-și facă griji în viitorul apropiat. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care transparența și buna guvernanță corporativă (inclusiv prin canale de raportare) pot spori încrederea investitorilor și pot asigura o conducere solidă a companiei.
Principalul criteriu de departajare între cine are obligații și cine nu are în privința obligației de a avea un canal intern de raportare în contextul Legii Whistleblower este numărul de angajați. În cazul entităților publice, numărul de angajați nu prezintă relevanță însă. La acest moment, toți angajatorii privați cu cel puțin 50 de angajați au obligația de a avea un canal intern de raportare, riscând altfel o amendă ce poate ajunge până la 40.000 de lei. Canalul intern de raportare este un mecanism vital pentru asigurarea respectării legii în cadrul entităților publice și private. Instituirea și gestionarea eficientă a acestuia nu numai că promovează un mediu de lucru etic și legal, dar protejează și drepturile celor care își asumă responsabilitatea de a semnala neregulile. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile impozite pot afecta performanța financiară a companiei și a grupului, pentru a comunica corect cu investitorii și pentru a asigura o bună administrare și transparență corporativă.
În contextul introducerii impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru plătitorii de impozit pe profit, specialiștii spun că grupurile fiscale devin aproape inutile, după numai doi ani de la apariția lor în practică. Concret, firme care, individual, nu s-ar califica la plata IMCA ajung, totuși, să-l plătească din cauză că fac parte dintr-un grup de impozit pe profit. Citește articolul
Acest departament se preocupă de modul în care este condusă firma și de relația acesteia cu investitorii. O funcție de audit intern bine pusă la punct este un semn de bună administrare și transparență, elemente cruciale pentru încrederea investitorilor și buna reputație a companiei.
Companiile fără funcția de audit intern sunt raportate, mai nou, de auditorii financiari la Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS), care se află în subordinea Ministerului Finanțelor, atenționează specialiștii de la NOA. Informațiile sunt transmise la ASPAAS în cadrul rapoartelor de activitate ce trebuie depuse anual de auditori. Astfel, este posibil să urmeze controale la companii, iar amenda pentru lipsa funcției de audit intern, acolo unde aceasta e obligatorie, poate ajunge până la 100.000 lei. Citește articolul
Investitorii sunt din ce în ce mai atenți la riscurile de mediu (ESG). Sancțiunile financiare masive și pierderea de licențe sau fonduri publice pot afecta valoarea companiei și încrederea investitorilor, iar guvernanța corporativă trebuie să asigure respectarea legilor.
Numărul din ce în ce mai mare de infracțiuni împotriva mediului, extinderea accelerată a acestor infracțiuni în afara granițelor statelor membre, efectele acestor infracțiuni care reprezintă o amenințare la adresa mediului și care, prin urmare, necesită un răspuns adecvat și eficace, nevoia de cooperare transfrontalieră eficace în domeniul protecției mediului, precum și faptul că directivele anterioare – Directiva 2008/99/CE și Directiva 2009/123/CE – nu au avut nici pe departe rezultatele scontate, a făcut ca Uniunea Europeană să adopte o nouă reglementare – Directiva (UE) 2024/1203 privind protecția mediului prin intermediul dreptului penal, publicată pe 30 aprilie în Jurnalul Oficial UE. Noua Directivă trebuie transpusă și în România cel târziu până pe 21 mai 2026. Citește articolul
Articolul menționează cadrul de guvernanță pentru CSRD și importanța raportării privind sustenabilitatea pentru investitori, care sunt din ce în ce mai interesați de performanța ESG a companiilor.
Este de așteptat ca sustenabilitatea să ducă la o schimbare importantă a rolului de director financiar („Chief Financial Officer” - CFO), care probabil va presupune gestionarea mai multor date nonfinanciare decât a celor financiare în următorii ani, în contextul în care directiva UE privind raportarea de către companii a informațiilor legate de sustenabilitate („Corporate Sustainability Reporting Directive” - CSRD) impune noi cerințe pentru care directorii financiari sunt, în general, numiți responsabili, conform studiului Deloitte „Re/Insurance CSRD benchmark”, realizat în rândul asigurătorilor activi pe segmentele viață, asigurări generale și a celor compoziți care fac obiectul CSRD. Citește articolul
Respectarea reglementărilor și evitarea amenzilor mari arată o bună gestionare și guvernanță a companiei, ceea ce este important pentru încrederea investitorilor și buna funcționare generală a afacerii.
Unele dintre cele mai drastice amenzi pe care le pot aplica inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sunt cele aferente constatării unor nereguli în domeniul dezvoltării imobiliare. Din acest motiv, operatorii comerciali din acest domeniu pot folosi fișele de control ANPC drept ghid de bune practici în desfășurarea activității lor. Citește articolul
Acest departament se ocupă de relația cu acționarii și de modul în care este condusă compania. Cazurile de evaziune fiscală pot afecta grav reputația și valoarea companiei, așa că ei trebuie să știe despre aceste riscuri pentru a asigura o bună guvernanță și a proteja interesele investitorilor.
Atunci când prin anumite infracțiuni din Legea evaziunii fiscale se produce o pagubă materială mai mare de zece milioane de lei, competența este, mai nou, la Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) și la Direcția Națională Anticorupție (DNA). Măsura a fost stabilită recent printr-o lege cu mai multe măsuri antievaziune. Citește articolul
Demonstrează importanța unei bune guvernanțe corporative prin gestionarea proactivă a riscurilor de sănătate și siguranță la locul de muncă, ceea ce poate influența încrederea investitorilor.
Norvegia a demonstrat un angajament exemplar în ceea ce privește îmbunătățirea sănătății și securității la locul de muncă (SSM), devenind un model de urmat pentru alte state europene, potrivit unui raport publicat săptămâna aceasta de Agenția Europeană de SSM (AESSM). Printr-o serie de măsuri inovatoare și reglementări stricte, Norvegia a reușit să creeze un mediu de muncă mai sigur și mai sănătos pentru toți angajații săi. Raportul descrie actuala strategie a Norvegiei în domeniul SSM și prezintă rezultatele a șase studii de caz pe teme specifice, în această ordine: strategia bazată pe riscuri a autorității pentru inspecția muncii, cooperarea între diferitele agenții și autorități ale statului, lecțiile învățate în pandemie (utilizarea inspecțiilor virtuale), call-centerul autorității pentru inspecția muncii, serviciile de sănătate ocupațională și schema reprezentanților pentru SSM (terți care se ocupă de supraveghere pe diferite sectoare de activitate, dar nu sunt inspectori de muncă). Citește articolul
Impactul financiar al amenzilor sau al suspendării activității, precum și transparența privind conformitatea de mediu, sunt informații importante pentru investitori și pentru asigurarea unei bune guvernanțe corporative.
Un proiect legislativ ce a trecut de Senat și e în așteptarea votului decisiv al deputaților stabilește că operatorii depozitelor de deșeuri vor fi obligați să măsoare permanent poluanții din aer, datele colectate fiind puse în timp real la dispoziția publicului și a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului. Citește articolul