HR-ul trebuie să știe despre regulile de fumat la locul de muncă (spații închise) pentru a stabili și comunica politici interne clare angajaților și pentru a se asigura că acestea sunt respectate.
Pentru că au tavan și cel puțin doi pereți, pasajele pietonale subterane sunt considerate spații publice închise, în aceste spații fiind interzis fumatul, potrivit legislației ce vizează prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun. Cei ce nu respectă această interdicție riscă amenzi de până la 500 de lei. Citește articolul
Legile noi adoptate de Parlament sau Guvern pot include schimbări legate de angajați, salarii sau alte condiții de muncă, iar acest departament trebuie să fie pregătit pentru orice modificări ce ar putea afecta personalul.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de subiectele legate de forța de muncă, cum ar fi identificarea și acoperirea deficitului de competențe, strategiile de recrutare, programele de formare și dezvoltare profesională a angajaților, precum și reținerea talentelor în companie.
Competitivitatea economică a Uniunii Europene (UE) este din ce în ce mai amenințată de o problemă răspândită care afectează toate sectoarele și regiunile: deficitul de competențe. Pe măsură ce lumea trece la o economie mai digitală și mai orientată spre mediu, Europa se confruntă cu provocarea de a se asigura că forța sa de muncă dispune de competențele necesare pentru a face față acestor schimbări. Care sunt cauzele și ce ar putea fi făcut? Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să fie la curent cu tot ce ține de beneficiile angajaților, inclusiv pensiile. Schimbările în legea pensiilor pot afecta planurile de viitor ale angajaților și cum se pregătesc aceștia pentru pensionare, iar HR-ul poate oferi informații și sprijin.
Noua lege a pensiilor prevede că, în cazul recalculării pensiilor, pensionarii nu vor primi un cuantum mai mic decât cel aflat în plată anterior, protejându-i astfel de eventualele scăderi. Totuși, parlamentarii au exprimat îngrijorări legate de impactul inflației asupra pensiilor care au rămas la nivelul din august pentru că recalculările rezultaseră în pensii diminuate, propunând o indexare anuală a acestor pensii menținute prin efectul legii la valoarea din august, pentru menținerea puterii de cumpărare. Citește articolul
Este esențial pentru a explica angajaților despre schimbările în condițiile de pensionare anticipată și vârsta standard de pensionare, ajutându-i cu planurile lor de viitor și cu procesul de ieșire din firmă.
Potrivit noii legi a pensiilor, prin care acest domeniu este reglementat începând de la 1 septembrie, pensia anticipată poate fi cerută tot cu cel mult cinci ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare, ca până acum, dar doar celor care au realizat stagiul complet de cotizare contributiv și celor care au depășit acest stagiu cu până la cinci ani. În plus, pentru că pensia anticipată fără penalizări a dispărut, valoarea pensiei anticipate se reduce pentru fiecare lună de anticipare. Citește articolul
Este responsabil cu relația dintre companie și angajați, de la angajare până la plecare. Trebuie să înțeleagă foarte bine ce înseamnă discriminarea și 'victimzarea' pentru a preveni astfel de situații, a gestiona plângerile angajaților și a asigura un mediu de lucru corect pentru toată lumea.
Codul muncii interzice orice formă de discriminare a angajaților, stipulând că tratamentele adverse aplicate ca reacție la plângeri sau sesizări privind încălcarea drepturilor legale constituie acte de victimizare. Introducerea acestui concept în legislație a avut loc în 2020, extinzându-se ulterior pentru a include și reacțiile angajatorilor la sesizările formulate de angajați. De asemenea, Legea avertizorilor de integritate protejează angajații de represalii, stabilind obligația angajatorilor de a demonstra că măsurile luate nu sunt legate de raportările efectuate de angajați. Discriminarea și tratamentele nefavorabile aplicate de angajatori sub umbrela discriminării sunt sancționate cu amenzi cuprinse între 4.000 și 8.000 lei. Citește articolul
Acest departament gestionează salarizarea și declarațiile fiscale legate de angajați. Dacă se schimbă modul în care compania este înregistrată ca plătitor de salarii, HR-ul trebuie să fie informat pentru a evita problemele și a asigura conformitatea.
Pentru că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și-a creat, de curând, un instrument practic prin care poate face modificări din oficiu ale vectorului fiscal al contribuabililor, am discutat cu un specialist de la Nowium despre aspectele esențiale de reținut pe această temă. Citește articolul
Interesul acestui departament este legat de modul în care accidentele de muncă afectează angajații, chiar și după mulți ani, și ce obligații are compania față de ei. Ajută la înțelegerea importanței prevenirii accidentelor și conformității cu obligațiile legale față de personal.
Urmările unui accident de muncă pot fi extrem de grave pentru angajați, care se pot alege cu infirmități permanente, regăsindu-se în imposibillitatea de a mai munci sau de a mai presta aceeași muncă precum cea dinaintea accidentului, iar unele afecțiuni pot apărea la ani de zile distanță de accidentul produs. Angajații pot cere despăgubiri de la angajatori și după mulți ani de la apariția accidentului, prescripția calculându-se de la momentul când noile afecțiuni „s-au instalat” și au fost diagnosticate, iar nu de la momentul producerii accidentului. Citește articolul
Acest departament gestionează beneficiile și drepturile salariaților, se ocupă de procesul de acordare a acestora și de condițiile pe care angajații trebuie să le îndeplinească pentru a primi anumite compensații, cum ar fi sumele pentru transport.
Un ordin al ministrului Afacerilor Interne de modificare a normelor care reglementează drepturile de transport ale personalului din apărare, ordine publică și securitate națională a fost recent publicat în Monitorul Oficial. Documentul aduce o serie de ajustări menite să clarifice și să eficientizeze modul de acordare a acestora. Citește articolul
Oferă ghidare practică pentru gestionarea plecărilor angajaților la pensie sau din motive medicale, asigurând respectarea tuturor procedurilor și termenelor legale.
Dacă nu aleg să continue activitatea dincolo de momentul când ar avea dreptul să se pensioneze pentru limită de vârstă, angajații se pot duce să depună cererile de pensionare și toate documentele cerute de lege în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii condițiilor pentru pensionare. Deși angajatorii știu, orientativ, cam care ar fi momentul de la care un angajat sau altul se poate pensiona, iar angajații oricum trebuie să le ceară o adeverință din care rezultă că nu au depus cereri pentru continuarea raporturilor de muncă peste vârsta de pensionare, reglementările și succesiunea unor „evenimente” sunt, chiar și în contextul noii legi a pensiilor, la fel de greu de urmărit de către angajatori ca până acum. Citește articolul