HR-ul este interesat să educe și să protejeze angajații, deoarece astfel de fraude îi pot afecta personal, provocând stres sau probleme financiare. Pot folosi aceste informații pentru sesiuni de conștientizare și pentru a menține bunăstarea angajaților.
Ministerul Afacerilor Interne a emis un avertisment cu privire la o escrocherie reapărută în spațiul public, denumită „Government Impersonation Scam” sau înșelăciunea prin transmiterea de citații falsificate. Dând curs acestor demersuri, victimele pot furniza informații personale sau financiare escrocilor, expunându-se riscului de furt de identitate și pierderi financiare. Citește articolul
Angajații pot avea întrebări despre pensiile lor, mai ales cei care sunt aproape de retragere sau care deja primesc pensie. Departamentul de Resurse Umane ar trebui să știe informații despre cum se modifică pensiile la nivel național pentru a-i putea ajuta sau informa pe angajați.
Poșta Română a început azi distribuirea deciziilor de recalculare a pensiilor către toți pensionarii din țară, acțiune care, cel puțin de principiu, se va încheia pe 30 august. În acest context, se recomandă ca beneficiarii să stea la domiciliu în următoarea perioadă. Totuși, dacă pensionarii nu sunt găsiți acasă, decizia poate fi transmisă de poștași și către alte persoane, respectiv membri de familie sau persoane care locuiesc la aceeași adresă. Citește articolul
Articolul discută despre prime și beneficii pentru angajați (chiar dacă din sistemul de stat), precum și despre termene pentru utilizarea lor în scopul dezvoltării profesionale. Departamentul de Resurse Umane gestionează beneficiile salariaților, programele de dezvoltare și termenele aferente.
Potrivit unei ordonanțe apărute recent, perioada de utilizare a primelor de carieră didactică și profesională se modifică. Astfel, conform noilor prevederi, aceste prime pot fi utilizate până în luna octombrie 2024. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de gestionarea programului de lucru al angajaților și de politicile legate de telemuncă. Viitoarele modificări legislative ar necesita ajustări în regulamentul intern și în modul de lucru cu angajații care se încadrează în condițiile respective.
Guvernul a emis recent un punct de vedere prin care susține modificarea Codului Muncii în vederea extinderii numărului de zile de telemuncă sau muncă la domiciliu, pe parcursul unei luni, pentru persoanele care au în întreținere copii cu dizabilități. Citește articolul
Se ocupă de tot ce ține de oameni în cadrul organizației: de la angajare și tipuri de contracte, la regulile de comportament, recompense, sancțiuni și încetarea relațiilor de muncă sau de formare.
Statutul studentului militar din România definește drepturile, obligațiile, interdicțiile și sancțiunile aplicabile studenților militari înmatriculați în instituții de învățământ superior militare sau civile pentru nevoi ale Ministerului Apărării Naționale (MApN). Documentul a fost recent oficializat, după publicarea în Monitorul Oficial a ordinului de aprobare a sa. Citește articolul
Gestionează prezența angajaților, planifică zilele libere și se asigură că salariile și compensațiile sunt calculate corect atunci când se lucrează în sărbători.
Adormirea Maicii Domnului, care se serbează anual în data de 15 august, pică în 2024 într-o zi de joi. Din moment ce vorbim de o sărbătoare legală stabilită prin Codul muncii, nu se lucrează în această zi nici la stat, nici la privat (în majoritatea cazurilor). Însă pentru bugetari Guvernul a dat liber și pe 16 august, astfel încât aceștia au o minivacanță de patru zile. E bine de știut că cei ce lucrează pe 15 august au dreptul la compensații legale, iar bugetarii ce stau acasă pe 16 august trebuie să recupereze orele nelucrate. Citește articolul
Este esențial pentru acest departament să știe cum să gestioneze zilele libere ale angajaților, când trebuie plătite sau compensate, și cum să evite greșelile care pot duce la nemulțumiri sau probleme legale cu personalul.
15 august, ziua Adormirii Maicii Domnului, este o sărbătoare legală în care toți angajații au dreptul la zi liberă, conform Codului muncii, însă angajatorii care nu pot acorda acest liber trebuie să ofere în schimb o altă zi liberă în următoarele 30 de zile. În practică, confuziile în aplicarea acestor reglementări persistă, unii angajatori nerecunoscând obligativitatea liberelor legale sau oferindu-le, dar neplătit sau în alte moduri care sunt paralele cu legea. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu angajarea și gestionarea personalului. Ei trebuie să înțeleagă cum funcționează angajarea prin agenții temporare, ce tipuri de contracte se folosesc și cum să planifice forța de muncă temporară pentru nevoile companiei.
Contractul de muncă temporară este reglementat în mod special de Codul muncii, în contextul muncii prin agent temporar. Legea stabilește care sunt condițiile în care funcționează raportul triunghiular în care intră agentul, salariatul și utilizatorul (cel căruia agentul îi pune la dispoziție salariatul pe durata unei misiuni). Ca să ajungem la punerea la dispoziție, între agent și lucrător trebuie încheiat un contract de muncă temporară, dar nu e obligatoriu ca între aceștia să existe în paralel și un contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată. Citește articolul
Articolul arată cum să gestionezi sănătatea mintală a angajaților, cum să creezi politici interne de sprijin și cum să te ocupi de cazurile de burnout sau stres, teme esențiale pentru gestionarea personalului.
Munca de calitate sprijină sănătatea mintală și majoritatea persoanelor care se confruntă cu o problemă de sănătate mintală doresc să muncească, potrivit Agenției Europene de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM). Există o nevoie urgentă în a combate stigmatizarea față de lucrătorii ce se confruntă cu o problemă de sănătate mintală -- în contextul în care diagnosticele atrag diferite grade de stigmatizare, unii oamenii preferă adesea să rămână tăcuți în privința lor. Cu sprijinul și ajustările adecvate, mai mulți lucrători care se confruntă cu probleme de sănătate mintală ar putea continua să muncească. Procesul de revenire la muncă este același ca pentru afecțiunile fizice, existând multe ajustări ce pot fi utile la locul de muncă - simple și cu costuri reduse, accesibile chiar și pentru afacerile mici. Cu cât un loc de muncă este mai incluziv și ține cont de diversitate, cu atât mai puțin vor fi necesare ajustări individuale. Citește articolul
Articolul oferă ghidare importantă pentru managerii de resurse umane despre cum să gestioneze corect plecarea unui angajat, asigurându-se că toate obligațiile sunt îndeplinite și că drepturile angajatului sunt respectate, fără a crea viitoare complicații.
Nu de puține ori regăsim prin actele normative, fie direct, fie indirect sau implicit, recomandări ori alte repere care vin în sprijinul unor relații contractuale, iar aici ne vom referi la cele de muncă, asigurându-se astfel atât o bună desfășurare a respectivelor raporturi, cât și „liniștea necesară” după încetarea acestora. Citește articolul