HR-ul trebuie să înțeleagă aceste reguli pentru că ele afectează direct angajații care conduc pentru serviciu. Dacă un angajat își pierde permisul, HR-ul trebuie să știe cum să gestioneze situația, cum le afectează jobul și ce opțiuni sunt.
Modificările Codului rutier din 2024 includ și unele referitoare la prelungirea dreptului de a conduce și după reținerea permisului, extinzând această posibilitate și la încălcări grave. Citește articolul
Gestionează corect cererile de concediu, calculează zilele de concediu și indemnizația, și se asigură că politicile interne despre concedii sunt conforme cu legislația muncii.
Salariații au dreptul la un concediu anual de minimum 20 de zile lucrătoare, iar zilele de concediu neefectuate pot fi reportate până la 18 luni. Totuși, compensarea acestora în bani este permisă doar într-o singură situație. Citește articolul
HR gestionează angajații, salariile și modul în care sunt tratați. Această informație e importantă pentru a ști cum trebuie plătiți angajații în situații speciale, când nu pot munci, și pentru a evita neînțelegeri.
Legea nr. 283/2024, care transpune Directiva privind salariul minim adecvat în UE, a dus la modificări semnificative în Codul muncii, inclusiv la eliminarea unei prevederi importante din articolul 164, care obliga angajatorii să garanteze salariul minim brut lunar angajaților prezenți la locul de muncă, dar care nu puteau desfășura activitatea din motive neimputabile lor, cum ar fi problemele tehnice sau lipsa materialelor. Această modificare a fost efectuată la Senat, fără o justificare clară și transparentă și poate afecta drepturile salariaților în situații de muncă temporar suspendată, lăsând loc pentru interpretări în defavoarea angajaților. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de gestionarea angajaților, inclusiv de evidența orelor de muncă, a solicitărilor de învoire și a modului în care se procedează în cazul incidentelor sau accidentelor de muncă, mai ales în contextul telemuncii și muncii la domiciliu.
Relațiile de muncă, indiferent de tipul contractului, sunt guvernate de principii generale care se adaptează în funcție de specificul activității desfășurate. Analizând situația unui telesalariat implicat într-un accident auto în timpul programului de muncă, trebuie subliniată importanța unei evidențe corecte a timpului de muncă și a formalizării „învoirilor”, deoarece absențele nejustificate pot duce la neclasificarea accidentului ca fiind de muncă. În cazul telesalariaților, angajatorii au obligația de a monitoriza periodic lucrătorii care lucrează în condiții de izolare, pentru a preveni eventuale absențe și a asigura securitatea și sănătatea acestora. Chiar dacă un accident nu îndeplinește condițiile legale pentru a fi considerat accident de muncă, acest lucru nu minimizează necesitatea de a aborda situațiile de risc și de a lua măsuri preventive. Citește articolul
Departamentul se ocupă cu gestionarea personalului, inclusiv cu aspecte legate de sănătatea angajaților, concediile medicale prelungite și pensiile pe caz de boală, pentru care este necesară expertiza medicală. Dificultățile în accesarea acestor servicii afectează direct angajații și procesele HR.
O propunere legislativă adoptată marți la Senat urmărește să rezolve problema lipsei medicilor specializați în expertizarea medicală a capacității de muncă. Propunerea se concentrează pe modificarea legislației privind statutul profesional specific al medicului de medicina a muncii și a celei privind sistemul public de pensii. Scopul este de a facilita accesul persoanelor cu incapacitate de muncă la cabinetele de expertiză medicală, prin stimularea formării de noi specialiști și prin extinderea modului în care medicii de medicina muncii pot obține această calificare. Citește articolul
Dacă firma colaborează cu persoane fizice autorizate (PFA) sau alți freelanceri, departamentul de HR trebuie să înțeleagă modul în care aceștia își gestionează veniturile și obligațiile fiscale, pentru o mai bună colaborare și pentru a răspunde eventualelor întrebări legate de taxele personale ale acestor parteneri sau chiar ale angajaților cu activități secundare.
De la 1 ianuarie 2025 avem reguli noi pentru opțiunea de determinare a venitului net anual în sistem real, în cazul contribuabililor care derulează activități independente. Principala noutate este că cei ce încep activitatea în cursul anului fiscal depun formularul 212 până la data de 25 mai a anului următor, nu în 30 de zile de la începerea activității. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane poate fi interesat să informeze angajații, în special pe cei cu copii, despre programe de sprijin financiar oferite de stat, cum ar fi acest voucher pentru sănătatea dentară. Astfel de informații contribuie la bunăstarea angajaților și pot fi integrate în comunicările interne despre beneficii sau resurse disponibile.
Copiii cu vârste între șase și 18 ani care au probleme dentare ar putea beneficia de un ajutor financiar din partea statului, sub forma unui voucher în valoare de 1.500 de lei, destinat acoperirii diverselor proceduri și investigații stomatologice, inclusiv aplicarea aparatului ortodontic. Citește articolul
Articolul abordează protecția vieții private în spații cum ar fi vestiarele sau toaletele, care pot exista și la locul de muncă. HR trebuie să se asigure că politicile interne privind angajații, mai ales în ce privește monitorizarea sau supravegherea, respectă aceste noi prevederi pentru a proteja intimitatea personalului.
Codul penal ar putea fi modificat, după cum apare într-o propunere legislativă înregistrată recent în Parlament, astfel încât ocrotirea vieții private să fie extinsă, prin stabilirea de sancțiuni cu închisoarea și pentru înregistrarea fără drept a unor imagini în toalete publice, vestiare, cabine de probe sau alte locuri similare. Citește articolul
Este important pentru a ști cum noile reglementări rutiere pot afecta angajații, mai ales pe cei care conduc în interes de serviciu, și pentru a gestiona situațiile legate de suspendarea permiselor angajaților.
Anul 2024 a adus o serie de modificări ale Codului rutier, iar una dintre secțiunile cele mai afectate este cea referitoare la suspendarea permisului de conducere. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de salarizare, de contractele angajaților și de respectarea condițiilor legale de plată. Noile definiții ale salariului și regulile privind salariul minim sau perioada maximă de menținere a unui angajat pe salariul minim sunt esențiale pentru activitatea lor.
Completări recente la Codul muncii oferă acum o definiție expresă a salariului de bază, care nu poate fi sub minimul legal sau stabilit prin contract colectiv, stabilind sancțiuni mai severe pentru angajatorii care nu respectă salarizarea minimă. Salariul de bază este definit ca fiind componenta fixă a remunerației brute plătite unui salariat, excluzând sporurile și indemnizațiile. Citește articolul