avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 684 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Responsabilitate Socială & Sustenabilitate (CSR/ESG)

Departament: Responsabilitate Socială & Sustenabilitate (CSR/ESG)

ACCES PREMIUM

Nota de lichidare, un alt document care se află între „nu mă obligă legea” și o „minimă investiție în buna-credință”

Articolul discută despre importanța tratamentului corect și etic al angajaților, chiar și la finalul colaborării, un aspect cheie pentru reputația și responsabilitatea socială a companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 August 2024 | 2529 | Timp de citire: 4 min.

Nu de puține ori regăsim prin actele normative, fie direct, fie indirect sau implicit, recomandări ori alte repere care vin în sprijinul unor relații contractuale, iar aici ne vom referi la cele de muncă, asigurându-se astfel atât o bună desfășurare a respectivelor raporturi, cât și „liniștea necesară” după încetarea acestora. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Cum vrea BNR să stimuleze investițiile? Scăderea dobânzii

Articolul atinge subiecte legate de bunăstarea socială, cum ar fi rata sărăciei și programele sociale de sprijin, oferind context pentru inițiativele de responsabilitate socială și sustenabilitate ale companiei.

Radu Stochița în Aspecte juridice
Cercetător,
13 August 2024 | 697 | Timp de citire: 4 min.

Atenția cade în continuare pe prognozele asupra inflației, doar că investițiile și creditarea populației sunt adevăratele probleme. Mugur Isărescu, Guvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), nu se gândește la o relaxare de politică monetară, ci joacă încet, pe termen lung. Ce înseamnă asta: Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Cum trebuie să fie evidențiat timpul meu de muncă atunci când specificul muncii implică deplasări zilnice cu mașina în interes de serviciu?

Este important pentru a asigura tratamentul etic al angajaților, respectarea drepturilor lor și o bună reputație a companiei în privința responsabilității sociale.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 August 2024 | 3 | 4072 | Timp de citire: 5 min.

Un angajator încearcă, prin prevederi interne, să creeze aparența unui program de lucru care nu se abate atât de tare de la litera legii - doar că prevederile interne nu au niciun efect asupra prevederilor legale imperative. Astfel, un angajat care, de fapt, totalizează 12 ore la lucru pe zi, are opt ore de muncă și vreo patru în deplasări zilnice, din care angajatorul percepe ca ore suplimentare doar două, restul de două nefiind luate în seamă la nivel formal. Situația în care se află cel din povestirea de azi nu este una izolată și mulți lucrători efectuează zilnic deplasări în interes de serviciu, ceea ce poate însemna depășirea timpului normal de lucru stabilit în contractul individual de muncă, iar încadrarea acestor perioade nu este întotdeauna evidențiată ca fiind muncă suplimentară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Tribunalul UE devine competent să judece trimiteri preliminare în șase domenii specifice, începând cu 1 octombrie

Acest departament este preocupat de modul în care legislația europeană afectează eforturile companiei de a reduce impactul asupra mediului, în special prin schemele de emisii de gaze, și de a se conforma principiilor de sustenabilitate.

avocatnet.ro în Justițiabil in România
13 August 2024 | 1339 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu 1 octombrie 2024, Tribunalul Uniunii Europene (UE) va obține competența de a judeca trimiteri preliminare în șase domenii importante. Această schimbare face parte dintr-o reformă mai amplă a sistemului judiciar al UE, menită să îmbunătățească eficiența și să reducă volumul de muncă al Curții de Justiție. Modificările au fost publicate recent în Jurnalul Oficial al UE și vor intra în vigoare pe 1 octombrie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 31 august, două legi diferite tratează condițiile de acordare a ordinelor de protecție în România. Care sunt diferențele?

Companiile cu programe de responsabilitate socială sunt interesate de bunăstarea angajaților și de asigurarea unui mediu de lucru sigur, iar aceste legi contribuie la protejarea victimelor violenței, reflectând angajamentul companiei față de valorile sociale.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
12 August 2024 | 1963 | Timp de citire: 5 min.

La finele acestei luni va intra în vigoare o lege adoptată anul acesta și care vizează posibilitatea de a obține ordine de protecție în situații în care violența excede cadrului domestic, conturat de Legea nr. 213/2003. Deși denumirea noii legi ne duce cu gândul la aplicarea acesteia în toate cazurile de violență, ea va coexista cu Legea privind combaterea violenței domestice, având, din 31 august, două reglementări diferite pentru ordinele de protecție provizorii sau acordate de instanțele din România. Citește articolul

ACCES GRATUIT

București: o comparație cu Vestul și cu restul. PIB/locuitor la PPS, mult peste Berlin și Viena

Articolul evidențiază disparități economice semnificative. Departamentul CSR/ESG este interesat de aceste date pentru a identifica nevoile comunităților, a planifica inițiative de impact social și a sprijini dezvoltarea echilibrată în regiuni.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
12 August 2024 | 1 | 779 | Timp de citire: 1 min.

Numărul angajaților din București a fost de 1.093.506 de persoane în iunie anul acesta, adică 19% din totalul de 5.754.304 de salariați activi ai României lucrau în Capitală, conform datelor INS și MMPS prelucrate de CursDeGuvernare. Câștigul salarial mediu din București s-a situat, în aceeași lună, de 6.428 de lei, cu 25% peste media țării, de 5.118 lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu (II) Cum influențează certificarea ISO relațiile cu clienții și partenerii de afaceri și ce trebuie să știe companiile înainte de implementare

Se ocupă de impactul social și de mediu al firmei, promovând practicile sustenabile și imaginea de companie responsabilă, în linie cu tendințele ISO privind sustenabilitatea.

avocatnet.ro în Specialistul răspunde
11 August 2024 | 2 | 1742 | Timp de citire: 10 min.

Implementarea standardelor ISO, deși asociată cu costuri inițiale semnificative, aduce beneficii pe termen lung, cum ar fi îmbunătățirea eficienței operaționale, creșterea satisfacției clienților și accesul la noi piețe - totodată, vorbim de o dimensiune mai mică a riscului sancțiunilor pentru neconformare la nivel legislativ. Companiile care se gândesc la certificarea ISO trebuie să anticipeze cheltuieli pentru consultanță, formarea angajaților, dezvoltarea documentației și realizarea auditurilor, dar aceste investiții pot fi justificate prin avantajele tangibile pe care le oferă certificarea, cum ar fi reducerea riscurilor legale, creșterea competitivității ori expunerea favorabilă la nivel internațional. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Opt proiecte importante, cu măsuri pentru persoanele fizice, care ar putea deveni legi în a doua sesiune parlamentară din 2024

Proiectele de lege referitoare la vouchere pentru ochelari pentru elevi, echipamente pentru copiii cu dizabilități în parcuri sau servicii stomatologice gratuite pentru persoanele cu dizabilități sunt relevante pentru inițiativele de responsabilitate socială ale companiei și pentru înțelegerea nevoilor comunitare.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
10 August 2024 | 6784 | Timp de citire: 3 min.

Începutul lunii septembrie vine cu a doua sesiune ordinară din 2024 a Parlamentului, iar pe agenda senatorilor și deputaților se află mai multe proiecte care-i vizează pe cetățeni și care ar putea deveni legi până la finalul anului. Unele dintre măsurile luate în discuție sunt de dată recentă, dar mai sunt și unele a căror adoptare întârzie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pot fi prestator casnic dacă beneficiez de ajutor social?

Acest departament este interesat de impactul social al companiei și de cum poate sprijini comunitatea. Articolul arată cum pot fi ajutate persoanele cu venituri mici să se integreze în muncă și să iasă din sărăcie, ceea ce este direct legat de obiectivele de responsabilitate socială și sustenabilitate ale unei companii.

Rebeca Bașuț în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 August 2024 | 1245 | Timp de citire: 3 min.

Conform cadrului legal în vigoare, nu există constrângeri clare care să împiedice o persoană care beneficiază de ajutor social să obțină venituri și prin munca încadrată la prestatori casnici. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu (I) Implementarea standardelor ISO: ce presupune, ce resurse sunt necesare și cum poate ajuta companiile de toate dimensiunile

Îmbunătățește imaginea companiei prin demonstrarea angajamentului față de mediu, siguranța angajaților și calitatea produselor, aspecte importante pentru responsabilitatea socială.

avocatnet.ro în Specialistul răspunde
10 August 2024 | 2128 | Timp de citire: 9 min.

Standardele ISO reprezintă norme internaționale care definesc bunele practici în managementul calității, protecția mediului și siguranța ocupațională, fiind esențiale pentru companii în vederea îmbunătățirii eficienței operaționale, creșterii satisfacției clienților și accesului pe piețele internaționale. Cele mai comune standarde ISO, precum ISO 9001, ISO 14001 și ISO 45001, contribuie la asigurarea calității produselor și serviciilor, gestionarea impactului asupra mediului și crearea unui mediu de lucru sigur. Implementarea acestor standarde aduce beneficii semnificative, inclusiv optimizarea proceselor interne, conformitatea legală și îmbunătățirea imaginii companiei, iar impactul acestora poate fi măsurat prin indicatori de performanță, audite și feedback de la clienți și angajați. Discutăm astăzi despre aceste standarde cu Rareș Nicorici - Golden Audit Consulting. Citește articolul