Acest departament are nevoie de aceste informații pentru a înțelege cum se modifică vârsta de pensionare și drepturile angajaților, ajutând la planificarea personalului, la calculul adecvat al vechimii și la comunicarea corectă cu angajații despre beneficiile lor.
O propunere legislativă privind modificarea legii privind sistemul public de pensii a fost înregistrată recent spre dezbaterea Senatului. Documentul adaugă lucrătorii din domeniul prospecțiunilor și explorărilor geologice la categoria de muncă care beneficiază de reducerea vârstei de pensionare, considerând că aceștia au lucrat în condiții similare cu minerii și că Legea 360/2023 - noua lege a pensiilor -a creat o inechitate între diverse categorii de pensionari. De asemenea, propunerea susține reintroducerea reducerii vârstei de pensionare pentru cei care au locuit în zone poluate, măsură care se regăsea în vechea legislație, invocând o speranță de viață mai mică pentru acești locuitori. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat deoarece amnistia fiscală îi ajută pe angajați (care sunt persoane fizice) să-și rezolve datoriile. HR-ul poate informa angajații despre această oportunitate, ceea ce le poate îmbunătăți starea financiară personală și moralul.
Dincolo de anularea accesoriilor pentru plata principalului, noua amnistie fiscală dată de autorități prevede și anularea unei părți consistente din principal, însă numai în cazul persoanelor fizice. Vizate sunt datoriile fiscale restante la finele lunii august 2024. Citește articolul
Chiar dacă e vorba de taxe, contextul se referă la servicii legate de personal (punerea la dispoziție de angajați), iar departamentul de HR trebuie să înțeleagă cum sunt taxate aceste servicii când colaborează cu alte firme.
Ca o regulă generală, important de reținut este faptul că dispozițiile Codului fiscal reglementează patru operațiuni în sfera TVA, respectiv livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziția intracomunitară de bunuri și importul de bunuri. Dacă o firmă care prestează servicii de punere la dispoziție de personal unei alte firme este plătitoare de TVA, atunci aceasta are obligația legală de a achita taxa și de a depune periodic anumite declarații fiscale. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe cum Legea avertizorilor de integritate afectează concedierile și alte măsuri împotriva angajaților. Este important să înțeleagă drepturile avertizorilor și cum să evite acuzațiile de represalii, pentru a gestiona corect procedurile disciplinare și relațiile cu angajații.
Avertizorul în interes public poate contesta măsurile ce reprezintă represalii determinate de raportarea sa internă sau externă ori de divulgarea publică pe care a făcut-o și poate cere, pe calea ordonanței președințiale, inclusiv suspendarea măsurilor ce reprezintă represalii. O astfel de măsură este și concedierea făcută imediat după raportarea angajatului. Citește articolul
HR-ul este direct interesat de acest articol, deoarece se ocupă de pachetele de beneficii oferite angajaților (tichete de masă, vouchere de vacanță etc.) și de modul în care acestea sunt impozitate, impactând valoarea netă primită de salariați.
Tichetele de masă, creșă și cultură și voucherele de vacanță ar urma să fie scutite de impozitul pe venit și, acolo unde este cazul, de contribuția la sănătate (CASS), se arată într-un proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere. Automat, măsura ar însemna o creștere indirectă a salariului net pentru angajații care deja primesc asemenea beneficii. Citește articolul
Deși nu plătesc direct taxele, departamentul de Resurse Umane este responsabil pentru calculul și raportarea salariilor, iar articolul vorbește despre taxele salariale și riscurile, inclusiv penale, legate de neplata acestora, aspecte importante pentru o bună gestionare și conformitate.
Amnistia fiscală recent oficializată de Guvern poate acoperi și accesoriile datorate pentru obligațiile fiscale restante reprezentând taxe salariale: sume nereținute, nevirate integral sau parțial pentru salariile și veniturile asimilate acestora (impozite și contribuții sociale, mai exact). În teorie, angajatorii riscă un dosar penal la câteva luni după trecerea scadenței acestor impozite și contribuții - practic, totul depinde de când vine un control, pentru că urmărirea penală nu începe singură. Pentru prejudiciile constatate de inspectori și care sunt sub un milion de euro, Legea evaziunii fiscale prevede posibilitatea de a scăpa de urmărirea penală și de răspunderea penală, de fapt, dar plătind în plus față de obligația principală și accesoriile sale. Acest beneficiu oferit de Legea evaziunii e incompatibil cu aplicarea amnistiei însă - de fapt, niciun contribuabil față de care a început urmărirea penală nu mai poate beneficia de amnistie. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de aceste schimbări deoarece afectează beneficiile angajaților și planurile de pensii (Pilon II, III, IV), ajutând la comunicarea corectă a informațiilor către personal.
Plafonul de venit neimpozabil din pensii se va majora, începând cu octombrie, de la 2.000 lei, cât este în prezent, la 3.000 lei, după cum s-a stabilit printr-o lege apărută recent. Potrivit Codului fiscal, majorarea plafonului de venit neimpozabil din pensii se aplică și pensiilor administrate privat (Pilonul II), celor facultative (Pilonul III), dar și celor ocupaționale (Pilonul IV). Citește articolul
Departamentul de HR ar putea fi interesat de acest tip de informație pentru a înțelege beneficiile sociale acordate pensionarilor și veteranilor, informații care pot fi relevante pentru angajații companiei care au membri ai familiei în aceste categorii sau care se apropie de vârsta de pensionare.
Actualul sistem prin care li se acordă pensionarilor și veteranilor ori văduvelor de război reduceri sau chiar gratuitate la călătoriile cu trenul ar fi trebuit să se modifice de ceva vreme, prin introducerea unor carduri de transport, care să înlocuiască actualele tichete de călătorie, după cum s-a stabilit în 2011, dar măsura a tot fost amânată. Autoritățile vor să amâne încă o dată termenul de implementare a cardurilor de transport cu trenul, printr-un proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică, până la 31 decembrie 2025. Citește articolul
Acest departament gestionează direct angajații, de la programul lor de lucru la calculul salariilor, gestionarea orelor suplimentare și a absențelor, deci are nevoie de aceste informații pentru a organiza corect personalul.
O evidență corectă a timpului de muncă este esențială pentru asigurarea remunerației corecte, respectarea drepturilor angajaților și prevenirea eventualelor sancțiuni, amenzile pentru neîndeplinirea acestei obligații variind între 1.500 și 3.000 de lei - însă ar trebui să privim dincolo de amenda asta, către alte sancțiuni sau răspunderi incidente. Implementarea unei politici clare de înregistrare a timpului de lucru nu doar că facilitează gestionarea eficientă a resurselor umane, dar contribuie și la consolidarea încrederii reciproce între angajatori și angajați, precum și la prevenirea problemelor de sănătate cauzate de suprasolicitare. Citește articolul
Oferă îndrumări privind crearea de norme de muncă realiste și echitabile, gestionarea performanței angajaților și respectarea procedurilor legale în caz de neîndeplinire a acestora.
Normarea muncii, conform Codului muncii, se aplică tuturor categoriilor de salariați, ceea ce ne-ar duce cu gândul la faptul că atât directorii (Grupa majoră 1 din COR), cât și muncitorii necalificați (grupa majoră 9 din COR), ar trebui să îndeplinească o anumită normă într-un interval de timp. Din păcate, în multe situații, simpla lecturare a unui text de lege nu asigură și înțelegerea sa, iar aplicarea neconformă tinde să devină regulă, așa cum se întâmplă și cu norma de muncă, deși definiția acesteia și regulile care stau la baza elaborării sale sunt neschimbate din 1972. Citește articolul