Acest departament trebuie să știe cum să gestioneze accesul angajaților la datele importante ale clienților, cum să-i instruiască despre confidențialitate și ce măsuri să ia dacă un angajat nu respectă regulile de siguranță a datelor.
O bancă din România a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajații săi au accesat ilegal și au divulgat date confidențiale ale clienților. Cazul scoate la iveală problemele care pot apărea în privința prelucrării datelor personale la orice firmă și poate constitui un ghid de bune practici pentru orice companie. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de salarii, contracte de muncă și actualizarea datelor angajaților, inclusiv a salariilor, în sistemul Revisal. Informațiile despre noul salariu minim, termene și modul de aplicare sunt esențiale pentru activitatea lor zilnică.
Majorarea salariului minim prin hotărâre de Guvern implică și anumite formalități pe care angajatorii le au de făcut în următoarea perioadă. Pe scurt, ce ar trebui avut în vedere: Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care o astfel de lege ar influența salariile angajaților, contribuțiile lor la pensie și opțiunile pe care le-ar avea aceștia, fiind esențial pentru gestionarea beneficiilor salariale.
Săptămâna aceasta, la Senat apărea o propunere legislativă pentru creșterea participării la Pilonul II de pensii, permițând contribuții între 4,75% și 10% din salariul brut începând cu 1 ianuarie 2026. Deși propunerea vrea să personalizeze contribuțiile și să răspundă diversității economice a cetățenilor, nu putem să ignorăm faptul că un transfer semnificativ de fonduri de la Pilonul I către Pilonul II ar putea submina solidaritatea socială și ar lăsa pensionarii actuali fără resurse. Pilonul II funcționează ca o investiție pe termen lung, cu bani gestionați de fonduri private, având un grad de risc scăzut, dar rezultatul final depinde de performanța acestor fonduri. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de recrutare, oferte de angajare și contracte. Articolul îi ajută să înțeleagă importanța clarității și a bunei-credințe în comunicarea beneficiilor și salariilor, pentru a evita neînțelegeri și dispute cu angajații.
E necesar să vorbim iar și iar despre importanța verificării detaliilor din contractul de muncă înainte de a-l semna. În relațiile de muncă, lipsa de bună-credință în respectarea beneficiilor promise poate afecta grav drepturile lucrătorului, dar adesea cea dintâi nu are cum funcționa fără concursul angajatului. Este esențial ca angajații să citească cu atenție contractele cu ocazia semnării, să clarifice dinainte neconcordanțele între ce s-a promis și ce s-a scris și, dacă este necesar, să consulte specialiști în dreptul muncii pentru a-și proteja interesele. De asemenea, angajatorul are obligația de a oferi un extras din registrul electronic de evidență a salariaților, confirmând astfel transparența în relația de muncă. Citește articolul
Legea afectează direct modul în care departamentul de Resurse Umane trebuie să gestioneze plângerile legate de hărțuire sexuală, chiar dacă sunt anonime. Ei sunt responsabili cu asigurarea unui mediu de lucru sigur și cu aplicarea corectă a noilor proceduri.
O lege oficializată joi prevede modificarea OG 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor. Principala schimbare pe care o aduce este aceea de a permite primirea și analizarea petițiilor anonime care semnalează cazuri de hărțuire sexuală, agresiune sexuală sau abuz de funcție în scop sexual, ceea ce nu era posibil până acum. Citește articolul
Informațiile despre coșul minim de consum și salariul minim sunt esențiale pentru a înțelege costurile reale de trai ale angajaților și pentru a adapta strategiile de salarizare, beneficii și retenție a personalului.
În septembrie 2024, valoarea coșului minim de consum pentru o familie cu doi copii din România a ajuns la 10.450 lei pe lună, marcând o creștere de 4,7% față de anul precedent, influențată de majorarea costurilor în diverse domenii, precum alimentația, îmbrăcămintea și îngrijirea sănătății. Această sumă este cu aproximativ 43,6% mai mare decât în 2020, când coșul era de 7.278 lei. În contrast, salariul minim net rămâne sub nivelul necesar pentru un trai decent, chiar și după creșterea aplicabilă de la 1 ianuarie, ceea ce evidențiază o discrepanță semnificativă între veniturile populației și costurile vieții. Directiva europeană actuală subliniază importanța stabilirii unor salarii minime adecvate, dar în România, implementarea unor măsuri care să asigure un trai decent pentru lucrători pare a fi încă departe de realizare. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat deoarece angajații companiei sunt persoane fizice și vor fi impactați de aceste schimbări în declarațiile lor de venit. HR poate oferi suport sau informații angajaților cu privire la aceste noi obligații, mai ales că articolul subliniază importanța educației financiare și a atenției sporite asupra veniturilor.
Începând cu veniturile independente aferente anului 2025, se trece la precompletarea obligatorie a declarației unice pentru persoanele fizice (formularul 212). Din acest motiv, contribuabilii trebuie să fie mult mai atenți la veniturile pe care le obțin, pentru a fi pregătiți adecvat pentru eventualele probleme care ar putea apărea la precompletarea D212 de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acest articol este crucial pentru departamentul de Resurse Umane deoarece explică în detaliu regulile pentru acordarea concediilor fără plată, inclusiv cele pentru formare profesională, cum se fac cererile, care sunt excepțiile și cum se diferențiază de absențele nemotivate. HR-ul aplică aceste reguli în relația cu angajații și trebuie să știe cum să gestioneze corect aceste cereri și să actualizeze regulamentele interne.
Concediul fără plată reprezintă un drept al angajaților, acordat pentru formare profesională sau rezolvarea unor nevoi personale. Codul Muncii nu impune o limită de zile, aceasta fiind stabilită prin contractul colectiv sau regulamentul intern. Bugetarii au reglementări speciale, beneficiind de un termen maxim de 90 de zile lucrătoare pe an pentru situații precum examenele sau îngrijirea unui membru al familiei. Citește articolul
Se asigură că șoferii respectă timpii de muncă și de odihnă impuși de lege, care sunt înregistrați de tahograf, pentru a respecta legislația muncii și bunăstarea angajaților.
Printr-un ordin apărut miercuri, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a stabilit noi reglementări cu privire la condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și în ceea ce privește limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule. Astfel, au apărut mai mult schimbări, inclusiv în legătură cu valabilitatea inspecției tahografelor sau a limitatoarelor de viteză, dar și cu atestarea persoanelor care efectuează inspecția tahografelor. Citește articolul
Trebuie să știe cum se calculează corect salariile, ce beneficii se scad sau se adaugă la veniturile taxabile și cum să aplice noile reguli pentru angajați (salarii minime, part-time, tichete de masă).
Beneficiul de netaxare a unei porțiuni din salariul minim continuă să se aplice până la finele anului 2024: vorbim de suma de 300 de lei, aplicabilă de la 1 iulie, față de 200 de lei cum a fost anul precedent și în prima parte a acestui an. Deși Guvernul a aprobat recent noul salariu minim, aplicabil de la 1 ianuarie, nu avem deocamdată niciun semnal în ceea ce privește prelungirea măsurii de netaxare de la 1 ianuarie. Citește articolul